رویکرد جامعی برای جذب نسل جوان به فعالیت‌های قرآنی نداریم
کد خبر: 4098177
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۹
عوامل جذب نسل جدید به قرآن / ۳۰

رویکرد جامعی برای جذب نسل جوان به فعالیت‌های قرآنی نداریم

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با بیان اینکه رویکرد جامعی برای جذب نسل جوان به فعالیت‌های قرآنی نداریم، گفت: در مؤسسات پیش از آنکه به سراغ روخوانی و روانخوانی برویم باید بخشی از ابهامات ضمیر جوان و نوجوان را حل کنیم.

انجم شعاعمحمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه چه پیشنهاداتی برای جذب نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی به مؤسسات دارید، گفت: خلأیی که در دوره اخیر مشاهده شده به دلیل این است که رویکردمان نسبت به نسل جوان، رویکرد جامع نبوده است.

وی تصریح کرد: رویکرد جامع از این جهت که جوانانی را که در جامعه زندگی می‌کنند، تقسیم‌بندی کرده و تصور کردیم فقط باید به سراغ قشری که از خانواده مذهبی برخوردارند، برویم در حالی که از جوانی که عشق فطری نسبت به مبانی قرآن و دین دارد، غافل شدیم و کار جدی نکردیم.

انجم‌شعاع اضافه کرد: همچنین افرادی از قدیم، ابهاماتی در جهان اسلام و‌ غیر اسلام نسبت به قرآن راه انداختند که باعث سوءتفاهم‌هایی نسبت به باورهای قرآنی افراد شد و تلاششان این بود، قرآنی که باید تقدس داشته باشد، تقدس خود را با این اقدامات از دست می‌دهد اما در ابهام‌‌زدایی، بخشی از گام‌هایی که باید برمی‌داشتیم، برنداشتیم.

وی با بیان اینکه باید در مؤسسات قرآنی به راهکاری برسیم که قبل از آنکه به سراغ روخوانی، روانخوانی، مهارت‌های قرآنی و صرفاً حفظ لغات و الفاظ نورانی قرآن برویم، بخشی از ابهامات ضمیر جوان و نوجوان را حل کنیم، اظهار کرد: در حقیقت باید عطشی برای انس با قرآن ایجاد کنیم؛ اگر انس با قرآن ایجاد شد از هر گروه و طایفه‌ای با هر نگاه فکری و مسلکی که در خانواده‌ها است، به سراغ قرآن می‌آیند.

انجم‌شعاع افزود: گاهی توجه به معنویت در برخی کشورهای اروپایی به حدی است جوانانی که در ناز و نعمت و در مظاهر غرب غوطه‌ور بوده‌اند، شوق به تلاوت و درک معانی قرآن در آن‌ها زیاد است؛ در آمریکا سیر جذب به قرآن و توجه به آموزه‌های وحیانی علی‌رغم اقدامات ضد قرآنی که در آنجا نیز شکل گرفت، بسیار بیشتر از گذشته است.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در پایان گفت: به نظر می‌آید مؤسسات قرآنی باید دور هم جمع شوند و فارغ از چارچوب‌های سنتی که امروز به کلاس‌ها و سنت‌های گذشته بسنده کرده‌اند، مقداری در حوزه فضای مجازی و انتقال آموزه‌هایی که می‌تواند ابهامات افراد را رفع کند، گام‌های اساسی بردارند. در غیر این صورت وقتی که نسبت به یک متن معنوی و مقدس ابهام داشته باشیم، این تقدس در ذهن دچار خدشه است لذا یک بازنگری در نحوه‌ ورود و جذب جوانان باید داشته باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha