تجلیل از موکب‌‌داران و هیئات‌ مذهبی اربعین در شاهرود
کد خبر: 4113236
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

تجلیل از موکب‌‌داران و هیئات‌ مذهبی اربعین در شاهرود

آیین تجلیل از موکب‌هاو دلدادگان اربعین حسینی در سالن همایش‌های البرز شرقی شهرستان شاهرود برگزار شد.

اربعین فرصتی برای عملی کردن فضائل است

به گزارش ایکنا از سمنان، حجت‌الاسلام عباس امینی، امام جمعه شاهرود، شب گذشته، 18 دی، در مراسم قدردانی از موکب‌های اربعین حسینی و دلدادگان این شهرستان در سالن همایش‌های البرز شرقی، با اشاره به اهمیت اربعین گفت: یکی از شعائری که در شیعه برگرفته از روایت امام عسگری (ع) و برگفته از سیره و سنت حضرات معصومان و در دوران غیبت، برگرفته از تلاش شهدا و به برکت انقلاب اسلامی در دوران حاضر مورد توجه قرار گرفته، اربعین است.

وی ادامه داد: پیاده‌روی اربعین در سال‌های اخیر جهش فوق العاده‌ای پیدا کرده  که دراین راستا اقامه اربعین تنها نشانه ارادت ما نیست بلکه تعظیم شعائری مانند اربعین  یک ضرورت است.

امام جمعه شاهرود با اشاره به اینکه هیچکدام از تجمعات به اندازه اربعین حسینی چه در بعد کیفی و چه در بعد کمی، این چنین عظمت ندارد، اظهار کرد: اربعینی که در عراق و در شهرهای ما در ایران اسلامی انجام می‌شود، کار ما نیست بلکه عامل اصلی عشق و ارادت مردم به امام حسین (ع) است که چنین تجمعی را با چنین کیفیت و کمیتی، پدید می‌آورد.

حجت‌الاسلام امینی با اشاره به اینکه هر مقدار که بتوانیم کار عاشقان به  امام حسین را تسهیل کنیم، به همان میزان سهیم هستیم اظهار کرد: حضور مردم، هنر خداوند و سید الشهدا (ع) است که این جمعیت را کنار هم گرد می‌آورد.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه عشق و محبت امام حسین (ع) الهی است یادآور شد: اربعین یک ظرفیت بی‌نظیر را برای ما فراهم کرده است.

به گفته وی؛ به همان میزان که این تجمع آئینی در فرهنگ و تربیت فرهنگ دینی تأثیر دارد به همان میزان سهم نقش آفرینان در آن مانند موکب‌داران و هیئت‌ها نیز والا است و در ثواب آن نقش دارند و این اهمیت کار خدمت گزاران زائران است.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه اربعین فضایی است که می‌تواند پیام رسانی مهم اسلام را به جهانیان داشته باشد متذکر شد:  اربعین در سطح خودش و اربعین دلدادگان و جاماندگان در سطح خود، اثرگذار هستند و فرصت عملی کردن فضیلت‌ها است.

حجت الاسلام عبدالهی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در خصوص فلسفه اربعین جاماندگان، گفت: پنج درصد مردم در بهترین آمارها توفیق حضور در کربلا را دارند اما ۹۵ درصد مردم نیاز داشتند با سیستمی به فرهنگ اربعین متصل شوند.

وی افزود: راهپیمایی اربعین دلدادگان حسینی در داخل کشور، با هدف استفاده عمومی مردم از این فرهنگ ناب ارادت به امام حسین (ع) پایه‌گذاری شد زیرا اربعین بی‌نظیرترین تجمع بشریت است که در کربلا رخ می‌دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با تأکید بر اینکه در مسیر شناساندن فرهنگ اربعین حسینی راه‌های نرفته بسیاری وجود دارد، متذکر شد: باید بتوانیم فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی، فرهنگ تعامل و رفاقت و وصل شدن به دریای بیکران ولایت که در نهایت فرهنگ اربعین را به صورت کلی شکل می‌دهد، توسعه ببخشیم.

به گفته حجت‌الاسلام عبدالهی، منطقه شاهرود و بسطام از دیدگاه ما به عنوان خادمان شبکه مساجد و هیئت‌ها قطب مذهبی استان سمنان است و ما در هیچ نقطه‌ای به این اندازه هیئت و فعالان مذهبی ثبت شده نداریم و لذا ما از این ظرفیت خیلی بهره‌مند نیستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان یادآور شد: اگر انسجام شبکه مساجد و هیئات و فعالان مذهبی ارتقا پیدا کند، خیر و برکات آن به استان سمنان و کل کشور، خواهد رسید.

همچنین ابوطالب جلالی، فرماندار شاهرود، با بیان اینکه اربعین حسینی قدرتمند ترین نماد مذهبی است اظهار کرد: حضور میلیونی مردم از سراسر دنیا، نشان‌دهنده اهمیت اربعین است.

وی با اشاره به اینکه در فضای اربعین چه در کشور عراق و چه برنامه‌هایی که در شهرستان شاهرود داشتیم نشان از فضای همراهی است که قومیت و ملیت در آن معنایی ندارد، گفت: اربعین حسینی اوج همگرایی مردم حول محور امام حسین (ع) است

فرماندار شاهرود ادامه داد: موکب‌ها تمام تلاششان بر این بود که به تمام زائران خدمت رسانی کنند که در این راستا سرمایه‌های اجتماعی و مذهبی مانند اربعین دائماً مورد هجمه واقع شده و بنا بر تخریب آنهاست  که رویدادهایی مانند اربعین اوج همگرایی و همراهی مردم که نشان از اوج ارادت مردم به دستگاه اباعبدالله (ع) دارد.

به گفته وی؛ موکب‌داران و هیئات‌ مذهبی با همه عشق و علاقه و ارادتی که به امام حسین (ع) دارند، پای کار اربعین هستند که بر این اساس در شهرستان شاهرود اربعین دلدادگان حسینی امسال با شکوه خاصی برگزار شد که قطعاً موکب‌ها در این نقش آفرینی عمومی حول محور اباعبدالله (ع) موثر بودند.

یادآور می‌شود در این همایش از موکب‌ها و هیئت‌های مذهبی شهرستان شاهرود که در اربعین دلدادگان و جاماندگان حسینی نقش‌آفرینی کردند تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha