حجاب باعث جلب توجهات به ارزش‌های انسانی زنان است + فیلم
کد خبر: 4106175
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
دانشجوی ایرانی ـ کانادایی روایت می‌کند

حجاب باعث جلب توجهات به ارزش‌های انسانی زنان است + فیلم

یک دانشجوی ایرانی ـ کانادایی حجاب را نماد متانت و وقار و باعث جلب توجهات به شخصیت و ارزش‌های انسانی زنان، قبل از توجه به ویژگی‌های ظاهری آنان توصیف می‌کند.

حجاب باعث جلب توجهات به ارزش‌های انسانی زنان است + فیلمبه گزارش ایکنا، ماجده نجار، دانشجوی ایرانی کانادایی در یکی از مجموعه سخنرانی‌های TED درباره علت انتخاب حجاب و فلسفه آن برای مخاطبان غیرمسلمان سخن گفت. در ادامه متن کامل این سخنرانی را می‌خوانیم:

به یاد دارم روزی من و دوستم رفته بودیم دنبال خواهر کوچکش که در مدرسه بود. در راه برگشت خواهر کوچکش ناگهان گفت: امروز برای موهات اتفاق بدی افتاده؟  ابتدا متوجه نشدم منظورش چیست. باور کنید من با سؤالات عجیب زیادی مواجه می‌شوم اما وقتی یک کودک هفت ساله این سؤال را از من پرسید اذیت نشدم. من بهش گفتم نه. او ادامه داد: «پس حتماً موهات شپش داره مامانم همیشه موهامو نگاه می‌کنه. واقعا آزار دهنده است.»

من خندیدم و جواب دادم نه موهام شپش نداره. بلاخره حرفش را رک و راست گفت: «چرا اون پارچه رو روی سرت بستی؟»

من اینجا هستم تا برای همه کسانی که کنجکاو هستند به این پرسش پاسخ دهم. این پوشش مذهبی که حجاب خوانده می‌شود نشانه متانت است. کلمه حجاب از ریشه «حجب» عربی است که به معنای پوشاندن است. در قرآن کتاب مقدس مسلمانان، خداوند از مردان و زنان می‌خواهد که برای خیر خود، متانت و تقوا را رعایت کنند و به همین دلیل است که ممکن است بسیاری از مسلمانان را ببینید که انتخاب می‌کنند در مکان‌های عمومی حجاب داشته باشند.

به جز این، من حجاب دارم تا مشخص شود که یک مسلمان مقید به دستورات دین اسلام هستم. مفتخرم که می‌دانم بسیاری از شما وقتی که روی صحنه می‌آمدم فقط با سبک پوشش من توانستید من را به عنوان یک مسلمان بشناسید.  

نکته حجاب من این است که مرا از انتظارات بی‌مورد جامعه و شیءانگاری در مورد آنچه زنان می‌توانند و باید به نظر برسند مثلاً دارای موهای بلوند باشند یا خیلی لاغر و شبیه یک عروسک باربی باشند دور نگه می‌دارد.

حجاب من را از این انتظارات غیرواقع‌گرایانه رها می‌کند و من به خودم این قدرت را داده‌ام تا به دنیا بگویم می‌دانید من بسیار بیش از این هستم که مشاهده می‌کنید. ظاهر من باید آخرین چیزی باشد که در مورد من به آن توجه می‌کنید.

این موضوعی است که معیارهای آزادی را بازتعریف می‌کند. بگذارید واقع‌بین باشیم؛ زنان زیادی هستند که عاشق این هستند که جذاب به نظر برسند از جمله خودم. همه زنان می‌خواهند احساس زیبا بودن کنند و این چیز بدی نیست. مشکل وقتی به وجود می‌آید که بخواهند از این امر سوء استفاده کنند و ظاهر، بالاتر از همه ویژگی‌های دیگر زنان قرار گیرد. ما هیچ وقت نمی‌بینیم که در یک آگهی تبلیغاتی، هوش زنان عامل جذابیت آنان باشد. شما هرگز نمی‌شنوید مهارت در حل معادلات فیزیک کسی را شیفته کند.

حجاب به من یادآوری می‌کند که به عنوان یک فرد می‌خواهم قبل از ظاهرم بر اساس شخصیت خودم و ویژگی‌هایی که شخصیت من را به عنوان یک فرد می‌سازد مورد قضاوت قرار گیرم.

حجاب یعنی درخواست اینکه شنیده شوم پیش از آنکه دیده شوم. پس نه! موهای من شپش ندارد. حجاب صددرصد انتخاب من بوده برخلاف نظر عمومی که معتقدند حجاب به معنی سرکوب است.

در واقع برعکس، حجاب نماد قدرت برای زنان است نه ضعیف بودن آن‌ها. همه انسان‌ها به دنبال احترام هستند و چرا باید با زنان به عنوان یک شیء رفتار شود که بر اساس ظاهر آن ارزشمند یا بی‌ارزش است؟

اسمم ماجده(زن بزرگوار) است و دوست دارم من را به عنوان یک زن مفتخر به حجاب صدا بزنند. سپاسگزارم.

انتهای پیام
captcha