وقتی بانوی یزدی فعل توانستن را صرف می‌کند
کد خبر: 4114188
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹

وقتی بانوی یزدی فعل توانستن را صرف می‌کند

بی‌بی شمسی حسینی، بانوی یزدی که ۲۳ سال در عرصه‌های مختلف به صورت جهادی فعالیت دارد، با صرف فعل «توانستن» مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و توانست در سطح کشور خوش بدرخشد.

بی بی شمسی حسینی، مدیر مؤسسه نورالسما یزدبی‌بی شمسی حسینی سانیج، بانوی توانمند و فعال استان یزد در حوزه‌های قرآنی، فرهنگی و اجتماعی است. وی در سال 1344 در خانواده روستایی و کشاورز متولد شد و در کودکی به قالیبافی و کشاورزی فعالیت داشت. تحصیلاتش را تا کلاس نهم در روستا ادامه می‌دهد و در ۱۷ سالگی ازدواج کرده و در روستای نصرت‌آباد شاهدیه ساکن می‌شود و فعالیت‌های وی در عرصه‌های مختلف آغاز می‌شود. 

ایکنای یزد به مناسبت ولادت باسعادت حضرت زهرا(س) و روز مادر با این بانوی فعال استان یزد به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:

بی‌بی شمسی حسینی سانیج گفت: پس از تولد فرزند دوم، علاقه بسیاری برای تحصیل در حوزه علمیه پیدا کردم و از آنجایی که در کلاس‌های متعدد قرآنی اعم از تفسیر، تجوید، مداحی، نهج‌البلاغه، دوره تربیت معلم قرآن و ... شرکت کرده بودم، مورد پذیرش قرار گرفته و به مدت دو سال در حوزه علمیه به تحصیل مشغول شدم.

وی با اشاره به نحوه تأسیس مؤسسه‌ قرآنی‌اش بیان کرد: از آنجایی که قریب به اتفاق جمعیت نصرت‌آباد، از اقلیت‌های دینی بودند و نیاز به ترویج فرهنگ قرآنی در این منطقه احساس می‌شد، دارالقرآن «ام‌الحسنین کوثر» را در سال 1380 دایر کردم. ضمن اینکه از سال 1375 نیز جلسات خانگی تجوید، روخوانی و تفسیر قرآن را در منزل برگزار می‌کردم.

حسینی با اشاره به فعالیت 17 ساله این دارالقرآن ادامه داد: در کنار فعالیت در دارالقرآن، در اجلاس سران شرکت کردم و سخنان حجت‌الاسلام قرائتی، سخنران جلسه مبنی بر اینکه مدیران مؤسسات در کنار فعالیت قرآنی، عمل به قرآن هم داشته باشند، جرقه‌ای شد تا به کار خِیر وارد شوم، بنابراین دو خیریه حضرت زینب(س) و کانون فرهنگی هنری ام‌ابیها را راه‌اندازی کردم. همچنین هیئت مذهبی بانوان و هیئت حضرت علی اصغر، انجمن و تشکل بانوان حضرت زینب(س) را نیز تأسیس کرده تا بتوانم در کنار فعالیت‌های قرآنی، به مسائل اجتماعی نیز بپردازم.

جرقه‌ای که در اجلاس سران شکل گرفت

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده، فضای آموزشی بسیار خوبی در شهر شاهدیه ایجاد شد و قرآن‌آموزان مؤسسه در رشته‌های مختلف اعم از حفظ، تجوید، ترتیل، روخوانی، نهج البلاغه در مسابقات قرآنی حضور می‌یافتند و برخی توانستند رتبه‌هایی کسب کنند، همچنین در کنار آموزش قرآن کریم، ۱۷‌ رشته هنری راه‌اندازی و مورد استقبال قرار گرفت. با توجه به اینکه کلاس‌های هنری رایگان بود و شرکت‌کنندگان پس از پایان دوره، مدرک فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کردند، از شهر یزد و مناطق اطراف نیز در کلاس‌ها شرکت می‌کردند به نحوی که دو هزار نفر آموزش دیدند.

این بانوی یزدی کمک به اشتغال حدود یک هزار نفر زن و مرد جویای کار، کمک به ترک افراد معتاد نیازمند و حمایت مالی از خانواده‌هایشان با کمک خیران محلی، فراهم‌سازی زمینه ۱۷۰ ازدواج موفق زوج‌های جوان و تأمین جهیزیه دختران خانواده‌های بی‌بضاعت را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و گفت: در یک مورد با خانواده‌ای مواجه شدم که فرزندشان در آستانه ازدواج بود و در زمینه جهیزیه مشکل داشتند بنابراین با همت خیران توانستیم جهیزیه وی را فراهم کنیم و برای برپایی مراسم ازدواج نیز با توجه به اینکه خانواده بضاعتی برای برگزاری مراسم نداشتند و در خانه اجاره‌ای ساکن بودند، این مراسم را در منزل شخصی برپا کردم.

وی با اشاره به برگزاری اردوهای فرهنگی داخل و خارج استانی و اماکن متبرکه گفت: هر ساله در تابستان ۴۰۰ دختر و پسر در قالب طرح اوقات فراغت به اردو اعزام می‌شوند. همچنین توانستیم با کمک خیران چهار هزار نفر از خانواده‌های درگیر با آسیب‌های اجتماعی را به صورت رایگان به مشهد مقدس اعزام کنیم. البته اعزام یک گروه سادات نیازمند و زوج‌های جوان زردین به مشهد، اعزام حدود پنج هزار نفر از قشرهای درگیر با آسیب‌های اجتماعی به کربلا در سال ۹۸ و ... از دیگر اقدامات بوده است.

حسینی در ادامه به فعالیت در زمینه عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، همکاری با شورای مبارزه با مواد مخدر و برپایی نمایشگاه‌ها در این زمینه، همکاری با هلال احمر و برپایی کلاس‌های آموزشی کمک‌های اولیه ویژه 500 نفر در دوره‌های مختلف و ... اشاره کرد.

مدیرعامل مؤسسه نورالسما یزد، شرکت سالانه در نمایشگاه علوم قرآنی به عنوان فعال قرآنی استان، برپایی جشن‌های متعدد به مناسبت‌های مختلف، همایش جهانی شیرخوارگان حضرت علی اصغر(ع) در نصرت آباد از سال ۸۴ تاکنون، برپایی موکب‌های مختلف در مناسبت‌های مذهبی، همکاری با بهزیستی در طرح‌های مختلف را از دیگر فعالیت‌های انجام شده دانست.

تداوم فعالیت‌ها در دوران کرونا

وی با بیان اینکه با شروع کرونا، تقریباً در زمینه فعالیت‌های قرآنی با مشکل مواجه شدیم هر چند مؤسسه تعطیل نشد گفت: با حمایت‌های خانه فرهنگ صدوقی، توزیع ۵۰۰ بسته بهداشتی شامل ماسک، گان، مواد ضدعفونی و...، انجام شد و در این دوران نسبت به تهیه کپسول اکسیژن اقدام و در اختیار افراد قرار می‌گرفت. خدا را شاکر هستم در دوران کرونا جهادی‌وار فعالیت کردم. 

حسینی با اشاره به فعالیت ۱۷ زن سرپرست خانوار در دوران کرونا در مؤسسه بیان کرد: این افراد در مؤسسه و به صورت دو شیفت برای تأمین مایحتاج فعالیت می‌کردند، البته اکنون نیز با مؤسسه همکاری دارند اما به دلیل افزایش اجاره و جابجایی مؤسسه، در منزل، دوخت لباس برای بیمارستان‌ها را انجام داده و درآمدی کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: در دوران کرونا و با تأکید رهبر انقلاب در خصوص برگزاری رزمایش و کمک‌های مؤمنانه، ۱۸ رزمایش برگزار و بسته‌های بهداشتی و معیشتی در بین 200 نفر توزیع شد. همچنین تلاش کردیم پنج مورد جهیزیه، ۱۵ مورد سیسمونی و اخذ وام برای ۷۰ نفر از افراد بی‌بضاعت و نیازمند صورت گیرد.

حسینی با اشاره به فعالیت در روستاها و شناسایی نیازهای افراد بی‌بضاعت و معلولان در این مناطق بیان کرد: با هماهنگی خیران سه مرحله توزیع آرد به روستای چاهک و همچنین توزیع آرد به روستاهای دیگر، تهیه ویلچر، عصا، تخت و دیگر  وسایل مورد نیاز افراد معلول و یاز نیازمندان انجام شد. همچنین در زمینه‌های ازدواج، صلح و سازش خانواده‌ها، ارائه مشاوره‌ و حل اختلافات خانوادگی فعالیت کرده‌ام.

مشکلاتی که مانع فعالیت نشد

بانوی فعال در حوزه قرآن با اشاره به برگزاری دوره تربیت معلم قرآنی با حضور 600 نفر گفت: این دوره با تدریس استاد احمدرضا محسنی و استاد کاظمی برگزار و شرکت‌کنندگان از آموزش‌های این اساتید مجرب بهره‌مند شدند. همچنین در سال 1399، 100 نفر از طلاب سطح دو حوزه علمیه از آموزش‌های قرآنی که به همت مؤسسه نورالسما برگزار شده بود، شرکت کردند.

مدیرعامل مؤسسه نوالسما یزد با بیان اینکه این مؤسسه دارای پنج شعبه در مناطق اسکان، امامشهر، رسالت، آزادشهر و نصرت آباد بود اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ نفر قرآن آموز ثابت در مؤسسه آموزش‌ها را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله در این مؤسسه ۲۰۰ کودک حفظ قرآن فرا می‌گیرند بیان کرد: متأسفانه مؤسسه به دلیل اجاره‌بهای سنگین، تعطیل و اکنون آموزش‌ها به‌صورت مجازی انجام می‌شود.

حسینی آموزش دو هزار و ۵۰۰ قرآن‌آموز، دریافت بیش از ۱۰۰ لوح تقدیر استانی، کشوری و بین المللی و برخی علما را یادآور شد و از دیدار با رهبر انقلاب در سه مرتبه به عنوان خاطره‌ای ماندگار یاد کرد و گفت: در زمانی که مشکلات مؤسسه زیاد شد، در 24 ساعت سه مرتبه قرآن را ختم کردم و حل مشکلات را از خداوند منان خواستار شدم و خوشبختانه به لطف خداوند متعال مشکلات به نحو مطلوب حل شد.

وی در خصوص مشکلاتش نیز گفت: پس از ۱۷ سال فعالیت مؤسسه قرآنی «ام‌الحسنین کوثر» و از سوی سازمان تبلیغات اسلامی اعلام شد که مؤسسه باید به‌صورت هیئت مدیره اداره شود و توضیحات من مبنی بر اینکه مؤسسه به ثبت رسیده و تک منظوره بوده است، مورد قبول واقع نشد، بنابراین با مشورت دو نفر از معتمدان محله و تدوین اساسنامه‌ای جدید، به شرط حفظ سمت مدیریت مؤسسه، آن را امضا کردم اما چون در آن زمان سواد این فعالیت را نداشتم، مؤسسه را از دست دادم و حتی نتوانستم اموال مؤسسه که را از آنان پس بگیرم.

درخواستی از مسئولان

حسینی اضافه کرد: بعد از این اقدام ناخوشایند، با توجه به فعالیت‌های چشمگیری که در استان داشتم، در سال ۹۱ موفق شدم در مدت یک هفته مجوز راه‌اندازی مؤسسه فرهنگی نورالسما یزد را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کنم. در واقع روند مؤسسه «ام‌الحسنین» و مشکلاتی که در این زمینه برایم به وجود آمد، تصمیم گرفتم تحصیلات را ادامه دهم و لذا موفق به دریافت دیپلم شدم و هم‌اکنون دانشجوی رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی هستم.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ سال است که بدون حقوق، خادم مردم هستم بیان کرد: بعد از راه‌اندازی مؤسسه نورالسما هر چند در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشتم، اما این فعالیت‌ها همچنان تداوم دارد ولیکن به دلیل اجاره‌بها، مؤسسه را تخلیه کرده و در منزل شخصی فعالیت دارم. زمینی را  خریداری کردم که در صورت اخذ وام کم‌بهره به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان می‌توان ساختمان مؤسسه را احداث کرد.

حسینی در پایان با اشاره به اینکه تمام اموال مؤسسه سابق با وام و به سختی خریداری و تهیه شده بود، از مسئولان درخواست کرد زمینه‌ای فراهم شود این اموال به وی برگردد. آرزویم زیارت خانه خداست و امیدوارم زمینه این سفر معنوی برایم فراهم شود.

مصاحبه: اعظم السادات میرجلیلی، دبیر ایکنا یزد

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
صدیقه حق جوسلام علیکم سرکار خانم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۳ - ۱۷:۱۰
0
0
سلام علیکم سرکار خانم حسینی. خداقوت
خداوند توفیق عمل خیر روزافزون به شما عطا فرماید0
تا کنون که افتخاری و فی سبیل اللهی کار کردید ان شاالله در آینده حق الزحمه ای. ماهیانه براتون در نظر بگیرند که باعث خیر و برکت بشه.
captcha