ناتوانی‌‌ها و توانمندی‌های خود را در آموزش و پرورش جستجو کنیم
کد خبر: 4118043
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
سیدسعیدرضا عاملی:‌

ناتوانی‌‌ها و توانمندی‌های خود را در آموزش و پرورش جستجو کنیم

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش قوی داشته باشیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، گفت: ما ناتوانی‌ها و توانمندی‌های خود را باید در آموزش و پرورش جستجو کنیم.

ناتوانی‌‌ها و توانمندی‌های خود را در آموزش و پرورش جستجو کنیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین تکریم و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز 9 بهمن‌ماه در محل تالار ایوان شمس برگزار شد. حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی گفت: ما با پیروزی انقلاب اسلامی، وارد عصر جدیدی شدیم.

وی با بیان اینکه کلمه «جدید» در نظام لیبرال و در زبان رهبر حکیم انقلاب متفاوت است، اظهار کرد: پیش از انقلاب، ما سال‌ها بود که از مواجهه و مقابله با دنیای استکبار دور بودیم و انقلاب‌های پیشین متفاوت و حاصل از نگاه چپ و نگاه لیبرال بود. جامعه‌شناسان تصور نمی‌کردند انقلابی با زیر ساخت دینی ایجاد شود.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به دنبال انقلاب اسلامی حرکت‌ها و جهش‌های مختلف در دنیا شکل گرفت و حتی مسیحیت تحت تأثیر انقلاب اسلامی قرار گرفت و دین‌گرایی در جهان احیا شد.

عاملی با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که وجود دارد، گفت: ما مشکلات و چالش‌هایی داریم و انقلاب با چالش متولد شد. مثل فرزندی که دوره بارداری آن طولانی بود. در آن دوران زخم و فشار و سختی بر پیکر مردم ایران وارد شد تا این فرزند متولد شد و بعد از انقلاب جنگ، تحریم، سختی و .. اتفاق افتاد و این مسیر هنوز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در این مسیر باید بر خدا توکل کرد، گفت: در این مسیر که عرصه‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد، نوآوری راهکار اصلی مواجهه با چالش‌هاست.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ژاپن در جنگ جهانی و حمله هسته‌ای به این کشور بیان کرد: پس از جنگ جهانی دوم ژاپن تحقیر شد و تصاویری که از ژاپن ساخته شد، یک کشور خشن بود که در نگاه مردم دنیا تحقیر شد، ولی ژاپن توانست اقتصاد دوم جهان شود و این سرمایه را محصول نوآوری و راهیابی در چالش‌ها می‌داند.

نوآوری و خلاقیت زبان حل مسئله

وی افزود: باید نوآوری نهادی و روشی و محتوایی داشت. نوآوری و خلاقیت زبانی برای حل مسئله و همزبانی با مردم است. امروز زندگی به فضای مجازی منتقل شده است. فضای مجازی منطق رقومی و الگوریتمی دارد و اجتماعی و فرهنگی شدن فرزندان ما در این فضا اتفاق می افتد.

وی بیان کرد: این ساده‌سازی است که کسی عتاب و خطاب کند که چرا وضعیت فرهنگی دچار مشکل است و شورای عالی انقلاب فرهنگی درست عمل نکرده است. ما امروز محلی - جهانی شدیم و مفروضات مدیریت فرهنگی را باید تغییر دهیم.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جهت‌گیری نوآوری ما باید همان تعبیر رهبر حکیم انقلاب در مسیر هدایت فرهنگی باشد، گفت: هدایت لزوما کنترل فرهنگی نیست، یک امر مکانیکی نیست. توانمندسازی این نسل، فرهنگ را تغییر می‌دهد و بنیان آن آموزش و پرورش و در ادامه آن آموزش عالی کشور است.

عاملی با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش قوی داشته باشیم، می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم، گفت: ما ناتوانی‌ها و توانمندی‌های خود را باید در آموزش و پرورش جستجو کنیم. جهاددانشگاهی، وزارت ارشاد و وزارت علوم ... باید ببینند در آموزش و پرورش چه کاری باید انجام دهند. اگر روزی معلمان مهدکودک اساتید برجسته کشور شدند، می‌توانیم توانمندی را ببینیم. توسعه اشتغال نیز باید در حوزه فرهنگ انجام شود.

سرمایه اعتماد اجتماعی 

وی اعتماد اجتماعی را محصول اعتماد مسئولین به مردم دانست و افزود: باید سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم. قدرت سرمایه اجتماعی، مهمترین قدرت در نظام فرهنگی اجتماعی است. سرمایه اجتماعی به قدرت نظامی و ... نیز ارزش می‌دهد.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما با یک عرصه بزرگ دشمنی در سطح جهانی مواجه هستیم. باید به دشمنی‌های دشمن توجه کنیم. دشمن متوجه شده که باید به سمت جنگ ارزان یعنی تبلیغات برود. در اتفاقات اخیر هر مسئله‌ای را چندین برابر بزرگ کردند و ما باید قدرت خود را در این زمینه افزایش دهیم.

وی در پایان با تشکر از رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس جمهور، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، همکاران دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به اقدامات انجام شده در این دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و از حجت‌الاسلام خسروپناه که بار مسئولیت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را پذیرفتند نیز تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha