63 مرکز کارآفرینی ویژه بانوان افتتاح می‌شود
کد خبر: 4102354
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
از سوی بسیج جامعه زنان؛

63 مرکز کارآفرینی ویژه بانوان افتتاح می‌شود

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور از افتتاح 63 مرکز کارآفرینی بانوان به ویژه بانوان سرپرست خانوار در ایام هفته بسیج خبر داد.

مینا بیابانیهفته بسیج بزرگداشت جان‌فشانی‌هایی است که برای سربلندی این سرزمین صورت گرفته است. بسیج فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملت‌های مسلمان رشد کرده است. هوشمندی امام خمینی(ره) و عدالت‌خواهی میلیون‌ها انسان با ایمان، تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود.

بنا به فرمایش امام خمینی(ره)، بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پرثمری است كه شكوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت و حديث عشق می‌دهد. بسيج لشکر مخلص خداست كه دفتر تشكل آن را همه مجاهدان از اولين تا آخرين امضا کرده‌اند. بسيج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهيدان گمنامی است و پيروانش بر گلدسته‌های رفيع آن اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند.

مینا بیابانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت هفته بسیج اظهار کرد: بسیج جامعه زنان همانند سایر بخش‌های مختلف سازمان بسیج مستضعفین برنامه‌های ویژه‌ای برای انسجام‌ بیشتر بسیجیان و بزرگداشت هفته بسیج دارد. بسیج جامعه زنان هم در بخش بزرگسالان و هم در بخش تربیت نسل انقلابی فعالیت می‌کند و به همین سبب برنامه‌های متعددی را برای آنها در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه نونهالان مدنظر است، افزود: مسابقات نقاشی کودکان در نمایشگاه‌های هفته بسیج و نیز تجلیل از مربیان بسیجی مهدهای قرآنی از سوی نونهالان از جمله این برنامه‌هاست. همچنین، هزار میز خدمت به نونهالان در مساجد سراسر کشور برپاست. این میزها شامل خدمات مشاوره‌ای، روانشناسی و پزشکی (چشم‌پزشکی، بینایی‌سنجی، دندان‌پزشکی، شنوایی‌سنجی و ناهنجاری‌های اسکلتی) است و در برپایی آنها مناطق محروم و حاشیه‌نشین اولویت دارد و بسیج مساجد، حوزه‌ها و نواحی مقاومت به همراه جامعه پزشکی در آن مشارکت دارند.

بیابانی ادامه داد: برنامه ویژه کودکان اجرای همزمان سرود در 500 مسجد از سوی نونهالان است و سرودی حماسی به مناسبت هفته بسیج تهیه شده و برای اجرا در اختیار مهدهای کشور قرار داده شده و نونهالان این سرود را طی هفته بسیج در مراکز مهدهای قرآنی اجرا می‌کنند. در حوزه بزرگسالان نیز یکی از مهمترین برنامه‌های بسیج جامعه زنان افتتاح 63 مرکز کارآفرینی است که در چارچوب طرح «فدک» تعریف شده و طرحی اقتصادی است که طی اجرای آن بانوانی که نیازمند اشتغال هستند با محوریت و اولویت زنان سرپرست خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند و دوره‌های توانمندسازی به آنان آموزش داده می‌شود و زمینه‌ ایجاد شغل برای بانوان فراهم خواهد شد. همچنین، در این راستا رابطان اقتصاد مقاومتی مستقر در استان‌های مختلف به بانوان مشاوره می‌دهند تا بتوانند اشتغال مناسب بوم خود را ایجاد کنند و با مسائل مربوط به بازاریابی محصولات خود نیز آشنا شوند.

زیست عفیفانه

وی تصریح کرد: 63 مرکز کارآفرینی در این ایام راه‌اندازی می‌شود، زیرا سردار شهید سلیمانی در زمان شهادتشان 63 ساله بودند. برنامه بعدی، طرح «زیست عفیفانه» است که در هزار پایگاه مقاومت به شکل تخصصی راه‌اندازی می‌شود تا به خانواده‌ها آموزش دهیم و به نقطه‌ای مطلوب از زیست پاک و زیستی مبتنی بر آداب الهی، انسانی و ملی دست یابند. برنامه دیگر، برگزاری مجمع مرکزی بسیج جامعه زنان است که متشکل از اعضای نخبه تمامی استان‌هاست که در هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی فعالیت و سعی می‌کنند شرایط را به گونه‌ای مهیا کنند که تصمیم‌گیران بسیج جامعه زنان در استان‌ها و شهرستان‌ها بهترین تصمیمات را مبتنی بر تجربه و مسائل میدانی در حوزه زن و خانواده اخذ و مشکلات را حل کنند. این مجمع طی روزهای 13 و 14 آذر برگزار خواهد شد و روند یک‌ساله فعالیت‌ زنان در استان‌های کشور به مدد اندیشه‌ورزی حضار بررسی خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان بیان کرد: برگزاری 1600 اردوی تفریحی برای دختران نوجوان به همراه مادرانشان نیز یکی از برنامه‌هایی است که از سوی حوزه‌های مقاومت در سراسر کشور برگزار می‌شود. در این برنامه از همکاری بسیج هنرمندان، ورزشکاران، اساتید و دیگر اقشار بهره می‌بریم تا اردوهای پرنشاط و پرباری برگزار شود. اعزام هزار راوی بسیج جامعه زنان به مدارس دخترانه از دیگر فعالیت‌های بسیج جامعه زنان است. درصددیم هزار بانوی بسیجی را که مسلط به مسائل مختلف بسیج جامعه زنان هستند به مدارس دخترانه اعزام کنیم تا فعالیت‌های بسیج را تبیین کنند و در نهایت از حضور دانش‌آموزان دختر در پایگاه‌های مقاومت بیشتر بهره ببریم.

هر شهید یک خانواده

وی تصریح کرد: برنامه دیگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی است که از آن با عنوان طرح «هر شهید یک خانواده» یاد می‌شود. طی اجرای آن برنامه حمایت از زندانیان از سوی خیران در محلات مختلف به نام هر شهید، به ویژه یک شهید بانو برای هریک از خانواده‌های زندانیان، انجام می‌شود. در این طرح خانواده‌های زندانیان تا زمانی که سرپرست آن‌ها از زندان آزاد شود، به صورت مستمر از سوی خیّران تحت پوشش قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان اظهار کرد: برنامه بعدی، اجرای ختم قرآن و اعطای ثواب آن به روح پاک امام راحل(ره)، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع سلامت و شهدای مدافع امنیت از سوی دختران بسیجی در سراسر کشور است. آخرین برنامه هفته بسیج سازمان بسیج جامعه زنان نیز سرکشی و تجلیل از خانواده‌های شهدای زن و ثبت خاطرات مستندشان است. با توجه به اینکه قرار است در سال آینده دومین کنگره شهدای زن سراسر کشور شود، این برنامه می‌تواند تمهیدی مهم برای ثبت خاطرات شهدا و تهیه محتواهای تأثیرگذار در قالب کتب و برنامه‌های تصویری باشد.

وی افزود: باید در هر جا با توجه به مخاطبان خود به میدان بیایم. سپس مخاطبان به صورت گسترده وارد برنامه‌های بسیج می‌شوند. این نشان‌دهنده آن است که ما در برابر این مسئله قصور و در مورد نوجوانان غفلت کره‌ایم. باید برنامه‌های فرهنگی و مورد علاقه نوجوانان همانند برنامه‌های علمی، اجتماعی، ورزشی، هنری و جمعی را توسعه دهیم و در مدارس و پایگاه‌ها بر حضور نوجوانان تمرکز کنیم تا با اجرای یک برنامه مدون و منطقی و متناسب با ذائقه و علاقه نوجوانان به جذبشان کمک کنیم. هرچقدر در مورد فعالیت نوجوانان اقبال نشان دهیم و برای آن‌ها برنامه تعریف کنیم، میزان جذب و اقبالشان بیشتر می‌شود. لذا اگر برنامه‌هایی را مبتنی بر روان‌شناسی طیف نوجوان کشور اجرا کنیم، بهتر می‌توانیم آنان را جذب کنیم. پاسخگویی درست به ابهامات و سؤالات این قشر می‌تواند زمینه شناخت و فهم درست آن‌ها از واقعیات جامعه را فراهم کند.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان در پایان بیان کرد: برنامه‌هایی مانند تولید محتواهای مختلف در فضای مجازی می‌تواند ارتباط بهتری را با نوجوانان به دنبال داشته باشد. اگر برنامه‌های حضوری و نیز برنامه‌هایی را مد نظر قرار دهیم که هیجاناتشان را کنترل می‌کند، سلامت فکری و روحی‌شان را تضمین خواهیم کرد و درصد هستیم اجرای چنین برنامه‌هایی را در سطح بسیج جامعه زنان توسعه دهیم.

انتهای پیام
captcha