توصیه‌های بهداشتی در زمان آلودگی هوا
کد خبر: 4111545
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳

توصیه‌های بهداشتی در زمان آلودگی هوا

رئیس گروه سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی یزد با اشاره به تأثیر آلودگی هوا در بروز بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا و کرونا، برخی نکات مهم برای کاهش آسیب آلودگی هوا را تشریح کرد.

آلودگی هوابه گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی علوم پزشکی، وحید جعفری، رئیس گروه سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی تا پیش از ظهر چهارشنبه در استان و تأثیر آلودگی هوا در بروز بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا و کرونا، نکات مهم برای کاهش آسیب آلودگی هوا را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات قلبی، عروقی، تنفسی، متابولیکی مثل دیابت و آسم، کارگران و افرادی که در فضای آزاد فعالیت دارند به خصوص فعالیت‌های سنگین،  افرادی که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، مبتلایان به کرونا در دوره بهبود و ریکاوری و مبتلایان به سرماخوردگی و آنفلوانزا در دوره بهبود و ریکاوری به دلیل درگیری سیستم تنفسی و قلبی عروقی آنها در معرض خطر بیشتری از جانب آلودگی هوا قرار دارند.

جعفری ادامه داد: در زمان آلودگی هوا هم استانی‌ها از انجام فعالیت‌هایی مانند قدم زدن در پارک‌ها و دویدن در فضای آزاد خودداری کنند و در خانه نیز شدت فعالیت‌های خود را کاهش دهند، به خصوص افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی عروقی و تنفسی هستند.

رئیس گروه سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: فیلترهای سیستم‌های تصفیه هوا به موقع تمیز و جایگزین شود و غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان شامل میوه و سبزیجات بیشتری مصرف، از مصرف غذاهای چرب و فست فود و غذاهای فرآوری شده خودداری و نوشیدن مایعات به ویژه آب در این شرایط افزایش یابد.

وی ادامه داد: از انجام فعالیت‌هایی که باعث افزایش آلودگی هوا در فضای داخل می‌شوند از جمله سرخ کردن غذا، جاروکشیدن، جاروبرقی، روشن کردن شمع و عود و اجاق‌های گاز و شومینه با استفاده از سوخت‌های چوب، خانه تکانی خودداری و از وسایل گاز سوز و نظایر آن کمتر استفاده شود.

جعفری بهترین راه کاهش مواجهه با آلودگی هوا ماندن در خانه و فضای بسته دانست و تأکید کرد: درها و پنجره‌ها در زمان آلودگی هوا باید بسته باشد که این امر امکان تهویه مناسب هوا را مشکل‌ساز می‌کند، بنابراین تنها راه آن استفاده از سیستم‌های تصفیه هوای مناسب، سیستم‌های تهویه مطبوع، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم تجمع، عدم شرکت در مهمانی‌ها و عدم مصرف دخانیات است.

انتهای پیام
captcha