آمایش سرزمینی برای جذب داوران قرآنی در استان‌ها اجرا شود
کد خبر: 4116219
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
نگاهی به طرح ساماندهی داوران قرآن/ ۷

آمایش سرزمینی برای جذب داوران قرآنی در استان‌ها اجرا شود

فهیمه جفرسته، داور حسن حفظ معتقد است که برای جذب تعداد بیشتر داوران استانی بهتر است آمایش سرزمینی از سوی سازمان اوقاف و با بهره‌گیری از داوران ملی و بین‌المللی انجام شود تا اگر استانی به تعدد داور در رشته‌ای نیاز دارد فقط در همان رشته اقدام به جذب کند.

فهیمه جفرسته

فهیمه جفرسته، داور حسن‌ حفظ و شرکت‌کننده در رشته وقف و ابتدا آزمون شبیه‌سازی سومین دوره از طرح ساماندهی و ارزشیابی داوران مسابقات قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به شرکت دوباره در طرح ساماندهی و ارزشیابی داوران، گفت: در دوره اول این طرح موفق به دریافت مدرک داوری حسن حفظ شدم، اما فقط دریافت مدرک کافی نیست و برای پیشرفت باید مطالعه کرد و از نظر اساتید داور بهره گرفت.

وی به دریافت مدرک تربیت مربی وقف و ابتدا در سال‌هایی 92، 93 اشاره کرد و ادامه داد: از همان سال مطالعه و تحقیق در این رشته را آغاز و گاه در مسابقات متعدد در این رشته نیز داوری کردم؛ از این رو آشنایی با این رشته باعث شد تصمیم به شرکت در سومین دوره طرح گرفته و توانستم تا این مرحله نیز پیش روم.  


بیشتر بخوانید: 


جفرسته اضافه کرد: حافظان با توجه به حفظ آیات، تسلط بیشتری بر ترجمه و مفاهیم قرآن دارند و همین تسلط باعث می‌شود که بتوانند این رشته را به خوبی داوری کنند، البته این بدان معنا نیست که سایرین نمی‌توانند یا توانایی آنان کمتر است؛ چراکه همه افراد با توجه به توانایی، استعداد، مطالعه، تحقیق و بهره‌گیری از نظرات اساتید در هر رشته‌ای که علاقه دارد می‌تواند موفق باشند.

این حافظ کل مطالعه مستمر و به روز کردن دانش را از ویژگی‌های داوران موفق بیان و تصریح کرد: خوشبختانه فعالان قرآنی و نخبگان این حوزه از این فرصت استفاده کرده و دانش خود را اثبات کردند؛ چراکه شاهدیم در سال‌های اخیر داورانی از استان‌هایی همچون استان مرکزی مسابقات کشوری و بین‌المللی را قضاوت کردند.

جفرسته کمبود داور وقف و ابتدا در بخش بانوان را یکی از دلایل شرکت در این رشته عنوان کرد و افزود: برخورداری از دانش این رشته و رفع کمبود در استان، انگیزه‌ای شد تا بار دیگر در طرح ساماندهی شرکت کرده و آزمون‌های اولیه را پشت سر بگذارم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با ادامه طرح موافقید یا خیر، گفت: به نظر می‌رسد در این سه دوره استان‌ها داورانی که نیاز داشته‌اند را جذب کرده و ضروری است از این پس دوره‌ها برای ارتقای داوران جذب شده برگزار شود. با تداوم این طرح و ازدیاد افراد با حجمی از داورانی مواجه خواهیم شد که شاید برخی استان‌ها به این تعداد داور نیاز نداشته باشند.

جفرسته افزود: برای جذب تعداد بیشتر داور در استان‌ها بهتر است آمایش سرزمینی از سوی سازمان اوقاف و با بهره‌گیری از داوران ملی و بین‌المللی انجام شود تا اگر استانی به تعدد داور در رشته‌ای نیاز دارند فقط در همان رشته یا رشته‌ها اقدام به جذب کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در رابطه با عدم استقبال جامعه قرآنی شهرستان‌ها از طرح ساماندهی داوران، گفت: استقبال کم قرآنیان شهرستان‌ها دلایل متعدد دارد که می‌توان به انگیزه کم آنان جهت ورود به داوری و ترس از آزمون های متعدد اشاره کرد. داوری مسابقات در هر رشته‌ای که باشد نیاز به جرئت و جسارت دارد و از سوی دیگر ورود به عرصه قضاوت مسئولیتی بر دوش داوران می‌گذارد که رسالتی سنگین است و داوری در مسابقات سطوح بالاتر از حساسیت بیشتری برخوردار است.

جفرسته عدم اعتماد به توانایی و استعداد را از دیگر دلایل عدم شرکت بانوان و آقایان سایر شهرستان‌ها در طرح دانست و اضافه کرد: این افراد خودباور نیستند و این ویژگی باید در آنان تقویت شود تا خود را برای محک زدن در میادین مختلف آماده کنند. تمام فعالان در حوزه قرآن دارای استعداد هستند که اگر آن را پرورش داده و تقویت کنند می‌توانند در عرصه‌های مختلف وارد شوند.

داور حسن حفظ در پایان ضرورت تشویق بانوان و آقایان شهرستانی در رویدادهای قرآنی از سوی مسئولان را متذکر شد و افزود: با حضور همگان رقابت‌ها از هیجان و شور مضاعف برخوردار خواهد بود. اگر افراد با استعداد در طرح‌هایی همچون ساماندهی داوران شرکت کرده و دانش خود را محک بزنند با نقاط ضعف خود آشنا شده و درصدد رفع آن برمی‌آیند. در این طرح دوره‌های آموزشی نیز با حضور داوران تراز اول برگزار می‌شود که به بالا رفتن سطح علمی شرکت‌کنندگان و کسب مهارت علمی بسیار کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha