ضرورت نیازسنجی مستمر فعالیت‌های قرآنی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 4108832
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۸
لاله افتخاری تأکید کرد:

ضرورت نیازسنجی مستمر فعالیت‌های قرآنی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی با اشاره به جایگاه و امکانات مؤسسات قرآنی در نیازسنجی مستمر فعالیت‌های قرآنی گفت: فعالیت‌های مؤسسات بعضاً در منطقه‌ای اشباع شده است؛ به همین دلیل نیازسنجی باید برعهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی باشد.

لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور،مؤسسات قرآنی از جمله نهادهای تأثیرگذار در ارتقای فرهنگ قرآنی و زیست اسلامی هستند که فعالیت‌های مختلف قرآنی مانند روخوانی، روانخوانی، تفسیر، تدبر، حفظ قرآن کریم و... را در سطوح مختلف دنبال می‌کنند؛ تاکنون ایکنای فارس درخصوص چالش‌ها و مسائل مؤسسات پیگیری‌های متعددی انجام داده است که برخی از آن‌ها با حمایت مسئولان مربوط به ثمر نشسته است و گرهی از کلاف پر پیچ و خم مشکلات مؤسسات حل شده است.

به نظر می‌رسد یکی دیگر از نیازهای فعالیت‌های قرآنی و مؤسسات انجام نیازسنجی است تا بتوان با توجه به نیاز جامعه و شناخت چگونگی ارائه محتوا، مفاهیم و آموزش‌ها بهترین نتایج را از انجام فعالیت‌ها به دست آورد لذا در روزهای آینده به سراغ اساتید و صاحب نظران عرصه قرآن می‌رویم تا به بررسی اهمیت نیازسنجی در فعالیت‌های قرآنی مطابق با تغییر جامعه بپردازیم.

لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مشکلات و چالش‌های مؤسسات قرآنی، گفت: مؤسسات نمی‌توانند نیازسنجی کنند چون جایگاه و امکانات لازم را ندارند؛ زیرا ممکن است فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند بعضاً در منطقه‌ای اشباع شده باشد و نتوانند موفق عمل کنند.

وی گفت: این مسئولیت برعهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است به همین منظور مسئولان و کمیسیون‌های مربوطه باید گردهم آمده و نیازسنجی انجام دهند تا مشخص شود در هر منطقه‌ای، چه رشته‌‌ای  با تراکم یا خلأ مواجه است.

افتخاری با بیان اینکه عمده مؤسسات در کسب منابع و تامین اجاره‌بها و هزینه‌های جاری چالش‌هایی دارند، افزود: عمدتاً از مؤسسات قرآنی انتظار می‌رود که کلاس‌های قرآن را به صورت رایگان یا با حداقل هزینه برگزار کنند لذا در صورت تداوم این وضعیت اداره مؤسسات بدون تزریق بودجه با مشکل روبرو می شود.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی با اشاره به بحث مالیات مؤسسات نیز گفت: مؤسساتی که از جیب هزینه می‌کنند و گردش مالی آنچنانی ندارند، مجبور هستند با وقت‌گذاری بسیار و طی مراحل پیچیده‌ای که در بحث پرداخت مالیات وجود دارد، اظهارنامه‌هایی را پر کنند و اگر درست این کار انجام شود، نهایتاً از پرداخت مالیات معاف می‌شوند اما برای این کار باید بسیار زحمت کشیده و هزینه کنند.

وی همچنین درخصوص بیمه مؤسسات قرآنی اظهار کرد: این مسئله نیاز دارد که مجلس، دولت، تشکل‌های قرآنی و حتی غیرتشکل‌ها و نخبگان به صورت مستمر نسبت به آن توجه داشته باشند تا بتوانند بهترین راهکار را برای آن ارائه دهند.

انتهای پیام
captcha