اعتبارات قرآنی در بودجه؛ افزایش چشمگیر ردیف‌های مشترک + اینفوگرافیک
کد خبر: 4113886
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
نگاهی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲/ ۱

اعتبارات قرآنی در بودجه؛ افزایش چشمگیر ردیف‌های مشترک + اینفوگرافیک

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در حالی از سوی رئيس‌جمهور تقدیم مجلس شد که تنها در ماده واحده در دو بند ذیل دو تبصره به عنوان قرآن اشاره شده است اما در مجموع شاهد رشد چشمگیر اعتبارات قرآنی در لایحه امسال نسبت به سال قبل هستیم.

لایحه بودجه

به گزارش خبرنگار ایکنا، لایحه پنجاه و دو میلیون و ششصد و شانزده هزار و نهصد و شصت و پنج میلیارد ریالی (۵۲.۶۱۶.۹۶۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰) کل کشور به عنوان دومین بودجه دولت سیزدهم، صبح امروز ۲۱ دی، از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
 
ایکنا مطابق روال گذشته در سلسله گزارش‌هایی به بررسی لایحه بودجه از حیث اعتبارات امور فرهنگی، حوزه دین و فعالیت‌های قرآنی می‌پردازد.
 

ادامه رویکرد دولت در ادغام و حذف ردیف‌ها

 
در لایحه بودجه سال ‌۱۴۰۲ کشور همچون سال جاری شاهد ادامه رویکرد دولت در تجمیع ردیف‌ها ذیل دستگاه‌های اصلی و کاهش حجم آن هستیم که به تبع آن ردیف‌های قرآنی از جمله «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» که تا دو سال قبل ذیل اعتبارات شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، مشمول این رویکرد شده‌اند و نامی از آنها حداقل در لایحه و جداول دیده نمی‌شود.

 

الزام دستگاه‌های اجرایی به هزینه‌کرد دو درصدی 

 
طبق بند «ه» تبصره ۹(آموزش، پژوهش و فرهنگ - بخش اول احکام سالانه)، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، دستگاه‌های اجرایی مندرج در این قانون و پیوست‌های آن مجازند تا دو درصد(۲%) از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.
 
آیین‌نامه اجرایی این بند باید ظرف دو ماه از الزام اجریی شدن این قانون توسط وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی، دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.
 
مشابه این بند در قانون بودجه سال جاری کشور نیز وجود دارد و تنها نام دستگاه‌هایی جهت همکاری برای تهیه آ‌یین‌نامه اضافه شده است.


 
همچنین در بند «ح» تبصره ۶(عوارض و مالیات - احکام سالانه) اشاره شده که سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است در مورد اشخاص موضوع بندهای (ط)، (ه)، (ک)، (د)، (ی)، و (ح) و فعالیت‌های قرآنی موضوع بند (ل) ماده (۱39 ) قانون مالیات‌های مستقیم که به علت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و یا دفاتر و اسناد و مدارک حسب مورد برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۰ لغایت ۱۳۹۹ مشمول برخورداری از معافیت یا نرخ صفر مالیاتی نشده‌اند، با دریافت اظهارنامه مالیاتی و دفاتر و اسناد و مدارک در سال ۱۴۰۲، نسبت به اعمال معافیت یا نرخ صفر مالیاتی برای مواردی که تمام مالیات هر سال از سال‌های مذکور آنها کلا پرداخت نشده است، اقدام و کلیه جرائم پرداخت نشده(اعم از قابل بخشودگی و غیرقابل بخشودگی) اشخاصی که نسبت به پرداخت مالیات اقدام نموده‌اند مورد بخشودگی قرار دهد.
 

ردیف‌های قرآنی بودجه

 
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ همانند سال جاری عنوان ردیف‌های قرآنی در کنار کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و بسیج محلات به طور مشترک ذیل اعتبارات «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «سازمان اوقاف و امور خیریه»، «سازمان تبلیغات اسلامی»، «شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور» در کنار ردیف مربوط به «دانشگاه علوم و معارف قرآن» گنجانده شده است.
 
ذیل بودجه «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(۱۱۴۰۰۰)»، اعتباری به میزان ۲.۰۵۰.۰۰۰میلیون ریال معادل ۲۰۵ میلیارد تومان برای ردیف «حمایت از فعالیت‌های قرآنی، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و بسیج محلات (۱۷۰۱۰۷۹۰۰۰)» اختصاص یافته است.
 
همچنین به منظور حمایت از فعالیت‌های قرآنی، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و بسیج محلات(۱۷۰۱۰۷۹۰۰۰) ذیل اعتبارات «سازمان اوقاف و امور خیریه(۱۰۹۵۰۰)»، به میزان ۱۵۵.۰۰۰ میلیون ریال اعتبار معادل ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و به منظور پیشبرد برنامه‌های حمایتی «سازمان تبلیغات اسلامی(۱۱۴۳۰۰)» از فعالیت‌های قرآنی، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و بسیج محلات(۱۷۰۱۰۷۹۰۰۰) رقمی به میزان ۷۱۰.۰۰۰ میلیون ریال معادل ۷۱ میلیارد تومان اختصاص یافته است.
 
از سوی دیگر رقمی به میزان میلیون ریال معادل ۸۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (۱۰۹۵۰۱) در نظر گرفته شده است و در نهایت هم ذیل اعتبارات شورای عالی انقلاب فرهنگی(۱۱۳۶۰۰)، ۴۵۰.۰۰۰میلیون ریال معادل ۴۵ میلیاردتومان برای برنامه ساماندهی و راهبری فعالیت‌های قرآنی، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و بسیج محلات(۱۷۱۱۰۶۲۰۰۰) در نظر گرفته شده است.
 
بر این اساس ذیل اعتبارات مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور(۱۱۴۳۱۴)، اعتباری معادل ۹۴۱.۰۰۰میلیون ریال معادل ۹۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای برنامه حمایت از برنامه‌های فرهنگی و قرآنی مساجد(۱۷۰۱۱۰۳۰۰۰) در نظر گرفته شده است.
 
براساس گزارش ایکنا مجموع اعتبارات قرآنی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با افزاش چشمگیری نسبت به لایحه سال قبل به عددی معادل ۵.۱۲۸.۰۰۰ میلیون ریال معادل ۵۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده در حالی که این عدد در سال جاری چیزی حدود ۳۶۴ میلیارد تومان است که رشد بیش از ۴۰ درصدی را نشان می دهد.
 
البته ذکر این نکته ضروری است که تمامی اعتبارات دیده شده در این ردیف‌ها مختص فعالیت‌های قرآنی نیست و بسیج محلات و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز دارای سهم هستند.
اینفوگرافیک اعتبارات قرآنی
 
یادآور می‌شود آنچه در این گزارش مدنظر قرار گرفته، صرفا اعتباراتی است که عنوان قرآن در آن دیده شده است و بودجه‌های امور دینی و فعالیت‌های مذهبی را شامل نمی‌شود.
 
مجتبی برزگری
 
انتهای پیام
captcha