۳ کرامت غیبی درس‌آموز از امام حسن عسکری(ع)
کد خبر: 4096619
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸

۳ کرامت غیبی درس‌آموز از امام حسن عسکری(ع)

دبیر کانون‌های خدمت رضوی در چهارمحال‌وبختیاری به تشریح گزارش‌هایی از کرامات غیبی امام حسن عسکری(ع) که برای ما درس‌آموز هستند، پرداخته است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

میلاد امام حسن عسکری علیه السلام

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، دبیر کانون‌های خدمت رضوی در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه امام هادی(ع) در ۱۶ سالگی از همسرشان حدیث که به تعبیر حضرت، وجودش از هر بدی پاک و پاکیزه بود صاحب فرزند شدند، گفت: امام دهم شیعیان وعده این فرزند را داده و فرموده بودند که خداوند فرزندی به من خواهد داد که از وجودش زمین پر از عدل و داد خواهد شد. امام عسکری(ع) اجداد طاهرین، ارحام مطهره، اصلاب شامخه، صاحب فرزندی عالمگیر و مانند خورشید عالمتاب و فروزان هستند.

وی با بیان اینکه امام عسکری(ع) زیرساخت‌های امامت و هدایت را داشتند تا بعد از پدر بزرگوارشان علم ولایت را به دست گیرند، ادامه داد: مهم‌ترین پیشه امام، هدایت مردم است تا کلمه توحید را در زمین و میان زمینیان منتشر و کلمه الله را در عالم بلند و بلندمرتبه کند؛ امام حسن عسکری(ع) در زمان خودشان با انحرافات فکری، عملی و اخلاقی فراوانی روبرو بودند همچنان که همیشه بساط شیاطین در عالم پهن است و جنود شیطان از پای نمی‌ایستند، همیشه عقل و جهل در زمین صاحب لشکر و مقابل هم در جنگ و نزاع هستند.

حجت‌پناه با تصریح اینکه در زمان امام عسکری(ع) فعالیت فرقه‌های مختلف سبب ایجاد تحریفات و شبهات شد، گفت: حضرت طبق وظیفه امامت خودشان، نور هدایت را بر تمام عالم می‌تاباند و این شبهات را تبیین و رفع می‌کرد؛ در فصل امام حسن عسکری(ع) در جلد دوم کتاب منتهی‌الامال، ماجراهایی ناظر به شأن وجودی حضرت در امامت و هدایت و روشنگری جامعه نقل شده است که گزارش‌هایی از کرامات غیبی ایشان برای ما درس‌آموز هستند.

شرایط هدایت‌پذیری

این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: ماجرای نخست از زبان شخصی نقل می‌شود که می‌گوید روزی به همراه چند نفر دیگر نیاز مالی خود را نزد امام عسکری(ع) بردیم و دقیقاً به همان میزان و عنوانی که مدنظرمان بود و آرزو می‌کردیم از امام(ع) کمک دریافت کردیم و به دیار خود بازگشتیم و صاحب مکنت و ثروت شدیم، چندی بعد یکی از همراهان را که از پیروان فرقه واقفیه بود دیدم که در شهر خود آوازه ثروتش پیچیده بود، به او گفتم حال که کرامت امام حسن عسکری(ع) را مشاهده و به همان میزانی که می‌خواستی کمک ایشان را دریافت کردی، دست از اعتقاد نادرست خود بردار. او در پاسخ همان پاسخی را داد که در آیه ۲۲ زخرف از زبان مشرکان بیان می‌شود که می‌گویند «إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ» یعنی ما پدران خود را به عقاید و آیینی یافتیم و البته ما هم که در پی آنها رویم بر هدایت هستیم. خورشید وجود امام بر این شخص تابید اما بذر وجود وی آنچنان حاصلخیز نبود که به ثمر بنشیند و هدایت را بپذیرد.

حجت‌پناه ادامه داد: امام(ع) پیشوا و جلودار است که حرکت می‌کند‌، گاه بازمی‌گردد و دست در راه ماندگان و زمین‌خوردگان را می‌گیرد، دست به دعا بر می‌دارد تا خدا از گناهان ما چشم بپوشد همچنان که به تصریح آیه وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا (نساء/۶۴) پیامبر(ص) اینگونه بودند.

وی ماجرای شاگرد بختیشوع، پزشک مخصوص خلیفه عباسی را به‌عنوان یکی دیگر از نمونه‌های کرامات غیبی امام عسکری(ع) مورد اشاره قرار داد و گفت: روزی امام(ع) شخصی را نزد بختیشوع فرستاد و از او خواست تا یکی از شاگردان خود را نزد حضرت بفرستد. بختیشوع که از شخصیت حضرت آگاه بود، بهترین شاگرد خود را انتخاب کرد و فرستاد. شاگرد عمل فصد یعنی خون گرفتن را طبق دستور امام(ع) انجام داد و در طی یک روز چند بار از حضرت مقدار زیادی خون گرفت. هنگامی که شاگرد شگفت‌زده چگونگی فصد را برای استادش، بختیشوع گزارش داد او نیز متحیر ماند چرا که هرگز مانند آن را نه شنیده و نه دیده بود لذا از استادش که راهبی در دیر العاقول بود و سرآمد دانشمندان مسیحی آن روزگار به شمار می‌رفت طی نامه‌ای ماجرا را گزارش کرد و نظر خواهی کرد. راهب وقتی نامه را خواند همان لحظه با سرعت عازم منزل امام(ع) شد و در محضر حضرت لباس‌های رهبانیت را از تن در آورده و لباس مسلمانی به تن کرد و هدایت شد.

حجت‌پناه افزود: این راهب مسیحی که از دانشمندان مسیحی زمان خود به شمار می‌رفت و سال‌های سال به عبادت و گوشه‌نشینی مشغول بود بعدها به شاگرد بختیشوع گفت که در تمام تاریخ این نوع از فصد را تنها مسیح انجام داده است و امام عسکری(ع) یک مسیح دیگر است که در نشانه‌ها و معجزات همچون مسیح است پس من هم مسلمان شدم و تا آخر عمر در خدمت حضرت هستم.

مبنای جمهوری اسلامی هدایت است

این کارشناس مذهبی در استان با تأکید بر اینکه شأن امامت در هر حرکت و رفتار امام(ع) هدایت و قرار دادن در مسیر است، بیان کرد: در حوادث و اتفاقات اخیر، مقام معظم رهبری اشاره داشتند افرادی که مملکت و مردم را دچار آسیب کردند و مقدسات و آرامش و امنیت مردم و آبروی کشور را دچار آسیب کردند، همگی مثل هم نیستند و برخی‌ها با هدایت و روشنگری اصلاح می‌شوند. بنای جمهوری اسلامی هدایت است و در امتداد رسالت امامان(ع) بنا را بر بازگشت قرار می‌دهد.

حجت‌پناه با استناد به آیه شریفه «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً» (بقزه/۷۴)، تصریح کرد: متاسفانه کسانی هستند که قلبشان مانند سنگ و سخت‌تر از سنگ شده و هدایت را نمی‌پذیرند؛ ما معجزه انقلاب اسلامی را در سراسر عالم دیدیم و چه اذهان و قلوبی با ادیان و سطوح فکری مختلف که با شنیدن ندای اسلام و نور قرآن، ایمان آوردند و هدایت شدند که امثال شهید ادواردو آنیلی در جهان کم نیستند.

وی ادامه داد: افرادی هم در داخل کشور هستند که در لوای امنیت‌بخش جمهوری اسلامی زیسته‌اند، گوششان شنید اما شنوا نشد، چشمشان دید اما بینا نشد و قلبشان متوجه نعمت انقلاب و نظام اسلامی نشد؛ رهبر انقلاب قائل هستند که برخی از این مشکل‌آفرینان که کم هم نیستند، با یک تنبه و تلنگر متوجه اشتباه خود می‌شوند و انقلاب نیز در قبال آنان رأفت و برخورد خوش دارد.

حجت‌پناه بیان کرد: البته هستند کوردلانی که منطق آنان سنگ‌پرانی و خشونت و فحاشی است و یا از فرط بی‌منطقی به فرافکنی پناه می‌برند، آنان به علت فکر تهی، عاری از سخن منطقی هستند و دست و پایشان مدام به لگدپرانی و آسیب زدن فعال است. رسانه‌ها نیز به حماقت‌های این قبیل کوردلان ضریب می‌دهند و اگرچه قیل و قال و سر و صدای این دست اقدامات زیاد اما میان‌تهی و پوچ است.

این حافظ کل قرآن کریم با استناد به آیه «تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ» (حشر/۱۴) که می‌فرماید شما آن‌ها را جمع و متّفق می‌پندارید در صورتی که دل‌هاشان سخت متفرق است، گفت: در اجتماعات خارج از کشور مشاهده می‌کنیم که آنان چگونه در تظاهرات به جان هم می‌افتند و تفرقه در بین آنان موج می‌زند، در ظاهر جمع احزاب هستند اما همدیگر را می‌درند. لذا بسیار غیرعقلانی است که برخی‌ها فریب این جمع متفرق را می‌خورند و به کسانی اعتماد می‌کنند که در بین خودشان به هم‌طیفان خود اعتماد ندارند.

حجت‌پناه در پایان در بیان نمونه دیگری از کرامات امام حسن عسکری(ع) به ماجرای اسحاق کندی از فیلسوفان عرب اشاره کرد و توضیح داد: در کتاب منتهی‌الامال می‌خوانیم که این فیلسوف که به تعبیر قرآن در آیه ۷ سوره مبارکه آل‌عمران از «الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ» نبود، روزی تصمیم گرفت تناقض‌های قرآن کریم را استخراج کند، این مطلب به اطلاع امام عسکری(ع) رسید و ایشان در آن جمعی که بودند فرمودند آیا در میان شما کسی نیست که این شخص را متنبه کند و از راهی که می‌رود بازگرداند؟ حاضران گفتند ما نمی‌توانیم از حیث فکری و علمی حریف او شویم. حضرت فرمودند کدامیک از شما حاضر است که مأموریت هدایت این شخص را از طریق او انجام دهم؟

وی با ذکر اینکه ابواسحاق کندی چون اهل علم و عقل بود با یک تلنگر هدایت می‌شد، بیان کرد: امام عسکری(ع) خطاب به داوطلبی که حاضر شد این مأموریت را انجام دهد فرمودند برو و با این فیلسوف انس بگیر و وقتی با او انس گرفتی از او پرسشی را بپرس، وقتی آن شخص بعد از مدتی با ابواسحاق کندی به او خدمت کرد و انس گرفت از او سوالی پرسید که در معلومات او شبهه انداخت و اختلالی بزرگ در اندوخته‌های ذهنی و شبکه فکری او به وجود آورد و به این ترتیب امام(ع) به‌واسطه آن شخص، کندی را از هلاک و سقوط نجات بخشید.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: این سه ماجرا نمونه‌هایی از کرامات غیبی امام عسکری(ع) است که افراد را با هر تفکر و در هر موقعیتی هدایت و راهنمایی می‌کند اما در نهایت انتخاب با خود اشخاص است که هدایت را بپذیرند یا در کوردلی و جهالت باقی بمانند؛ آغوش نظام اسلامی نیز همواره برای تمام افکار و عقیده‌ها باز است اگرچه در نهایت انتخاب با خود افراد است.

انتهای پیام
captcha