ثبت‌نام ۱۷ هزار معتکف در ۱۳۳ مسجد استان مرکزی
کد خبر: 4117708
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

ثبت‌نام ۱۷ هزار معتکف در ۱۳۳ مسجد استان مرکزی

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد استان، گفت: 133 مسجد استان میزبان 17 هزار معتکف هستند.

اعتکافحجت‌الاسلام امیر طاهری، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه ثبت‌نام افراد علاقه‌مند به شرکت در مراسم اعتکاف آغاز شده و تا روز جمعه، 14 بهمن ماه ادامه دارد، گفت: فرصت ثبت‌نام متناسب با ظرفیت مساجد، امکانات مکان برگزاری و استقبال معتکفان لحاظ شده است.

وی حضور جوانان و نوجوانان به ویژه دهه هشتادی‌ها را در این مراسم قابل توجه و چشمگیر برشمرد و اضافه کرد: اعتکاف برنامه‌ای مردمی است و اغلب بانیان و خیرین این مراسم را تأمین مالی می‌کنند و اداره تبلیغات اسلامی استان در تأمین اساتید دوره‌ها همچون تدبر در قرآن و دیگر بخش‌ها مساجد را کمک می‌کند؛ چراکه هدف این است که معتکفان پس از اتمام این سه روز انس خود را با کلام الهی حفظ کرده و از تدبر در قرآن غافل نباشند.

طاهری از حضور شیخ عبد الکریم پاز، امام جمعه مرکز اسلامی آرژانتین در جمع معتکفان خمین خبرداد و افزود: برنامه‌های اعتکاف امسال خالی از رنگ و بوی دهه مبارک فجر نیست و سخنرانان دعوت شده سخنرانی در خصوص این ایام و جهاد تبیین را در دستور کار دارند. مساجد اگر برای تأمین اساتید و سخنران با مشکل مواجه هستند به اداره تبلیغات اسلامی درخواست دهند؛ چراکه پرداختن به مبانی قرآنی و حدیثی بسیار حائز اهمیت است و باید در این مدت به صورت جدی به آن پرداخت.

وی با بیان اینکه اداره کل تبلیغات اسلامی در این مراسم بیشتر نقش هماهنگ‌کننده دارد و کار کاملاً مردمی انجام شده و کمترین بودجه دولتی و نهادهای فرهنگی به این کار اختصاص دارد، ادامه داد: معتکفان مساجد دارای بانی وجهی پرداخت نمی‌کنند، در غیر این صورت هزینه از ثبت‌نام شدگان دریافت می‌شود.

طاهری با طرح این پرسش که جای وزارتخانه ورزش و جوانان در اعتکاف کجاست و چه میزان برای انجام این مراسم معنوی هزینه می‌کند؟ افزود: این وزارتخانه بر ای قوای جسمی جوانان هزینه کرده و برنامه دارد، اما برای اعتکاف که اکثر آنان نیز از جوانان و نوجوان هستند برنامه و طرحی از سوی این دستگاه ارائه نشده و بودجه فرهنگی به این امر اختصاص پیدا نمی‌کند.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: البته منظور ما از ورود وزارت وزش و جوانان بدین معنا نیست که با ورود این دستگاه فضای مردمی از دست برود. فضا مردمی باید باشد و این دستگاه می‌تواند در فضای حمایتی و فرهنگی همچون تأمین استاد، دکور، ایجاد فضای فرهنگی حمایت‌کننده باشد. نظر براین است که نهادهای حاکمیتی در راهبری این مراسم وارد عمل شوند، نه اجرا.

طاهری به نقش اداره کل اوقاف در اجرای هرچه بهتر مراسم اعتکاف نیز اشاره کرد و افزود: این اداره کل موقوفه‌هایی همچون «تعزیه‌داری» (برپایی مراسم روضه‌داری و دادن اطعام) یا سایر مضامین معنوی دارند که می‌توانند مراسم اعتکاف را حمایت کنند. انتظار ما این است که اداره اوقاف اعلام کند تا چه میزان می‌تواند از مساجد در برپایی این مراسم حمایت کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه امسال 133 مسجد در استان مراسم اعتکاف را با حضور 17 هزار معتکف برگزار می‌کنند، ادامه داد: از این تعداد 2هزار و 10 دانش‌آموز در 11 مسجد ویژه دانش‌آموزان و 300 دانشجو در 3 مسجد معتکف هستند. همچنین تعداد مساجد و معتکفان اراک نیز به ترتیب 42 و 4 هزار نفر اعلام شده است.

انتهای پیام
captcha