مرگ با عزت، حیات است
کد خبر: 4101580
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶
مدرس حوزه علمیه لرستان:

مرگ با عزت، حیات است

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه زندگی با ذلت، مرگ و مرگ با عزت، حیات است، گفت: پیروان مکتب فکری امام علی(ع) مرگ با عزت را بهتر از زندگی با ذلت می‌خواهند.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازی از خطبه ۵۱ نهج‌البلاغه «قَدِ اسْتَطْعَمُوكُمُ الْقِتَالَ، فَأَقِرُّوا عَلَى مَذَلَّةٍ وَ تَأْخِيرِ مَحَلَّةٍ أَوْ رَوُّوا السُّيُوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ؛ فَالْمَوْتُ فِي حَيَاتِكُمْ مَقْهُورِينَ وَ الْحَيَاةُ فِي مَوْتِكُمْ قَاهِرِينَ. أَلَا وَ إِنَّ مُعَاوِيَةَ قَادَ لُمَةً مِنَ الْغُوَاةِ وَ عَمَّسَ عَلَيْهِمُ الْخَبَرَ حَتَّى جَعَلُوا نُحُورَهُمْ أَغْرَاضَ الْمَنِيَّة»، اظهار کرد: این خطبه مربوط به ماجرای صفین و زمانی است که لشکر معاویه مانع دسترسی لشکر اسلام به آب فرات شدند.

وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) هیچ‌گاه آغازکننده جنگ نبود و ابتدا معاویه لشکرکشی را شروع کرد و قبل از لشکر اسلام به صفین که در نزدیک فرات قرار داشت رسیده بود، اضافه کرد: وقتی معاویه لشکر خود را حرکت داد، امام علی(ع) برای اینکه لشکریان معاویه به خانه‌ها حمله نکنند لشکر خود را آماده و به صفین برد.

موسوی با اشاره به اینکه وقتی امام علی(ع) و لشکر اسلام به کرانه‌های صفین که نام منطقه‌ای در کنار فرات است رسیدند، معاویه اجازه امکان دسترسی به آب را نداد، ادامه داد: امام گروهی را فرستاد که ما برای جنگ آب نیامدیم ولی با این حال نیز معاویه نپذیرفت. بعد از آنکه معاویه لشکر اسلام را از آب منع کرد، امام علی(ع) فرماندهان خود را جمع کرد و بعد از یک ساعت آب را تصرف کردند، بعد از تصرف آب توسط لشکر اسلام، همه فکر می‌کردند که امام علی(ع) اجازه دسترسی لشکر معاویه به آب را نمی‌دهد، اما امام چنین کاری نکرد و آب را بر نیروها، اسب‌ها و لشکر معاویه باز کرد.

وی با یادآوری اینکه گرفتن فرات توسط معاویه به‌معنای اعلام جنگ با امام علی(ع) بود، اضافه کرد: امام خطاب به یاران خود فرمود: شما دو راه دارید یا سر را پایین بیندازید و ذلت را بپذیرید یا آنکه تیغ‌های شمشیر را بیرون بکشید تا به آب دسترسی پیدا کنید. امام‌ علی(ع) به یاران خود فرمود وقتی زندگی شما سراسر ذلت باشد بدانید زندگی با ذلت همان مرگ است و اگر با عزت و شرف بمیرید، بدانید این حیات است. آنچه از کلام مولای متقیان برداشت می‌شود این است که انسان نباید تن به ذلت بدهد چراکه مرگ از زندگی با ذلت بهتر است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه امام علی(ع) زندگی را به هر قیمتی نمی‌خواهد بلکه ارزش حیات انسان به عزت او است، اضافه کرد: زندگی با ذلت، مرگ و مرگ با عزت، حیات است؛ این کلام امام علی(ع) یک مکتب فکری ایجاد کرد و در زندگی امروزی نیز می‌توان مفهوم حیات با ذلت و مرگ با عزت را فهمید.

وی با اشاره به اینکه تفاوت امام علی(ع) با معاویه در این است که معاویه از هر ابزاری برای پیروزی در جنگ استفاده می‌کند و آب را می‌بندد ولی امام علی(ع) از هر ابزاری برای پیروزی استفاده نمی‌کند، ادامه داد: تفاوت یاران امام علی(ع) با معاویه در این است که یاران مولای متقیان مرگ را به بازی می‌گیرند اما حتی تصور مرگ برای یاران معاویه سخت است، لذا اگر ما شعور مردم را بالا ببریم جایی برای معاویه‌ها نمی‌ماند.

موسوی با اشاره به اینکه پیروان مکتب فکری امام علی(ع) مرگ با عزت را بهتر از زندگی با ذلت می‌خواهند، چراکه آزادمرد و ستم‌ناپذیر بوده و ظلم را نمی‌پذیرند، گفت: امام علی(ع) مرگ را بر ذلت ترجیح می‌داد؛ از سخنان امام حسین(ع) در روز عاشورا این است که آگاه باشید عبیدالله ما را بین ذلت و مرگ مختار کرده و ما هرگز ذلت را نمی‌پذیریم چراکه ستم‌پذیری را نمی‌پذیریم.

انتهای پیام
captcha