نرم‌افزار مجموعه آثار علامه حکیمی تولید شد
کد خبر: 4116398
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴

نرم‌افزار مجموعه آثار علامه حکیمی تولید شد

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، در راستای تولید نرم‌افزار‌های مجموعه آثار، نرم‌افزار «مجموعه آثار علامه محمدرضا حکیمی» را در قالب کتابخانه استاندارد نور تولید کرد.

نرم‌افزار مجموعه آثار علامه حکیمی تولید شدبه گزارش ایکنا به نقل از نورسافت؛ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، در راستای تولید نرم‌افزار‌های مجموعه آثار، با هدف پاسداشت میراث گرانقدر عالمان و دانشمندان اسلامی و دستاورد‌های مراکز و مؤسسات علمی و پژوهشی، این بار نرم‌افزار «مجموعه آثار علامه محمدرضا حکیمی» را در قالب کتابخانه استاندارد نور، تولید کرده و به‌زودی در معرض استفاده کاربران قرار خواهد داد.

این نرم‌افزار شامل متن ۷۱ عنوان کتاب در قالب ۸۷ جلد از آثار علامه محمدرضا حکیمی است که شامل موضوعاتی چون امام‌شناسی، سیاست و جامعه، شناخت‌شناسی (مکتب تفکیک) و الگوی زیست مسلمانی در زبان‌های فارسی و عربی است.

ارائه این نرم‌افزار در قالب جدید کتابخانه استاندارد بوده و علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی، ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.

برطرف شدن محدودیت در رابطه با ابعاد صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگر‌های استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان و ... از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود.

همچنین این قالب به کاربران نرم‌افزار مجموعه آثار علامه محمدرضا حکیمی، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند. همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و ... در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع‌آوری شده و قابل مدیریت از سوی کاربر است.

انتهای پیام
captcha