حکایت قدیمی‌ترین مسجد هند + عکس
کد خبر: 4099467
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳

حکایت قدیمی‌ترین مسجد هند + عکس

قدیمی‌ترین مسجد هند که در جهان به مسجد چرمان معروف است در کودونگالور کرالا واقع شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از Siasat Daily، بنابر روایات تاریخی، این مسجد در کودونگالور کرالای هند بعد از هجرت پیامبر اکرم(ص) به مدینه ساخته شد و قدیمی‌ترین مسجد هند و جنوب آسیا و یکی از قدیمی‌ترین مساجد جهان به‌شمار می‌رود.

مسجد چرمان بنا به درخواست مهاراجه چرمان پرومال (Chereman Perumal)، فرمانروای کرالا که به نیکوکاری و خردمندی مشهور بود، ساخته شده است.

بنا به روایتی مهاراجه چرمان پرومال که فردی بسیار با تقوا بود در خواب دید که ماه در حال تقسیم شدن به دو نیمه است. او تمام اخترشناسان برجسته از کرالا و هند را برای تعبیر خواب خود فراخواند و آنها تعبیرهای خود را ارائه کردند اما مهاراجه بزرگ کرالا قانع نشد.

پیامبر اکرم(ص) از یارانش، مالک بن دینار و همسرش  خواست تا به کودونگالور در کرالا سفر کنند تا با مهاراجه چرمان پرومال، حاکم پارسا و صالح کرالا ملاقات و او را برای دیدار به مدینه منوره دعوت کنند.

هنگامی که آنها با چرمان در شهر کودونگالور، مرکز کرالا ملاقات کردند، چرمان از آنها در مورد تعبیر خوابش که در آن ماه به دو نیمه تقسیم شد، پرسید.

آنها به مهاراجه کرالا پاسخ دادند که لحظه‌ای وی در خواب ماه را دید که به دو نیم می‌شود، همان لحظه‌ای بود که حضرت محمد(ص) ماه را به دو نیم تقسیم کرد.

مهاراجه چرمان تعبیر خواب را پذیرفت و همچنین دعوت پیامبر اکرم(ص) را برای دیدار با او در مدینه منوره قبول کرد. در نهایت مهاراجه از سلطنت کناره‌گیری کرد و از طریق دریا به مدینه منوره رفت.

پس از ديدار با پيامبر اكرم(ص) در مدينه منوره، اسلام آورد و مسلمان شد.

او پس از این واقعه تاریخی، مدینه منوره را از طریق دریا به کودونگالور کرالا ترک کرد و به منطقه ظفار عمان رسید.

چرمان در ظفار مریض شد و در مدت کوتاه اقامتش در این منطقه، نامه‌های فراوانی برای حاکمان و رهبران مهم هند فرستاد و آنان را به پذیرش اسلام دعوت کرد. اما پس از مدت کوتاهی وی فوت کرد و در ظفار (عمان) به خاک سپرده شد.

مالک بن دینار، مسجدی را در کودونگالور هندوستان به دستور مهاراجه ساخت و نام آن را مسجد «چرمان پرومال» گذاشت.

مالک بن دینار و همسرش در کودونگالور کرالا اقامت کردند و در این منطقه به تبلیغ اسلام پرداختند. آنها در همین منطقه زندگی کردند و درگذشتند و در مجاورت مسجدی که بنا کرده‌ بودند به خاک سپرده شدند.

در ادامه تصاویری از این مسجد را که در گذر زمان بازسازی شده و هنوز میزبان نمازگزاران مسلمان هندی است، مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha