اتهامات کذب؛ دستاویز عربستان برای اعدام مبلغ مشهور
کد خبر: 4116140
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸

اتهامات کذب؛ دستاویز عربستان برای اعدام مبلغ مشهور

یک حقوقدان عربستانی اتهامات وارده از سوی دادگاه این کشور علیه عوض القرنی روحانی محکوم به اعدام را بی‌اساس دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، عبدالله العوده، حقوقدان عربستانی و پسر سلمان العوده واعظ بازداشت شده این کشور گفت که دادستانی عربستان با اتهامات واهی خواستار اعدام عوض القرنی، روحانی مشهور این کشور شده است.

العوده به خبرگزاری فرانسه گفت: محاکمه عوض القرنی و پدرم براساس اتهامات دروغین مربوط به فعالیت‌های صلح آمیز، کتاب‌ها و توئیت‌های آنها است.

العوده که مدیر تحقیقات منطقه خلیج فارس در سازمان غیردولتی داون (دموکراسی برای جهان عرب اکنون) است نحوه عملکرد سیستم قضایی در عربستان سعودی را که به دنبال صدور احکام شدید علیه پدرش، عوض القرنی و سایر وعاظ است، محکوم کرد.

عربستان سعودی متهم به سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار برای بهبود وجهه خود در سراسر جهان است، اما به گفته دیده‌بان حقوق بشر، سازمان‌های غیردولتی و همچنین سازمان ملل متحد بارها این کشور را به نقض فاحش حقوق بشر، بهره‌مندی از سیستم قضایی مبهم و استفاده گسترده از مجازات اعدام متهم کرده‌اند.

اسناد گزارش شده توسط ناصر القرنی، پسر عوض القرنی، نشان می‌دهد که دادستانی عمومی در عربستان سعودی خواستار اعدام پدرش براساس اتهامات مربوط به استفاده او از شبکه‌های اجتماعی  شده است.

بر اساس این کیفرخواست، دادستان عمومی عربستان به اتهام استفاده از حساب توئیتری وی برای انتشار افکار و تمایلات نادرست خواستار محکومیت وی به اعدام شده است. حساب عوض القرنی در توئیتر حدود دو میلیون دنبال کننده دارد و او همچنین متهم به حمایت از اخوان المسلمین و انتقاد از مقامات سعودی است.

در کیفرخواست آمده است که پست‌های وی در این شبکه اجتماعی با هدف تشویش افکار ملت، شوراندن جامعه علیه حاکمان و همچنین برانگیختن ناآرامی‌ها بوده است.

هفته گذشته روزنامه انگلیسی گاردین نوشت که دستگاه قضایی عربستان سعودی با استناد به حساب‌های کاربری عوض القرنی، مبلغ مذهبی سرشناس سعودی، در توئیتر، واتساپ و تلگرام، وی را به اتهام حمایت از اخوان المسلمین به اعدام محکوم کرده است.

این روزنامه افزود: ناصر القرنی فرزند عوض القرنی که اخیراً به عنوان مخالف رژیم آل سعود کشور را ترک کرده و در لندن اقامت گزیده، اسنادی را در اختیار این روزنامه قرار داده است که نشان می‌دهد مقامات سعودی پدرش را به اعدام محکوم کرده‌اند.

گاردین تأکید کرد: حکم صادره علیه عوض القرنی بار دیگر بحث جاسوسی دولت عربستان سعودی در فیس بوک و توئیتر را مطرح می‌کند.

انتهای پیام
captcha