پایان مرحله اول مرمت و ساماندهی ورودی بازار شمس‌السلطنه نراق
کد خبر: 4101651
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱

پایان مرحله اول مرمت و ساماندهی ورودی بازار شمس‌السلطنه نراق

مدیر پایگاه میراث‌‌فرهنگی بافت تاریخی نراق گفت: با هدف حفظ بناهای تاریخی مرحله اول مرمت و ساماندهی ورودی بازار شمس‌السلطنه نراق انجام شد.

بازار شمس السلطنه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، پروین السادات طیبی، مدیر پایگاه میراث‌‌فرهنگی بافت تاریخی نراق، اعتبار اختصاص یافته به مرمت این بنای تاریخی را یک میلیارد و پانصد میلیون ریال عنوان کرد و گفت: مرحله اول مرمت فضای ورودی و دعوت کنندگی شمس‌السطلنه نراق پس از عقد قرارداد با پیمانکار ذی‌صلاح و با نظارت اداره کل انجام شد.

وی گفت: مرمت فضای ورودی و فضای دعوت کنندگی بازار شمس‌السلطنه نراق با همکاری و مشارکت مجید محمدی و حاج فروغی خیرین نراقی و همچنین مشارکت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه شهرستان، انجام شد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی بافت تاریخی نراق افزود: کاروانسرای شمس‌السلطنه یکی از زیباترین اماکن تاریخی شهر نراق است که در دوره قاجار احداث شده است. معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است.

طیبی با اشاره به اینکه مجموعه بازار و کاروانسرای تاریخی شمس‌السلطنه نراق به شماره ۱۶۴۵ در ۲۲ آبان ماه ۱۳۶۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است و دیوارهای بازار آجری و سقف آن، ضربی آجری است و در حجره‌ها همه از چوب است که روی آنها با مهارت و زیبایی خاصی کنده‌کاری شده است.

یادآور می‌شود، بازار توسط یکی از تجار شهر به‌نام حاج محمد نراقی در دوره قاجار و در قرن ۱۳ هجری ساخته شده

انتهای پیام
captcha