زنگ امید در مسابقات قرآن استان مرکزی به صدا درآمد
کد خبر: 4109091
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
یادداشت

زنگ امید در مسابقات قرآن استان مرکزی به صدا درآمد

مرحله مقدماتی بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی، جمعه، دوم دی‌ماه با حضور 200 شرکت‌کننده در گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه نونهالان و خردسالان برگزار شد.

مسابقات قرآن استان مرکزیمرحله مقدماتی بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی، روز گذشته، دوم دی‌ماه با رقابت 200 شرکت‌کننده و با داوری آقایان مجید جدیدی، مجید جیریایی، حمید احمدی و خانم‌ها اعظم تشیعی‌فرد، عائده محبی، فهیمه جفرسته، محدثه مؤمنی و هانیه بقائی در این مجموعه برگزار شد.

صبح روز جمعه مسابقات در سالن‌های مختلف با حضور داوران برگزار شد. قاریان، حافظان، مرتلان به ترتیب در جایگاه حاضر شده و به سئولات داوران پاسخ می‌دادند. برای خردسالان که در رشته قصه‌گویی شرکت کرده بودند فضایی مجزا در نظر گرفته شده بود که شور و هیجان کودکی آنان تمرکز سایر متسابقان را برهم نزند. رشته قصه‌گویی یکی از رشته‌های جدید مسابقات است که امسال برای اولین به سایر رشته‌ها اضافه شد و بسیار نیز مورد استقبال خانواده‌ها و فرزندان خردسال آنان قرار گرفت. از کنار این جرقه‌ها و بارقه‌های امید نباید به راحتی گذشت. قصص قرآنی رشته‌ای جدید است که حرف‌های بسیار برای گفتن دارد و می‌تواند این رشته حتی بین مسابقات دانش‌آموزی و حتی اوقاف با درنظر گرفتن شرایط سنی جایی داشته باشد.  

با وجود اینکه مسابقات جامعه هدفی خاص داشت، اما تیم داوری کاملاً حرفه‌ای آن را داوری کردند و این نشان از اهمیت قرآن در سطوح مختلف دارد. به نظر داوران حاضر این مسابقات از سطح بسیار خوبی برخوردار بود و لذت داوری را برای آنان بیشتر کرده بود؛ چراکه مسابقات ضعیف جز کسلی و خسته‌کننده بودن چیزی عائد داوران نمی‌کند. یکی از نقاط قوت داوری این بود که اکثر قریب به اتفاق آنان دارای مدرک داوری از اوقاف بودند و چند نفری هم مدرک داوری اوقاف را ندارند تجارب بسیار در داوری و حضور در مسابقات متعدد دارند. بدون شک اگر در تمام مسابقات از داوران شرکت‌کننده در طرح ساماندهی داوران اوقاف استفاده شود، مسابقات از شاکله و وجهه وزین‌تری برخوردار خواهد بود و امیدست دستگاه‌ها و نهادها به این امر توجه کنند.

ظرفیت خردسالان در مسابقات قرآن

از نقاط قوت این مسابقات شرکت متسابقان در گروه‌های سنی مختلف بود و این گستردگی باعث شده بود که هیچ کودک و بزرگسالی از گردونه مسابقات بازنمانند. شور و نشاط مسابقات با وجود نونهالان و خردسالان دوچندان شده بود و سر و صدای شیرین بازی آنان انسان را به وجود می‌آورد و البته به فکر فرو می‌برد که چرا از این ظرفیت عظیم و خوش اقبال آینده غافلیم و آنان را فقط به مسابقات دانش‌آموزی محدود کرده‌ایم.

گوشه و کنار فضای مسابقات را که نگاه می‌کردم حضور خانواده‌هایی را شاهد بودم که دسته جمعی در مسابقات شرکت کرده و تمرین گروهی آنان باعث شده بود که در رشته‌های مختلف حائز رتبه شوند. نشاط آنان در عرصه مسابقات تحسین برانگیزست و جا دارد مسابقاتی قوی با محور خانواده‌ها در سطح کشور برنامه‌ریزی شود تا بتوان از این ظرفیت پنهان نهایت استفاده را برد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت خطوط لوله هر سال مسابقه قرآنی خانوادگی بین جامعه هدف خود برگزار می‌کند که مورد استقبال این مجموعه قرار گرفته و قرارست این مسابقات تا پایان سال برگزار شود.

در این مسابقات نگاه انحصار از ورود بانوان به ویژه دختران نوجوان بدون حجاب برتر(چادر) برداشته شده بود و آنان با هر تفکر و فرهنگی فرصت شرکت در این رویداد قرآنی را پیدا کرده بودند و از همه مهمتر در رشته‌هایی همچون تقلیدی حائز رتبه‌های برتر شدند و این حضور نویدبخش اتفاقات خوبی است که اگر درست برنامه‌ریزی شود زمینه برای تحول دختران معصوم ما و نجات آنان از تفکرات مسموم غربی وجود دارد.

نوجوانان و والدین آنان که از اراک در مسابقات شرکت داشتند متفق‌القول از برگزاری کلاس‌های قرآنی در دارالقرآن این مجموعه ابراز رضایت کردند. این مرکز قرآنی یکی از فعال‌ترین مراکز شهری است که توانسته جامعه هدف خود را تحت پوشش قرار دهد. نکته قابل توجهی که برای من به عنوان خبرنگار جالب بود و تا آن روز ندیده بودم، صمیمت حاکم بین استاد و قرآن‌آموز بود. اعظم تشیعی‌فرد، یکی از مربیان تجوید و داور مسابقات قرآن است که رابطه بسیار صمیمانه با نوجوانان برقرار کرده است و صمیمیت حاکم باعث شده است که دختران نوجوان با هر نوع فرهنگی به فعالیت در رشته‌های قرآنی علاقه‌مند شوند. روش این مربی قرآن و سایر مربیان خوش ذوق باید الگوی سایرین باشد تا بتوان نوجوانان این مرز و بوم را از چنگال دشمنان و تفکر مسموم غرب نجات داد.

تذکر کلیدی داوران به متسابقان

داوران با تجربه حتی وقتی را برای گوشزد کردن نکات آموزشی به شرکت‌کنندگان اختصاص داده بودند و پس از تلاوت نکاتی را یادآور می‌شدند و حتی در فرصت استراحت به سؤالات پاسخ داده و آنان را به ادامه مسیر تشویق می‌کردند. بدون شک داوران باتجربه از هر فرصتی برای ارتقای سطح شرکت‌کنندگان استفاده کرده و دانش خود را در اختیار آنان می‌گذارند.

نکته قابل توجه اینکه علی‌اکبر فضلی‌خانی، مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی از ابتدا تا عصر که مراسم اختتامیه برگزار شد بین متسابقان حضور داشت و پای صحبت آنان نشست. البته حضور وی را چندی پیش در مسابقات کارگری شاهد بودیم. می‌طلبد که مسئولان ما قدری نسبت به رویدادهای قرآنی اهتمام ویژه داشته باشند و به بهانه‌های مختلف از حضور در جمع متسابقان شانه خالی نکنند.  

پس از کش و قوس‌های یک روزه، مسابقات در ساعت 15 عصر پایان یافت و مراسم اختتامیه با حضور مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی و با تلاوت بیانی، نفر اول رشته تحقیق و ادای احترام حاضران به سرود مقدس جمهوری اسلامی آغاز شد. امسال برای اولین بار مراسم اختتامیه پس از مسابقات برگزار می‌شد و مدیر این مجموعه تنها سخنران اختتامیه بود؛ چراکه قرار بود شرکت‌کنندگان به ویژه نونهالان و خردسالان همان روز نتیجه تلاش خود را ببیند و این خاطره برای همیشه در ذهن آنان ثبت شود تا شاید همین خاطره مسیری جدید را پیشروی آنان باز کند. البته این مسابقات نقاط ضعفی همچون عدم نصب بنر برگزاری مسابقات در ورودی شرکت را نیز داشت که انتظار می‌رفت مسئولان به این امر و فضاسازی محیطی در محوطه شرکت اهتمام بیشتری به خرج می‌دادند.

مریم روشن، دبیر ایکنای مرکزی

انتهای پیام
captcha