نشر معارف قرآنی در جامعه متناسب با تناسب سنی باشد
کد خبر: 4102035
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
آیت‌الله دری نجف‌آبادی:

نشر معارف قرآنی در جامعه متناسب با تناسب سنی باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه نشر معارف قرآنی بین آحاد مردم باید در سطوح مختلف و با توجه به تناسب سنی و ذائقه مخاطب امروز باشد، ادامه داد: در راستای اشاعه فرهنگ اسلامی و قرآنی در جامعه باید تلاش مضاعف صورت گیرد.

آیت الله دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، امروز، سوم آذر، در جلسه درس تفسیر قرآن، که در دفتر نماینده ولی‌فقیه برگزار شد، با اشاره به هفته فرهنگی خمین از 23 دی‌ماه تا اوایل بهمن‌ماه، ادامه داد: برای انجام برنامه‌های قوی و منسجم باید از هم‌اکنون اقدام کرد. همچنین دستگاه‌های فرهنگی برای مناسبت‌های پیشرو همچون ایام فاطمیه، ولادت حضرت فاطمه(س)، ولادت امام راحل و ولادت حضرت زینب(س) برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.

وی به صداُمین سال تأسیس حوزه علمیه قم نیز اشاره کرد و افزود: بنا براین است که ویژه برنامه‌هایی بدین مناسب در استان‌های مرکزی، یزد و قم برگزار شود. با توجه به سهم بی‌نظیر آیت‌الله حائری در استان مرکزی حق براین است که برنامه‌هایی از سوی صدا و سیما، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و سایر دستگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد. شرایط ایجاب می‌کند از شرایط‌های پیشرو حداکثر استفاده را داشته باشیم.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با بیان اینکه سبک و سیاق آیات مربوط به قیامت بسیار قوی، کوبنده، قاطع با تأییدها و شواهد بسیار محکم بیان شده است، اضافه کرد: آیات قیامت به‌حدی کوبنده و لرزاننده است که با هیچ امر دیگری قابل قیاس نیست. هیچ هنرمندی نمی‌تواند این روز را به تصویر کشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به آیه 49 سوره مبارکه «کهف»: « وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا، و در آن کتاب همه اعمال خود را حاضر بینند و خدا به هیچ کس ستم نخواهد کرد» استناد کرد و گفت: در روز قیامت پرده‌ها کنار رفته و همه اعمال نزد خداوند آشکار خواهد شد. تفاوت بین شرایط عالم طبیعت و قیامت در تغییرست، انسان در عالم طبیعت یا دنیا می‌تواند رفتار و اعمال خود را تغییر داده و در مسیر درست و الهی قدم بردارد، در صورتیکه در عالم قیامت این فرصت از انسان سلب می‌شود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی به آیه 9 از سوره مبارکه «تکویر» که می‌فرماید: «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» اشاره و تصریح کرد: در جاهلیت فرزندان خود را به دلایل چهارگانه ننگ و عار دانستن، قربانی کردن فرزندان برای بت‌ها، فقر یا از ترس فقر از بین می‌بردند و در این هنگام آیه 31 سوره مبارکه «اسراء»: «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا، هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مرسانید (زنده به گور مکنید) که ما رازق آنها و شما هستیم، زیرا این قتل فرزندان بسیار گناه بزرگی است» نازل شده است. فرزندان و والدین واجبه النفقه یکدیگر هستند و اگر والدین در زمان پیری نتوانند امورات بگذرانند والدین باید نفقه آنان را پرداخت کنند و این امر تکافل اجتماعی است که باید به آن توجه کرد.

وی زوجین را به فرزندآوری و افزایش جمعیت تشویق کرد و پرهیز از ترویج فساد و بی‌بندباری در جامعه از طریق برخی فیلم‌ها را متذکر شد و افزود: برای جلوگیری از فساد و رواج فرزندآوری علما باید ورود پیدا کنند تا بتوان از پیری جمعیت جلوگیری کرد. جاهلیت فقط به زمان صدر اسلام تعلق ندارد و جاهلیت امروز به مراتب بدتر از جاهلیت دیروزست.

نماینده ولی‌فقیه در استان در پایان ضرورت نشر معارف قرآنی بین آحاد مردم در سطوح مختلف با توجه به تناسب سنی و ذائقه مخاطب امروز در جامعه را خواستار شد و ادامه داد: در راستای اشاعه فرهنگ اسلامی و قرآنی در جامعه باید تلاش مضاعف صورت گیرد و تمامی مسئولان فرهنگی و قرآنی به این مهم توجه لازم داشته باشند.

انتهای پیام
captcha