قطار قرآنی
کد خبر: 4118716
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
معرفی نرم‌افزارهای قرآنی کودکان/ 1

قطار قرآنی

در نرم‌افزار قطار قرآنی، کودکان با استفاده از بازی‌هایی که جنبه آموزشی و نیز سرگرمی دارد، سوره‌های کوتاه جزء سی‌ام قرآن را فرامی‌گیرند.

نرم‌افزار قطار قرآنی

به گزارش ایکنا از اصفهان، «قطار قرآنی»، عنوان نرم‌افزاری از سوی مجموعه «استودیوی آسمانی‌ها» است که تلاش می‌کند با استفاده از بازی و سرگرمی، تصاویر رنگی و صوت‌های کودکانه، آیات قرآن را به کودکان آموزش دهد.

در محیط این نرم‌افزار، کودکان با دو قطار مستقل از هم مواجه می‌شوند که در هر دو، یک کودک به‌عنوان لوکوموتیوران، هدایت قطار را بر عهده دارد. قطار اول، 14 واگن و قطار دوم، 15 واگن دارد که بر روی هر کدام، نام تعدادی از سوره‌های جزء سی‌ام قرآن نوشته شده است.

اولین واگن به سوره توحید اختصاص دارد؛ در این واگن، 9 بازی پیش‌بینی شده است و در هر بازی، وقتی کودک هر مرحله را با موفقیت انجام می‌دهد، آیات سوره توحید به ترتیب با صدای کودکانه پخش می‌شود. بازی‌های این واگن را جورچین، پیدا کردن تفاوت‌ها در تصاویر شبیه به هم، یافتن تصاویر مشابه، تولید بستنی، توانایی عبور از موانع، توانایی راندن اتومبیل در خیابان و... تشکیل می‌دهد. هر کدام از بازی‌های این واگن از چند بخش تشکیل شده‌اند که در واگن توحید، در هر بازی فقط قفل یک بخش باز است و کودک باید با انجام بازی‌های مختلف و برنده شدن در آنها، سکه به‌دست آورد تا بتواند قفل بخش‌های دیگر را که البته به واگن‌های بعدی مربوط می‌شود، باز کند.

برای ورود به واگن‌های بعدی، کودک ابتدا باید عمل ضربی را که از او خواسته شده است، پاسخ دهد و در واگن‌های پیشین نیز به اندازه کافی سکه به‌دست آورده باشد تا قفل بازی‌ها برای او باز شود. این نرم‌افزار البته قابلیت پرداخت درون‌برنامه‌ای دارد و با خرید بسته‌های پیش‌بینی شده، می‌توان قفل بازی‌ها را حذف کرد.

عملکرد کودک در هر واگن در بخشی از محیط نرم‌افزار با عنوان «دستاورد» نمایش داده می‌شود و کودک می‌تواند تعداد مراحلی را که در هر واگن با موفقیت پشت سر گذاشته است، مشاهده کند.

بخش دیگری از نرم‌افزار نیز به پخش سوره‌های ذکر شده با صدای سه قاری کودک (احمد طائی، محمدطه جنید و حنانه خلفی) اختصاص دارد که فقط صوت یکی از قاریان (احمد طائی) در دسترس است و برای استفاده از صوت دو قاری دیگر باید هزینه پرداخت کرد.

در مجموع می‌توان گفت، نرم‌افزار قطار قرآنی امکانات ساده‌ای دارد و استفاده از آن برای کودکان راحت است. البته جا داشت که تنوع بازی‌ها در این نرم‌افزار بیشتر شود تا تکرار یک نوع بازی در واگن‌های متعدد، کودک را خسته نکند. ضمن اینکه در این نرم‌افزار، کودک فقط با صوت و متن عربی آیات مواجه می‌شود و جای خالی ترجمه و مفاهیم سوره‌ها متناسب با سن و شرایط کودک در آن به چشم می‌خورد.

انتهای پیام
captcha