شرافتی برای دختران و بانوان به عنوان «حجاب»
کد خبر: 4095312
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
یادداشت

شرافتی برای دختران و بانوان به عنوان «حجاب»

مدیر مؤسسه کریمه در پی حوادث اخیر طی یادداشتی آورده است: «در آیات متعدد سخن از حجاب و وقار است و این شرافتی برای دختران و بانوان است تا با آراسته شدن به حجاب، مصونیت و عزت پیدا کنند و مورد عنایت خداوند قرار ‌گیرند».

حجاب و عفافبا توجه به تبلیغات اخیر دشمن درباره هتک حجاب و تحریک هیجانی دختران و بانوان ایران‌زمین مبنی بر برداشتن حجاب از سر و استناد برخی بر اینکه در قرآن به حجاب تصریح نشده است، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه کریمه‌ آل‌‌رسول(س) یادداشتی را در اختیار ایکنا قرار داده است تا ضمن اشاره به نص صریح قرآن، بر کارکرد اصلی حجاب به عنوان عفاف و حفاظی برای بانوان، تأکید کرد. متن این یادداشت در ذیل آمده است؛

«در سوره مبارکه احزاب، آیه 59 آمده است «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا؛ ای پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلباب‌ها (روسری‌های بلند) خود را بر خويش فروافكنند، اين كار برای اينكه (از كنيزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است و (اگر تاكنون خطا و كوتاهی از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحيم است».

خطاب این آیه در بخشی به زنان پیامبر و مسئولان جامعه، گروه دوم؛ دختران و در گروه سوم به زنان مؤمن است که نشان می‌دهد پوشش، توقعی است که خداوند متعال آن را بیان کرده است. انجام دستور قرآن و تأکیدات مکرر پیامبر(ص) و اهل‌ بیت پیرامون حجاب، عفاف و پوشش خود بیانگر اهمیت این مسئله از دیدگاه اسلام است.

از سوی دیگر در این زمینه باید مراقب خانواده و فرزندان خود باشیم، این دستوری است که خداوند در سوره تحریم آیه 6 بیان کرده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا؛ ای مؤمنان مراقب خودتان و خانواده و فرزندان خود باشید از آن آتشی که آتش شدیدی است» یا در سوره زمر آیه 15 آمده است «قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ؛ بگو زيانكاران در حقيقت كسانى‌اند كه به خود و كسانشان در روز قيامت زيان رسانده‏‌اند. آرى اين همان خسران آشكار است».

توجه داشته باشید؛ افرادی که هم خودشان و هم خانواده‌شان فردای قیامت سرمایه‌ای ندارند و خسران دیده‌اند، اینها افرادی هستند که حدود الهی را رعایت نکرده‌اند و این خسران، خسران آشکاری است. تفاوت خسران و ضرر در منطق قرآن این است که اگر فردی خسر الدنیا و آخرت شد یعنی هیچ سرمایه‌ای در دست ندارد، اما اگر فردی ضرر کرد، ممکن است منفعتی داشته باشد و در کنار آن ضرر، عمل دارای نفع و سود نیز باشد.

بنابراین در قرآن آیات مرتبط با حجاب وجود دارد، اما برخی می‌گویند در قرآن آمده است «لا اکراه فی الدین» و حال آنکه این بخش از آیت‌الکرسی سیاق دارد، «قد تبین الرشد من الغی» یعنی خداوند راه را کاملاً به صورت روشن بیان کرده است، به طوری که راه سعادت را از شقاوت مشخص کرده است.

اینکه برخی به اشتباه مدعی می‌شوند «خطاب آیه حجاب، اختیاری است» در حالی که در صریح قرآن کریم، خداوند بر این تأکید دارد، همسران پیامبر، دختران و بانوان مؤمن پوشش داشته باشند و این(حجاب و پوشش) موجب مصونیت آنها می‌شوند.

متأسفانه برخی تحت تأثیر برنامه‌های بیگانگان هستند در حالی که نه تنها قوانین الهی این است، بلکه در خیلی از کشورها، قانون پوشش وجود دارد و باید حدودی را رعایت کنیم. پس در آیات متعدد سخن از حجاب و وقار است و این شرافتی برای دختران و بانوانست تا با آراسته شدن به حجاب، مصونیت و عزت پیدا کنند و مورد عنایت خداوند قرار ‌گیرند.

پس به الگوهای بانوانی چون حضرت فاطمه(س)، مریم مقدس و آسیه اقتدا کنیم و به دنبال انجام فعالیت‌های فرهنگی و دینی باشیم و فرضیه‌های الهی را انجام دهیم تا در منجلاب گناه فرو نرویم».

انتهای پیام
captcha