ارائه نظر مشورتی دادگاه کیفری درباره اشغالگری اسرائیل
کد خبر: 4110833
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
سازمان ملل درخواست کرد

ارائه نظر مشورتی دادگاه کیفری درباره اشغالگری اسرائیل

مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا در مورد جنبه‌های حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم اسرائیل نظر مشورتی بدهد.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از 193 عضو روز جمعه، 9 دی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا در مورد ابعاد حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل نظر مشورتی بدهد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا نظر مشورتی در مورد پیامدهای حقوقی «اشغال، شهرک‌سازی و الحاق اسرائیل از جمله اقداماتی با هدف تغییر ترکیب جمعیتی، وضعیت شهر بیت‌المقدس و قوانین و اقدامات تبعیض‌آمیز برای تداوم این سیاست را اعلام کند.

درخواست برای اظهار نظر درباره موضوع اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم اسرائیل در قطعنامه‌ای مطرح شد که در مجمع عمومی با اکثریت 87 رأی به تصویب رسید. رژیم اشغالگر و 25 عضو دیگر به این قطعنامه رأی منفی و 53 عضو رأی ممتنع دادند.

استرالیا، بریتانیا، کانادا، ایالات متحده، ایتالیا، آلمان، کرواسی و مجارستان از جمله کشورهایی هستند که به این قطعنامه رأی منفی دادند.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل قبل از رأی‌گیری در بیانیه‌ای مدعی شد: هیچ نهاد بین‌المللی نمی‌تواند بگوید که قوم یهود در سرزمین خود مردمی اشغالگر هستند و هر تصمیم یک نهاد قضایی در این باره کاملاً نامشروع است.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل ماه گذشته از رهبران جهان خواست تا با این اقدام مخالفت کنند و مدعی شد که ارجاع پرونده به دادگاه تنها در خدمت افراطیون خواهد بود.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد که این رأی یک روز پس از تشکیل دولت دست راستی جدید اسرائیل گرفته شده است که دستور کار آن گسترش شهرک‌سازی و سایر سیاست‌هایی است که در داخل و خارج از کشور مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

منصور در جلسه مجمع عمومی گفت: اطمینان داریم که اگر به مشروعیت بین‌المللی و حقوق بین‌الملل اعتقاد دارید، از نظر مشورتی دادگاه در صورت صدور حمایت خواهید کرد.

قطعنامه سازمان ملل همچنین از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا در مورد چگونگی تأثیر این سیاست‌ها و عملکردها بر وضعیت حقوقی اشغالگری و نیز پیامدهای حقوقی ناشی از این وضعیت برای همه کشورها و سازمان ملل، مشاوره ارائه دهد.

در اولین اظهار نظر، مقامات حکومت خودگردان فلسطین از رأی موافق به تصمیم درخواست نظر در مورد ماهیت حضور اشغالگران اسرائیل در سرزمین فلسطین، از جمله بیت‌المقدس استقبال کردند.

نبیل ابورودینه، سخنگوی محمود عباس گفت: این رأی گواه آن است که تمام جهان در کنار مردم ما و حقوق مسلم تاریخی آنها ایستاده است.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده است که اسرائیل رژیمی تابع قانون و به خاطر جنایات مستمر خود علیه مردم ما پاسخگو باشد و جهان مسئولیت‌های خود را بپذیرد و تصمیمات مشروعیت بین‌المللی را اجرا و همه استانداردهای دوگانه را متوقف کند.

آخرین باری که دیوان بین‌المللی دادگستری به مناقشه بین اشغالگران و فلسطینی‌ها پرداخته بود سال 2004 بود که حکم به غیرقانونی بودن دیوار حائل داد. رژیم اشغالگر این حکم را رد و دادگاه را به داشتن انگیزه‌های سیاسی متهم کرد. 

اسرائیل در جنگ 1967 کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی، مناطقی که فلسطینی‌ها می‌خواهند کشور خود را در آن تأسیس کنند به اشغال خود درآورد.

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه که به عنوان دادگاه بین‌المللی نیز شناخته می‌شود، عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل است که به اختلافات بین دولت‌ها رسیدگی می‌کند.

انتهای پیام
captcha