محدودیت‌ها و محرومیت‌های بازی‌سازان جوان؛ از تحریم تا نبود آموزش
کد خبر: 4101599
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
یک بازی‌ساز سیستان و بلوچستانی تشریح کرد:

محدودیت‌ها و محرومیت‌های بازی‌سازان جوان؛ از تحریم تا نبود آموزش

مدیر مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی سازمان فضای مجازی بسیج سیستان و بلوچستان گفت: محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی چون تحریم، نبود آموزش و نداشتن رسانه مناسب برای تبلیغ اغلب بازی‌سازان را دچار مشکل کرده است.

محدودیت‌ها و محرومیت‌های بازی‌سازان جوان؛ از تحریم تا نبود آموزشمهرداد پارسافر، مدیر مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی سازمان فضای مجازی بسیج سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا درباره مسائل و مشکلات تولید محتوای دیجیتال گفت: یکی از مشکلات و مسائل مهم در حوزه تولیدات دیجیتال نداشتن زیرساخت مناسب برای تولیدات حرفه‌ای‌تر مثل بازی و نرم‌افزار است.

وی افزود: مرکز متنا در سیستان و بلوچستان در زمینه تولید و ساخت بازی‌های دیجیتالی چه برای پی‌سی و چه موبایل فعالیت می‌کند. اما یکسری آبجکت‌ها و دسترسی به کد‌هایی مورد نیاز است تا این بازی آماده شود. این کد‌ها را باید از مرجع‌های خارجی دریافت کنیم. اما با توجه به اینکه کشورمان تحریم است و پلتفرم‌های محبوبی مانند توییچ (Twitch) در سرویس‌های استریمینگ بازی را برای گیمر‌های ایرانی مسدود کرده است؛ بنابراین این محدودیت وجود دارد.

پارسافر ادامه داد: ما یک نرم‌افزار ساختیم که قابلیت AR داشت و با اتصال به دوربین موبایل روشن می‌شد. در واقع وقتی دوربین موبایل را روی تابلوی شهید می‌گرفتید مشخصات شهید به صوتی پخش می‌شد و حتی نیاز با خواندن هم نبود. این نرم‌افزار فعال بود و کار می‌کرد، اما اخیراً یک شرکت خارجی به دلیل تحریم، دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده و نرم‌افزار در خواندن تابلو مشکل پیدا می‌کند و در برخی موارد اپلیکیشن ما بالا نمی‌آمد.

نیازمند ایجاد انگیزه‌ایم

مدیر متنا با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین معضل ما همین مسئله است، بیان کرد: از حدود دو سال پیش وضع بدتر شده است. اکنون بسیاری از کاربران به ما انتقاد دارند که چرا این اپ کار نمی‌کند. در پلن اول بازی‌ها و نرم‌افزار‌هایی که ساختیم با قدرت حمایت شد و بالا آمد، اما محدودیت‌ها باعث شد برخی از تیم‌های ما از هم بپاشد.

وی در رابطه با مشکلات تولید بازی‌های دیجیتالی نیز گفت: در سال‌های اخیر شاهد تولید بازی‌های خوبی نظیر نبرد آمرلی، سفیر عشق و ... بودیم و زحمات زیادی برای تولید این بازی‌ها کشیده شده است. اما متأسفانه برخی رقبای داخلی نسبت به این بازی‌ها تبلیغ منفی می‌کنند و این تخریب‌ها بیشتر از آن محدودیت آسیب می‌زند.

پارسافر ادامه داد: بازی‌سازان جوان کشورمان که مجموعه‌های خوبی را شکل داده‌اند، اگر قدری حمایت شوند، از دل این مجموعه‌ها تولیدات دیجیتالی خوبی را شاهد خواهیم بود. در سیستان و بلوچستان که از نظر اینترنت و امکانات بسیار محروم است و دور از مرکز قرار دارد، اما جوانانی بااستعداد دارد که فقط نیازمند توجه و انگیزه هستند تا کار‌های شگفت‌انگیزی خلق کنند. 

تبلیغ مهم‌تر از حمایت مالی

مدیر متنا سیستان و بلوچستان تصریح کرد: شرایط کرونایی باعث شد دورکاری رواج یابد. از این رو با وجود تکنولوژی، بعد مسافتی چندان اهمیت نداشته و در حال حاضر تعدادی از جوانان از درود لرستان، مشهد، زاهدان و تهران یک تیم تشکیل داده‌ایم و بر روی پروژه‌های مشترک کار می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان زمینه را برای شکوفایی بیشتری این بازی‌سازان جوان فراهم کرد، گفت: حمایت مالی یک سوی ماجراست، این جوانان بیشتر نیازمند انگیزه هستند. چون همواره این سوال برای آن‌ها مطرح است که چرا چندین ماه برای ساخت یک بازی وقت بگذارم و فقط با یک رونمایی به اتمام برسد. در واقع کاری که باید انجام شود، معرفی بازی و محتوای دیجیتال است تا در کشور شناخته شود و کاربران بیشتری آن را نصب کنند. برای این هم باید کمپین‌های تبلیغاتی و حمایتی وجود داشته باشد. زیرا ما به تنهایی رسانه‌ای نداریم که بتوانیم تولیداتمان را معرفی کنیم؛ بنابراین دیده نشدن این جوانان و کارهایشان باعث از بین رفتن انگیزه‌شان می‌شود.

پارسافر درباره کیفیت بازی‌ها و قابل رقابت بودن آن‌ها با بازی‌های خارجی بیان کرد: تولیدات اخیر که در حوزه انیمیشن و بازی ساخته شده از جمله پسر دلفینی حاصل همین گونه حمایت‌هاست که توانست در ایتالیا صاحب رتبه شود؛ بنابراین ما به این تکنولوژی دست پیدا کرده‌ایم و می‌توانیم تولیدات دیجیتالی قابل رقابت با محصولات خارجی را تولید کنیم.

خودآموزی بازی‌سازان

وی در پاسخ به اینکه آیا حوزه بازی‌سازی توانسته سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کند، گفت: اغلب سرمایه‌گذاران نهاد‌ها و سازمان‌ها هستند و این بازار هنوز اینقدر شناخته شده و مطمئن نیست که از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی مورد توجه قرار گیرد. اما باید به هر حال این باور و اعتقاد به جوانان کشورمان وجود داشته باشد تا بتوانند استعداد‌های خود را شکوفا کنند.

مدیر مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی سازمان فضای مجازی بسیج سیستان و بلوچستان نبود آموزش را یکی از مشکلات اساسی در حوزه تولیدات محتوای دیجیتال عنوان کرد و افزود: نبود آموزش‌های تخصصی یکی از معضلات اساسی است. ما قطعاً نیاز به دوره‌های تخصصی داریم و معدود افرادی هستند که دوره‌های تخصصی در حوزه بازی‌سازی را دیده باشند و اغلب به صورت تجربی آموخته‌اند و اغلب از طریق اینترنت به این آموز‌ش‌ها دسترسی پیدا می‌کنند؛ بنابراین نیاز به کارگاه، بوت کمپ و ... است تا بازی‌ساز، مدل‌ساز، انیماتور، سناریونویس و ... در کنار هم به آموزش بپردازند. متأسفانه بسیاری از بازی‌ساز‌ها استاندارد‌ها و ساختار‌های اصلی را نمی‌دانند و به صورت تجربی یاد می‌گیرند.

مستقیم‌گویی در بازی‌های ایرانی

وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان رشته‌های کامپیوتر و نرم‌افزار می‌توانند وارد این صنعت شده و در بخش فنی و برنامه‌نویسی فعالیت کنند. افرادی که در رشته‌های هنری مانند انیمیشن و گرافیک تحصیل کرده‌اند، می‌توانند در بخش‌های هنری فعالیت کنند. در بخش طراحی بازی هم افراد زیادی از رشته‌های مختلف مانند سینما، ریاضی و... می‌توانند حضور داشته باشند. 

پارسافر درباره مشکلات تولید بازی‌های محتوایی و دینی و فرهنگی نیز گفت: نخستین مشکل در بازی‌های دیجیتالی با موضوع دینی و فرهنگی این است که مخاطب محدودی دارد و مستقیم‌گویی در آن مشهود است. در حالی که باید در محتوای بازی‌ها المان‌سازی شود و پیام خود را غیرمستقیم به مخاطب ارائه دهیم و مخاطب را به چالش بکشیم. در واقع محتوا نویس، سناریونویس و فیلمنامه‌نویس باید به این مسئله توجه کند و المان‌سازی را مورد توجه قرار دهد. این‌ها هم ناشی از ضعف آموزش‌های تخصصی است.

گفت‌وگو از سمیه قربانی

انتهای پیام
captcha