خطاهایی که به گسست میان جوان و ارزش‌های دینی منجر می‌شود
کد خبر: 4102458
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر تبیین کرد؛

خطاهایی که به گسست میان جوان و ارزش‌های دینی منجر می‌شود

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: امروز نیازمند فعالیت‌های مفیدی هستیم که متناسب با نسل نو بوده و به خوبی در اختیار آنها قرار گیرد که متأسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم. این مسئله به خودی خود باعث گسست دینی نسل جوان می‌شود.

حجت‌الاسلام قاضی عسگرتثبیت جایگاه نظام اسلامی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مناسبت‌های دینی موجب معرفت‌افزایی و ایجاد پیوند محکم بین ارزش‌های دینی و جوانان می‌شود. ترویج و گسترش ارزش‌های دینی و انقلابی، ایجاد فضای معنوی و مطلوب در جامعه به‌ویژه جوانان، جایگاه نظام اسلامی در جهان را مستحکم‌تر و دشمن را روزبه‌روز با یأس و ناامیدی مواجه خواهد کرد.

خانواده به عنوان نخستین کانونی که در این زمینه می‌تواند نقش‌آفرینی کند و پس از آن، مدرسه، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید به این امر مهم عنایت ویژه داشته باشند و به فراخور نیاز افراد در دوره‌های گوناگون سنی، آنان را یاری کنند زیرا فراهم کردن زمینه‌های سالم تغذیه فکری برای نسل جدید، عبادت خواهد بود.

تشویق افراد، سازمان‌ها و صاحبان پایگاه‌های اجتماعی به گام نهادن در این راه نیز یکی دیگر از راه‌های حفظ و گسترش ارزش‌های دینی در سطح جامعه است. تلاش برخی افراد، گروه‌ها و احزاب برای کمرنگ کردن یا از بین بردن پای‌بندی به ارزش‌ها به ویژه در میان نوجوانان و جوانان، خیانتی نابخشودنی، ستمی ناروا و بهترین راه ایجاد سلطه بیگانگان بر سرزمین اسلامی است زیرا جامعه تهی از ارزش‌های دینی، بستر مناسبی برای تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با بهره‌گیری از روش‌های تأثیرگذار تبلیغ در امر جذب نوجوانان و جوانان به مبانی دینی و اسلامی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که ما از فرصت‌ها به درستی استفاده نمی‌کنیم. نوجوانان و جوانان چندین سال در محیط دبستان و دبیرستان تحصیل کرده و سپس، وارد دانشگاه می‌شوند. از سوی دیگر رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون، خطب جمعه، مساجد، مراکز فرهنگی و ... همگی در اختیار ماست، اما به جای اینکه بر روی مسائل اساسی کار کنیم، متأسفانه بیشتر به دنبال کارهای شعاری هستیم.

وی در ادامه افزود: امروز نیازمند فعالیت‌های مفیدی هستیم که متناسب با نسل نو بوده و به خوبی در اختیار ایشان قرار گیرد که متأسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم. این مسئله به خودی خود باعث گسست دینی نسل جوان شده و بعضا مشکلات اجتماعی را برای جامعه به وجود می‌آورد.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر ادامه داد: امروز کار ساده شده و بسیاری از کتاب‌ها می‌توانند به صورت کتب صوتی در اختیار افراد قرار گیرد تا بتوانند در مکان‌های مختلف همچون اتومبیل و ... به راحتی آن‌ها گوش دهند. متأسفانه در این زمینه خیلی کم کار کرده‌ایم و آسیب آن را نیز مشاهده می‌کنیم. یکی از راهکارهای این مسئله آن است که ابتدا خود مجموعه‌هایی که فعالیت‌های فکری و فرهنگی می‌کنند، توجیه شوند؛ چراکه امروز هر کتابی به درد نسل جوان نمی‌خورد. گاهی تأثیر یک کتاب که به صورت رمان نوشته می‌شود، از یکصد کتابی که غیر رمان باشد بیشتر است.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: امروز کارشناسان حوزه فرهنگی و فکری باید تشخیص داده و کتاب‌های درخور نسل جوان را به زبان قابل فهم و درک برای ایشان ارائه دهند. این مسئله خارج از کشور کاملا مرسوم است. در برخی کشورها زمانی که کتابی چاپ می‌شود، بر روی آن درج می‌کنند که این کتاب برای مخاطب سنی ویژه است.

وی اظهار کرد: متأسفانه چنین امری در کشور ما رایج نیست و باید این کار در کشور انجام شود و مجلدات مختلف فرهنگی به روش‌های گوناگون و اشکال مختلف در اختیار مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان قرار گیرد. در حال حاضر کتابخانه در کشور ما خیلی آسیب دیده و ضعیف شده است. گرانی کاغذ نیز باعث شده تا تهیه کتاب نیز برای مردم مشکل باشد. بنابراین، بهترین راه این است که مراکز فرهنگی، رسانه ملی و ... به دنبال ایجاد پشتوانه‌ای برای این امر باشند و بتوانند برنامه‌های فرهنگی را به راحتی و سادگی در اختیار نسل جوان قرار دهند.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در رابطه با وضعیت مسائل فرهنگی کشور به ویژه مجموعه کتابخانه پژوهشگاه قرآن و حدیث آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نیز بیان کرد: مجموعه پژوهشگاه قرآن و حدیث کارهای بسیار فاخری را تاکنون انجام داده است که تقریبا بیش از 400 جلد شده و بسیاری از آن‌ها نیز کارهای ابتکاری است و بسیار دقیق، خوب و منظم نگاشته شده است.

وی افزود: در حوزه حدیث نیز کارهایی صورت گرفته که پیش از این انجام نشده و امروز بسیار اثرگذار است. یکی از کارهای خوبی که از روز اول رخ داد و بنده نیز مقداری در آن دخیل بودم، تهیه کتاب از ناشران مختلف در حوزه بین‌المللی اما مرتبط با حدیث و علوم حدیث بود که در نمایشگاه‌های مختلف در لبنان و سوریه شرکت می‌کردیم و یا در موسم حج از عربستان خرید می‌کردیم و این کتاب‌ها به کتابخانه دارالحدیث منتقل می‌شد که این کتابخانه امروز جزء کتابخانه‌های تخصصی است که نظیر آن در کشور وجود ندارد و در جهان اسلام نیز به گستردگی آن وجود ندارد.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر تصریح کرد: امروز به توفیق الهی کارهای بسیار خوبی تهیه شده و کتابخانه آستان بسیار غنی است. در حال حاضر حدود 90 هزار جلد کتاب تخصصی تهیه شده است. بهره‌برداری از این کتب در گام اول برای اساتید و دانشجویان است اما در گام دوم باید فراتر از مجموعه دارالحدیث، مراکز علمی دیگر از جمله دانشگاه‌ها و حوزه نیز از این مجموعه استفاده کنند.

وی ادامه داد: در این صورت نوعی تبادل فرهنگی میان مراکز مختلف صورت می‌گیرد یعنی بسیاری از نمونه‌هایی که تک‌نگاری و یا به صورت موسوعه‌ای بوده و در جهان اسلام چاپ می‌شود، برای داخل کشور و محققان داخلی بسیار مفید است. البته ممکن است برخی از افراد با زبان عربی آشنا نباشند و نتوانند از برخی کتاب‌ها استفاده کنند. راه حل این مسئله نیز این است که این کتاب‌ها به شکل روان ترجمه شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: بهره‌گیری از این کتب به ویژه کتاب‌هایی که در حوزه علوم حدیث قرار دارند، کمک بسیار خوبی برای دانشجویان است تا بتوانند فهم درستی از احادیث داشته و بتوانند در رشته‌های مختلف نسبت به نگارش کتاب و مقالات اقدام کنند تا همگان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. امروز در حوزه اطلاع‌رسانی متأسفانه ضعیف هستیم و باید اطلاع‌رسانی را گسترده کنیم تا همگان با چنین مجموعه‌هایی آشنا شوند. همچنین، باید راه را باز کنیم تا دیگران بتوانند به خوبی از این مجموعه کتابخانه‌های آستان استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر بیان کرد: البته مجموعه معروف به «لیب» که دارالحدیث در گذشته آن را ایجاد کرده و اطلاعات کتاب‌ها را در اختیار عموم قرار می‌داد چندی است که با مشکلاتی روبه‌رو شده است اما طی مکاتباتی که با مرکز نور داشته‌ایم، بنابر این شد تا کار ادامه پیدا کند. اگر این مجموعه نیز به زودی به بهره‌برداری برسد، تمامی افراد می‌توانند به خوبی از کتاب‌های مجموعه آستان استفاده کنند. امیدواریم روز به روز بر غنای این کتابخانه‌ها افزود شود.

انتهای پیام
captcha