شیوه‌های دعوت به نماز روشمند نیست
کد خبر: 4102604
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷

شیوه‌های دعوت به نماز روشمند نیست

معاون مرکز تخصصی نماز کشور با اشاره به علل بی‌رغبتی برخی نوجوانان و جوانان به اقامه نماز گفت: مشکل دعوت به نماز نیست بلکه بددعوت کردن و نداشتن روش است؛ چراکه گاه دعوت‌ها شیوه‌مند نیست و این امر باعث مشکل می‌شود.

حجت الاسلام محمد رحیمی

حجت‌الاسلام محمد رحیمی، معاون مرکز تخصصی نماز کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: این مرکز پشتیبان علمی و محتوایی ستاد اقامه نماز کشور است و با توجه به فعالیت 12 ساله در حوزه مهارت‌های دعوت و معارف نماز نزدیک به 250 عنوان محصول مخاطب‌محور تولید کرده است.

وی با بیان اینکه محتوای تولید شده دربرگیرنده کودکان 4 ساله تا محققان و پژوهشگران است و تمامی مردم می‌توانند متناسب با نیازشان از ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده کنند، ادامه داد: اپلیکیشن، کتاب، جزوات متعدد، کتاب‌های بازی و داستان ازجمله محصولات مرکز تخصصی نماز است که در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.

رحیمی نظرسنجی را یکی از ابزارهای مهم ستاد اقامه نماز برای ارائه هرچه بهتر خدمات و برنامه‌ها به مردم در طیف‌های گسترده عنوان و تصریح کرد: تربیت مربی نماز مأموریت و رسالت مرکز تخصصی نماز است و اساتید فعال در این مجموعه افراد علاقه‌مند به فعالیت در حوزه نماز در مدارس، دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی اجتماعی را آموزش می‌دهد. فراگیران با ورود در این دوره‌ها مهارت کافی را برای آموزش کسب و پس از آن در جامعه هدف پیاده‌سازی می‌کنند.

وی در ادامه گفت: نظرسنجی‌های صورت گرفته دلالت بر رضایت‌مندی 90 درصدی مخاطبان دارد. گاه برای ارائه خدمات بهتر نشست‌هایی با تعدادی از خانواده‌ها و اساتید برگزار می‌شود تا مضامین آموزشی به روز و متناسب با نیاز مخاطب باشد. استقبال خانواده‌های دغدغه‌مند نماز از آموزش‌هایی که به شکل‌های مختلف عرضه می‌شود مطلوب است؛ چراکه طرح و برنامه‌ها تک‌محوری همچون آموزش فرزند نبوده و آموزش‌ها حتی برای گرایش اطرافیان و دوستان به نماز نیز به صورت تفکیک شده و متفاوت ارائه می‌شود.

رحیمی با تأکید بر اینکه رسالت تمامی مؤمنان اقامه نماز است و این امر فقط به اقامه نماز فردی محدود نمی‌شود، اضافه کرد: مؤمن علاوه بر توجه به اقامه نماز فردی، باید در گسترش اقامه نماز در اجتماع نیز سهیم باشد؛ از این رو جامعه مذهبی که دغدغه اشاعه فرهنگ نماز را دارد در حوزه مهارت‌های دعوت آموزش می‌بینند. خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته تاحدی از اهداف محقق شده است، اما قطعاً کارهای انجام نشده و بر زمین مانده نیز وجود دارد که باید انجام شود.

وی در پاسخ به علل بی‌رغبتی برخی نوجوانان و جوانان به اقامه نماز، اظهار کرد: شاید بتوان برای ایجاد رغبت بین جامعه هدف و مشکلی که برخی از نوجوانان کمتر به سمت نماز گرایش دارند به سه سرفصل مهم همچون ارائه الگو توجه کرد. متأسفانه الگوهای جامعه از جمله مسئولان، هنرمندان، ورزشکاران، بازیگران محبوب سینما و تلویزیون که اهل انجام رفتارهای دینی هستند از خود سابقه دینی در معرض دید مخاطبان خود قرار ندادند و در صفحات مجازی خود به بیان نکات دینی و رفتارهای مذهبی که انجام می‌دهند اشاره نمی‌کنند.

رحیمی در ادامه گفت: در حوزه نماز محتوای مورد نیاز گروه‌های سنی را متناسب با شرایط در اختیار نگذاشتیم و رده‌بندی مخاطبان را در این زمینه نداریم. اگر تفکیک گروه‌های سنی صورت گیرد بهتر می‌توان کودکان و نوجوانان را به سمت این فریضه الهی هدایت کرد. بدون شک کار تخصصی به خروجی بسیار خوب و مطلوب منتج خواهد شد. مشکل دعوت به نماز نیست، مشکل بددعوت کردن و نداشتن روش است؛ چراکه گاه دعوت‌ها شیوه‌مند نیست و این امر باعث مشکل می‌شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه نماز، نباید موضوع حاشیه‌ای باشد گفت: در مهندسی دین، نماز جایگاه اول را به خود اختصاص داده است و سایر رفتارها و مهندسی دین بر محور نماز چیده شده است، اما آیا کارهای فرهنگی و تربیتی در حوزه خانواده، اجتماع و فرهنگ با محور نماز تبیین می‌شود؟ به نظر وقتی بهترین نسخه خداوند با محوریت نماز است ما نیز باید محور تمام فعالیت‌های خود را حول همین محور تدوین و به جامعه عرضه داریم.

انتهای پیام
captcha