انیمیشن «کربلایی کاظم» بازهم زیر سایه اما و اگرها
کد خبر: 4105995
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
یادداشت

انیمیشن «کربلایی کاظم» بازهم زیر سایه اما و اگرها

ساخت و تولید انیمیشن قرآنی «پاداش» با محوریت کربلایی کاظم ساروقی از سال گذشته آغاز شد و قرار بر این بود که این اثر هنری به جشنواره فیلم فجر امسال برسد، اما به دلیل عدم تأمین منابع مالی بازهم با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است.

انیمیشن کربلایی کاظم ساروقی

ساخت و تولید انیمیشن قرآنی «پاداش» با محوریت کربلایی کاظم ساروقی از سال گذشته آغاز شده است. کارگردان با انگیزه و نیروهای جوان و فعال این انیمیشن نوید خلق اثری فاخر و ماندگار می‌داد. پس از برگزاری همایشی در امامزاده 72 تن ساروق که با حضور مسئولان برگزار شد تولید این انیمیشن با تزریق اعتباری از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی آغاز شد.

حسن ساروقی، کارگردان مجموعه «پاداش» و مدیر شرکت فیلم‌سازی «ترنج» در مصاحبه‌ای با ایکنا با تیتر «بی‌مهری مسئولان در روند تولید انیمیشن «کربلایی کاظم»/ قول‌هایی که عملی نشد» که 6 دی‌ماه سال گذشته انجام شده بود از ساخت این اثر هنری در شهر ساروق زادگاه این حافظ قرآن خبر داد و گفت: برای معرفی مفاخر استان به ویژه قرآنیان نباید آرام نشست و دست روی دست گذاشت. خوشبختانه این امر تحقق یافت و ساخت این اثر فاخر با تیمی پرقدرت و حرفه‌ای با حضور جوانان مستعد آغاز شد.

بی‌مهری‌ها به «پاداش»

نیک می‌دانیم برای ساخت و تولید اثری فاخر باید همه دست دست هم دهند، با توجه به اینکه استان مرکزی استانی صنعتی است، انتظار می‌رفت تا این روند با سرعت بهتر و بیشتری تحقق یابد، اما متأسفانه ساخت این اثر قرآنی با اما و اگرهایی به دلیل نداشتن اعتبارات و منابع مالی کار با کندی هرچه تمام‌تر پیش رفت. تمام تلاش این مجموعه این بود که این اثر به جشنواره فیلم فجر امسال برسد و کارگردان این مجموعه این بشارت را داده بود، اما متأسفانه این اقدام میسر نشد.

دی‌ماه سال گذشته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این مجموعه بازدید کرد و وعده انجام اتفاقات خوبی را در تحقق این مهم داد. البته از بازدید مدیران استان و معاونان از پروژه «پاداش» نباید عبور کرد؛ چراکه تقریباً تمامی مدیران از روند تهیه این اثر بازدید کرده یا از طریق رسانه و جلسات مطلع شدند، اما آنچه عائد این پروژه شد بی‌مهری بود و بی‌مهری. علاوه بر تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یکصد میلیون تومان برای این پروژه اعتبار درنظر گرفت و کمیته امداد نیز مبلغی کمک کرد، اما باید قبول کنیم برای ساخت اثری ماندگار که در جهان حرف برای گفتن داشته باشد باید هزینه کلان کرد و از سرمایه‌گذاری نباید غافل شد.

«پاداش» اثری است که ترجمه آن به سه زبان زنده دنیا به جز فارسی هدف‌گذاری شده است و پخش فیلم سینمایی «پسر دلفینی» و فروش بسیار خوب این مجموعه تجربه خوبی بود تا بر این اثر هنری سرمایه‌گذاری شود، اما کسی قدرت و جرئت خطرپذیری ندارد و سرمایه‌گذاران جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که از درآمدزا بودن آن مطمئن باشند. گویا قرار نیست کسی دلش برای فرهنگ غنی این خطه از سرزمینمان بسوزد و ساخت این انیمیشن قرآنی در کش و قوس نامه‌نگاری‌ها و بروکراسی‌های اداری مانده و به کلافی سردرگم تبدیل شده است.

خبرگزاری ایکنا برای رفع مشکل حامی یا به قولی اسپانسر از برخی مدیران صنایع دعوت به همکاری کرد و با مطرح کردن این مهم در نشست‌های مختلف سعی در تسریع تولید این اثر و رساندنش به جشنواره فیلم فجر را داشت، اما متأسفانه موفقیت چندانی حاصل نشد. برای غنی‌سازی هویت فاخر مردم استان مرکزی و فرهنگشان باید کارهای ماندگار انجام داد و با انجام چند همایش که البته در جایگاه خود ضروری است نمی‌توان شخصیت‌های مهم و بزرگان دینی و علمی را به جهانیان معرفی کرد.

جریان حافظ‌شدن کربلایی کاظم اتفاقی ساده نیست و نباید از کنار آن با بی‌تفاوتی گذشت، مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور در خصوص تشکیل بنیاد بین‌المللی کربلایی کاظم سفارش‌هایی داشته‌اند که مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، اما واقعیت امر این است که از بنیادی تخصصی چه میزان مردم عادی و روستاییان بهره‌مند می‌شوند؟ قرار است در این مرکز چه خدمات عمومی صورت گیرد؟ در کنار پرداختن به خواص باید عموم جامعه را نیز درنظر گرفت تا اثرگذاری فعالیت‌های قرآنی چندین برابر باشد.

حسن ساروقی، کارگردان این مجموعه هنری به ایکنا اینگونه گفته بود: براساس زمان‌بندی و تأمین اعتبار قرار بر این بود که این اثر پایان امسال با زبان فارسی تولید شود و دوبله به زبان انگلیسی و عربی نیز در سال آینده صورت گیرد، اما با وجود کم‌لطفی مسئولان به احتمال زیاد این کار به تعطیلی کشیده شود.

کار متوقف نشده است

این کارگردان بارها در گفت‌و‌گوهای متعدد با ایکنا به بی‌مهری مسئولان نسبت به این اثر قرآنی اشاره کرده است که در آخرین گفت‌و‌گو بیان کرد: قصد داشتم کار را تعطیل کنم؛ چراکه تأمین منابع این پروژه بسیار سخت است. کار به کندی پیش می‌رود، اما با وجود اینکه کار به سختی هرچه تمام‌تر مسیر خود را طی می‌کند، اما تمامی سعی خود را به کار می‌گیرم کار متوقف نشود. این اثر متعلق به آب و خاک اجداد و نیاکان من و از همه مهم‌تر استان و کشورم است. با وجود اینکه دست کمک و حمایت به سمت تمام مسئولان دراز کردم، اما همه متفق‌القول می‌گویند بودجه نداریم یا اینکه دستگاه‌هایی همچون فرمانداری ما را به بخش‌های دیگر حواله می‌دهند.

وی ادامه داد: چندی پیش احمد مقیمی، مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان از پروژه و روند کار بازدید داشتند که مورد تحسین قرار گرفت و قرار بر این شد برای تأمین اعتبار نامه‌ای به اداره کل ارشاد استان ارسال شود تا روند رسیدگی محقق شود و امید است این اتفاق رقم خورد. تاکنون کار متوقف نشده است و امیدوارم خداوند کمک کند کار به اتمام رسد.

در 22 خرداد سال جاری نیز ایکنا مصاحبه‌ای دیگر با این کارگردان با این تیتر «انیمیشن قرآنی «پاداش» در مسیر رسیدن به جشنواره فیلم فجر» انجام داده بود. ساروقی در بخشی از این مصاحبه گفته بود: «مرحله پیش‌تولید این اثر قرآنی به اتمام رسیده است و در صورت تأمین اعتبار برنامه‌ریزی برای تولید اصلی آغاز می‌شود. خوشبختانه قول‌هایی از سوی بنیاد علوی داده شده است که امیدوارم به زودی محقق شود تا روند تولید ادامه پیدا کرده و کار متوقف نشود». در گفت‌و‌گویی نحوه حمایت این بنیاد را از مدیر مجموعه «ترنج» جویا شدیم که گفت: هیچ‌گونه حمایتی از ما نکردند و قول‌ها در حد حرف ماند و صحبت‌ها در حد تحسین از مجموعه خشکید.

نیک می‌دانیم دستگاه‌ها بودجه کافی برای حمایت از پروژه‌های کلان را ندارند، اما می‌توان با رایزنی با صنایع و دادن امتیازهای ویژه همچون کاهش مقدار مالیات آنان را وارد میدان فرهنگ و قرآن کرد. تحقق این امر نیاز به عزم جدی مسئولان دارد و برای بهره‌گیری از صنایع در این حوزه باید اتاق فکر تشکیل داد تا بهترین راه‌ها و تصمیم‌ها اخذ شود.

مریم روشن، دبیر ایکنای مرکزی

انتهای پیام
captcha