بیان نکات تکراری جذابیتی برای قرآن‌آموزان ندارد
کد خبر: 4101438
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
بررسی مسابقات قرآن جامعه کارگری / ۱

بیان نکات تکراری جذابیتی برای قرآن‌آموزان ندارد

عبدالرضا هدایتی، داور مرحله استانی شانزدهمین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری با بیان اینکه اعمال روش‌های سنتی به تنهایی در آموزش‌ها کافی نیست گفت: در این زمینه باید تغییراتی ایجاد کرد؛ چراکه بیان نکات تکراری و همیشگی جذابیتی برای قرآن‌آموز ندارد.

عبدالرضا هدایتی داور قرآنی

عبدالرضا هدایتی، داور مرحله استانی شانزدهمین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری، در حاشیه برگزاری این مسابقات در اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات در دو سطح قوی و ضعیف قرار داشت که البته بیشتر افرادی ضعیف بودند، گفت: قاریان و حافظان قوی نیز هم آنانی هستند که در سایر مسابقات همچون اوقاف نیز قوی ظاهر شده و کسب رتبه می‌کنند.

هدایتی در پاسخ به این سؤال که چرا دستگاه‌های برگزارکننده مسابقات برنامه‌ای برای رشد جامعه هدف خود ندارند، گفت: متأسفانه استقبال برای آموزش از سوی مخاطب بسیار کم شده است و به دنبال عدم استقبال آموزش‌ها به خودی خود حذف شده و از بین خواهد رفت یا اینکه در سطحی باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: توصیه داوران به شرکت‌کنندگان جهت ارتقای سطح شرکت در جلسات و محافل قرآنی است، خوشبختانه داوران اهتمام بر بیان نکات آموزشی در حین برگزاری مسابقات دارند و پس از تلاوت موارد به متسابق گوشزد می‌شود. حال فضای آموزش تلاوت خوب نیست؛ از این رو با توجه به فنی بودن سطح برگزاری مسابقات نسبت به دهه‌های قبل لازم است در بحث آموزش با رویکرد دیگری وارد شویم.

هدایتی بیان کرد: متولیان امر در حوزه آموزش جدی‌تر، با در نظر گرفتن سطح شرکت‌کنندگان و به صورت متمرکز وارد عمل شوند. با توجه به تعدد مسابقات قرآن در دستگاه‌ها و ادارات می‌توان آموزش را به صورت متمرکز و تجمیع شده برگزار کرد و امتیازاتی را برای آنان در نظر گرفت.

وی ضرورت پرهیز از جلسات سنتی آموزش را متذکر شد و افزود: بیشتر جلسات آموزشی به صورت سنتی و با همان روش‌های قدیمی برگزار می‌شود که بار آموزشی چندان تأثیرگذاری ندارند. تقریباً برخی جلسات با شیوه همان 15 سال قبل مدیریت می‌شود که تغییر در روش‌های مدیریتی و آموزشی ویژه نسل جدید باید اعمال شود. مدیران مؤسسات باید به سمت آموزش نوین سبک‌های مدیریتی حرکت کنند تا بتوان تحولی را در حوزه آموزش ایجاد کرد.

هدایتی ادامه داد: اساتید و مدرسانی که قصد فعالیت در حوزه قرآن را دارند باید سبک تلاوت‌ها را شناخته و پس از آن آموزه‌ها را ایجاد کرده و سبکی از آموزش ارائه دهند. اگر این تغییرات ایجاد شود قطعاً علاقه‌مند برای حضور در دوره‌های آموزشی بیشتر خواهد شد. بیان نکات تکراری و همیشگی جذابیتی برای قرآن‌آموز ندارد و باعث می شود افراد علاقه نشان ندهند.

این داور مسابقات قرآن در پایان گفت: امروز در سطح داوری‌های کشوری نکاتی مورد توجه است که با نوع آموزش ما در سطح استان اجرا می‌کنیم قدری متفاوت است. ما باید به سمت آموزش‌های نوین و مورد توجه داوران در مسابقات کشوری حرکت کرده و قرآن‌آموزان را منطبق با شیوه‌نامه مسابقات آموزش داده و تربیت کنیم تا نمایندگان ما در مسابقات کشوری موفق‌تر عمل کنند. بدون شک اگر این اتفاقات بیفتد به نظر بنده شاهد استقبال بهتری خواهیم بود و فقط افراد تکراری در مسابقات حضور نخواهند داشت.  

انتهای پیام
captcha