نهمین جشنواره هنرهای آسمانی از 25 آذر آغاز می‌شود/ تشکیل شورای سیاستگذاری هنر در حوزه
کد خبر: 4103271
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
حسین ملانوری:

نهمین جشنواره هنرهای آسمانی از 25 آذر آغاز می‌شود/ تشکیل شورای سیاستگذاری هنر در حوزه

حجت‌الاسلام حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری و طراحی نظام جامع هنری در حوزه‌های علمیه به جشنواره هنرهای آسمانی اشاره کرد و گفت: از 25 آذر دریافت آثار از طلاب حوزه‌های علمیه خواهران و برادران سراسر کشور و طلاب غیرایرانی آغاز می‌شود و تا 29 اسفند ادامه دارد و آئین اختتامیه اردیبهشت سال آینده در قم برگزار خواهد شد. 

نهمین جشنواره هنرهای آسمانی از 25 آذر آغاز می‌شود/ ایجاد شورای سیاستگذاری هنر در حوزهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، هشتم آذر در نشست خبری نهمین جشنواره هنرهای آسمانی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به پیشینه جشنواره‌ هنرهای آسمانی، گفت: جشنواره‌های هنری طلاب از حدود سه دهه پیش با عنوان جشنواره شعر و شب شعر طلاب شروع شده و حدود یک دهه است که با عنوان مشخص هنرهای آسمانی برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون هشت دوره جشنواره برگزار شده و امسال شاهد نهمین دوره خواهیم بود؛ در اولین جشنواره یعنی در سال 1384، هزار و 81 اثر از طلاب دریافت شد؛ در دومین دوره در سال 1387، هزار و 751 اثر از سوی طلاب حوزه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد؛ در سال سوم، 1393، سه هزار و 327 اثر ارزیابی شد.

ارسال حدود 16 هزار اثر

ملانوری با تأکید بر اینکه در طول جشنواره‌های مختلف حدود 18 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده است، بیان کرد: در چهارمین دوره جشنواره در سال 1394، هزار و 694 اثر دریافت شد؛ در جشنواره پنجم یعنی سال 1395، هزار و 280 اثر، در جشنواره ششم در سال 1396، چهار هزار و 347 اثر، در جشنواره هفتم یعنی سال 1399 هم هزار و 75 اثر دریافت شد. در جشنواره هشتم که سال 1400 برگزار شد، هزار و 324 اثر از سوی طلاب به دبیرخانه ارسال شد. 

رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ با بیان اینکه ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا این‌قدر تعداد آثار در سال‌های مختلف متفاوت بوده است، تصریح کرد: علت این است که نوع آثار در جشنواره‌ها متفاوت بوده و برخی از انواع رشته‌ها، حجم آثار تولیدی بیشتری دارد و برخی کمتر. 

شورای سیاستگذاری و طراحی نظام جامع هنری

رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در مدیریت حوزه‌های علمیه یک‌سری کارهای مهمی در مورد فعالیت‌های هنری انجام شده که از جمله آن‌ها ایجاد شورای سیاستگذاری هنر است و رئیس حوزه رئیس شوراست و هنرمندان حوزوی و غیرحوزوی در آن حضور دارند. همچنین نظام جامع هنر در حوزه‌های علمیه طراحی و در سال قبل بازنگری شد و همه معاونت‌های حوزه در طراحی آن نقش دارند و سهیم هستند.

وی اضافه کرد: همچنین 30 ستاد راهبری در موضوعات مختلف مورد نیاز انقلاب و جامعه فعالیت می‌کنند که بخشی از آن‌ها در عرصه هنری مانند ستاد شعر و ادب، ستاد هنرهای نمایشی، ستاد هنرهای تجسمی، ستاد داستان و ستاد هنرهای آوایی فعالیت می‌کنند و اولا جنبه مشورتی با اصحاب هنر و مجموعه‌های هنری نهادهای مختلف دارند و رویکرد آن آزاداندیشی است و زیرمجموعه ستادهای حکومتی و دولتی نیست. تقویت و توسعه فعالیت‌های سیاق هنری در حوزه هم در حال پیگیری است و در این راستا مدیریت هنر و تبلیغ در معاونت تبلیغ حوزه شکل گرفته و در حال توسعه است.

ملانوری بیان کرد: ثانیا درختواره آموزش‌های هنری طلاب طراحی شده است و در این درختواره حدود 500 دوره آموزشی داریم و برخی از آن‌ها مرتبط با آموزش‌های هنری است و بخشی هم در سامانه مهارت‌های طلاب وجود دارد و همه طلاب خواهر و برادر می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به ایجاد رشته‌های هنری در ساختار معاونت آموزش حوزه، اظهار کرد: اگر حدود شش سال قبل کمتر از 30 رشته و گرایش در حوزه داشتیم امروز حدود 500 رشته و گرایش مصوب شده و حدود صد رشته و گرایش در حال اجراست و برخی از این رشته‌ها در عرصه هنر و رسانه هستند. همچنین مرکز هنر و رسانه حوزه در حال تقویت و توسعه است و سه‌ هزار نفر در دوره‌های مختلف این مرکز شرکت کردند.

آغاز فراخوان

معاون تبلیغ و فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به آغاز فراخوان نهمین دوره جشنواره هنرهای آسمانی، گفت: از 25 آذرماه دریافت آثار از طلاب حوزه‌های علمیه خواهران و برادران سراسر کشور و طلاب غیرایرانی آغاز می‌شود و تا 29 اسفند ادامه دارد و آئین اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر آن اردیبهشت سال آینده در قم برگزار خواهد شد. 

نهمین جشنواره هنرهای آسمانی از 25 آذر آغاز می‌شود/ ایجاد شورای سیاستگذاری هنر در حوزه

وی با اشاره به تفاوت این دوره از جشنواره با جشنواره‌های قبلی، اضافه کرد: جشنواره‌های قبلی تمامی آثار به قم ارسال می‌شد ولی امسال قرار است در سطح استان‌ها انجام شود و هر استان مراسم اختتامیه استانی خود را خواهند داشت و آثار برتر استانی به قم ارسال و اختتامیه سراسری در قم برگزار می‌شود. در گذشته آثاری از طلاب غیرایرانی داشتیم ولی امسال دبیرخانه اختصاصی طلاب غیرایرانی در جامعة المصطفی ایجاد شده است و آثار آن‌ها را تجمیع خواهند کرد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به موضوعات این دوره از جشنواره، تصریح کرد: آثار در دو بخش ویژه و آزاد دریافت خواهد شد؛ بخش ویژه آثار به موضوعات صدمین سال احیا و بازتأسیس حوزه اختصاص دارد و در بخش آزاد هم موضوعات آزاد است. البته چند موضوع چون دستاوردهای انقلاب اسلامی و جهاد تبیین، عفاف و حجاب، مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی و ولایت فقیه و آسیب‌های اجتماعی از اولویت بیشتری برخوردار است.

رشته‌های جشنواره

ملانوری اضافه کرد: سه رشته شعر، داستان و پژوهش هنر عنوان رشته‌هایی هستند که طلاب باید آثار خود را در این سه رشته بفرستند. در رشته شعر هم شعر کهن و هم قدیمی و نیز در داستان هم رمان و داستان کوتاه و ناداستان‌ها مانند خاطره، یادداشت و سفرنامه مد نظر است. در بخش پژوهش پژوهش‌های مرتبط با هنر و موضوعات هنری در دستور کار قرار دارد و علاقه‌مندان می‌توانند پایان‌نامه‌ها و مقالات مرتبط با این بخش را ارسال کنند.

رئیس مجتمع آموزشی تبلیغ اظهار کرد: مخاطبان این جشنواره سه گروه هستند؛ طلاب حوزه‌های علمیه برادران در سراسر کشور، طلاب حوزه‌های علمیه خواهران و طلاب جامعه المصطفی(ص) در سراسر کشور  و اگر کسی سابقه تحصیل در حوزه را داشته باشد، ولی الان طلبه نباشد حق شرکت در جشنواره را ندارد. آثار نباید در جشنواره‌های قبلی ارائه شده باشد؛ اثر هنری جدید باشد یعنی در دو سال اخیر تولید شده باشد؛ اثر در جشنواره‌های دیگر کشور حائز رتبه نباشد و فرد صاحب اثر نقش مؤثری در تولید اثرهای مشارکتی داشته باشد. همچنین هر فرد می‌تواند در دو رشته و در هر رشته سه اثر را ارائه دهد.

جوایز 

ملانوری با اشاره به جوایز این دوره از جشنواره گفت: نفرات برتر بخش ویژه مبلغ ده میلیون تومان به همراه تندیس و لوح، نفرات برتر بخش ویژه در استان‌ها، سه میلیون تومان؛ نفرات برتر در بخش آزاد در عرصه سراسری، مبلغ پنج میلیون تومان دریافت خواهند کرد و مهلت ارسال آثار هم از 25 آذر تا 29 اسفند سال جاری خواهد بود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به نحو ارسال آثار، گفت: طلاب ایرانی می‌توانند آثار خود را در پایگاه اینترنتی جشنواره هنرهای آسمانی بارگذاری کنند یا به صورت پستی و حضوری آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند و طلاب غیرایرانی می‌توانند آثار خود را در پایگاه اینترنتی جامعه المصطفی بارگذاری کنند. همچنین به ستادهای مستقر در معاونت فرهنگی جامعه‌المصطفی تحویل دهند همچنین می‌توانند آثار خود را به معاونت‌های فرهنگی المصطفی در استان‌های مختلف تحویل دهند. دبیرخانه جشنواره در قم به نشانی قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان فجر، خیابان دانش، مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، فاز هفت، طبقه دوم است و کسانی که می‌خواهند آثار خود را حضوری تحویل دهند می‌توانند در ساعات اداری از ساعت 8 تا 13 حضور یابند.

رابطه هنرمندان و نظریه‌پردازان هنر 

همچنین مهدی بهرامی، دبیر بخش پژوهش هنر این جشنواره، گفت: بخش پژوهش هنر شامل تمامی موضوعات مرتبط با هنر از جمله فلسفه هنر، بحث تطبیقی هنر و هر نوع موضوع هنری و نظریه‌پردازی در عرصه هنری است. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب کتاب، مقاله و پایان‌نامه ارسال کنند. داوری هر کدام متفاوت است و جوایز متفاوتی دارد. داوری در چند مرحله انجام می‌شود؛ نخست اینکه آیا مقالات و آثار ارسالی نسبتی با جشنواره و شاخصه‌های تعیین شده دارند یا خیر؟ اگر مورد تأیید بود، آثار از سوی دو داور ارزیابی خواهد شد. آخرین دوره ارزیابی آثار در سال 1397 برگزار شد. آثار مرتبط با تبیین اندیشه فیلسوفان مسلمان در عرصه هنر حائز رتبه برتر شدند و در بخش هنر در اندیشه سنت‌گرایان و سینما هم آثار برتری داشتیم. 

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد آثار ارسالی در این بخش نسبت به سال‌های گذشته بیشتر باشد، اظهار کرد: یکی از اشکالات کلی در مباحث هنری در کشور جدایی مباحث نظری و تئوریک از کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن است و علت این بریدگی و عدم امتداد این است که بنیان‌های نظری در عرصه هنر کمتر مورد بحث بوده است. به نظر بنده گام اول درک درست و دقیق از گذشته است تا بتوانیم عرصه نظری را به عملی نزدیک کنیم. اگر مثلا وارد فلسفه زیبایی‌شناسی از منظر ابن‌سینا شویم و به جزئیات تفکرات او بپردازیم، خواهیم توانست به عرصه عملی نزدیک شویم یا دیدگاه ملاصدرا در مسئله هنری چیست. اشکال دیگری که وجود دارد از سوی نظریه‌پردازان نیست، بلکه کارگردانان و سینماگران و هنرمندان ما باید به سراغ نظریات نظریه‌پردازان هم بروند و این ارتباط قطع نشود. 

انتهای پیام
captcha