آنچه به کیفیت‌بخشی حفظ قرآن کمک می‌کند
کد خبر: 4101437
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳

آنچه به کیفیت‌بخشی حفظ قرآن کمک می‌کند

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ گفت: برنامه داشتن برای توجه به مفاهیم قرآنی در حفظ و قرائت و همچنین توجه به تخصصی کردن اساتید و ارتقای جلسات قرآن از مهم‌ترین موارد در کیفیت‌بخشی به حفظ و تلاوت است.

حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد کیفیت‌بخشی به حوزه تلاوت قرآن کریم، اظهار کرد: باید گفت یکی از موارد مهم این است که اگر بخواهیم به لحاظ کیفی و کمی قرائت و حفظ قرآن کریم را ارتقا ببخشیم باید یک فرهنگ و نهضت عمومی در راستای آموزش حفظ و قرائت را آغاز کرده و این امر را در خردسالان و نوجوانان نهادینه کنیم.

وی با تأکید بر افزایش تمایل خردسالان و زمینه‌سازی برای آنان در مسیر قرائت و حفظ قرآن کریم افزود: ضعفی که در قرائت و حفظ قرآن کریم در مدارس وجود دارد باعث می‌شود بسیاری از مسائل و مشکلات ایجاد شود.

این فعال و حافظ قرآن با بیان اينکه اگر بتوانیم به فضاسازی جدید برای انس بیشتر دانش‌آموزان با کلام‌الله مجید بپردازیم رقابت خوبی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: این امر به کیفی‌سازی کمک خواهد کرد. نکته بعدی این است که مفهوم‌بخشی و دید و نظر ویژه‌ای به عرصه مفاهیم قرآنی داشته باشیم؛ مشکلات قاریان و حافظان این است که با زبان عربی و مفاهیم آشنا نیستند؛ به همین علت قرائت قاری روح و معنویتی که باید داشته باشد، ندارد.

وی بیان کرد: قرائت قرآن کریم زمانی با هنرمندی صورت می‌گیرد که قاری با تفاسیر و متن قرآن کریم آشنا شود که در این راستا باید مؤسسات قرآنی فضایی را ایجاد کنند که قاریان با زبان عربی انس بیشتری بگیرند؛ همان‌گونه که اکنون کلاس‌های مرتبط با زبان عربی در بسیاری از مؤسسات فعال شده که به کیفیت‌بخشی قرائت کمک خواهد کرد و باید در دیگر مؤسسات نیز دیده شود.

جعفری ادامه داد: مورد دیگر این است که قاری و حافظ به‌عنوان استاد در کشور بسیار داریم، اما برخی از اساتید قرآنی کیفیت را نادیده می‌گیرند؛ به همین علت فضاهای قرآنی به سمت غیرتخصصی بودن پیش رفته و یا سال‌هاست در همان سطح باقی مانده است.

حامی تخصصی کردن جلسات قرآنی باشیم 

وی با اشاره به عدم توجه به ارتقای حفظ و قرائت قرآن، اظهار کرد: هر عرصه قرآنی که نوجوانان در آن اظهار علاقه می‌کنند باید همراه با ارتقا باشد و از طرفی یک قاری و حافظ باید بتواند پس از چند سال فعالیت در این حوزه قرآن را ترجمه کند.

جعفری با تأکید بر فعالیت جلسات تخصصی و استفاده از نیروهای تخصصی برای اهتمام به ارتقای شاخص‌ها، تصریح کرد: باید برای بهره‌گیری از ایده‌های نیروهای متخصص، برنامه داشت‌. برنامه‌های ارتقای این امور نیازمند حمایت است و لازم است جلسات قرآن را افزایش داد تا به‌صورت تخصصی به حوزه مفاهیم قرآن ورود پیدا کنیم.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند با اشاره به کم بودن جلسات قرآنی و عدم دغدغه برای ارتقای آن، تصریح کرد: اگر مسئولان به‌عنوان حامی قرآن در جلسات حضور یابند، قاریان و حافظان تشویق خواهند شد و از طرفی باید به این باور اجتماعی برسیم که اگر یک جلسه قرآنی تعطیل شود آن را به مثابه یک کارگاه تولیدی بزرگ که تعطیل شده؛ ببینیم.

جعفری بیان کرد: این باور باید در جان جامعه رسوخ کند که تعلیم و تربیت نیروهای شاخص قرآنی، تخصصی کردن جلسات و توجه به مفاهیم قرآنی در کنار حفظ و قرائت از ضروریات بوده و باید توسط همه مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha