۶ هزار دانشجو کربلایی می‌شوند
کد خبر: 4119683
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱

۶ هزار دانشجو کربلایی می‌شوند

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان از اعزام شش هزار دانشجو در قالب عتبات دانشگاهیان به کربلای معلی خبر داد و اعلام کرد: بیشترین متقاضی اعزام در این دوره متأهلین و سپس دختران دانشجو هستند.

6000 دانشجو چگونه کربلایی می‌شوند

حجت‌الاسلام مرتضی مطهری‌پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح روند اعزام دانشجویان به عتبات عالیات پرداخت و با اشاره به اینکه در سال 98 و 99 به دلیل شیوع کرونا روند اعزام زائران دانشجو به عتبات عالیات لغو شد، گفت: سال 98 برنامه‌ریزی‌های اعزام انجام شده و قرار بود از 13 ماه رجب آن سال اعزام‌ها آغاز شود، اما به دلیل شرایط کرونایی با اینکه ثبت‌نام‌ها انجام شده بود، اعزام زائران لغو شد.

وی ادامه داد: در سال 99 نیز به دلیل پاندمی کرونا هیچ دانشجویی به عتبات اعزام نشد ولی سال گذشته فرایند اعزام به شکل بسیار محدود از سر گرفته شد و بهمن ماه سال 1400 فراخوان ثبت نام را اعلام کردیم که حدود 64 هزار نفر ثبت نام کردند و پس از قرعه‌کشی بیش از چهار هزار نفر اعزام شدند. در این دوره مرزهای زمینی عراق هنوز بازگشایی نشده بود و زائران دانشجو هوایی اعزام شدند.

حجت‌الاسلام مطهری‌پور در خصوص اعزام‌های سال جاری، گفت: امسال ثبت نام در دی ماه صورت گرفت و بیش از 50 هزار نفر در سامانه لبیک ثبت نام و سپس قرعه کشی انجام شد و برنامه ریزی برای اعزام شش هزار نفر انجام شد که اولین گروه 11 بهمن ماه عازم عتبات شدند.  

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اعزام‌هایی هوایی در حال انجام است و به زودی اعزام‌های زمینی نیز آغاز خواهدشد، در پاسخ به این سؤال که افزایش هزینه سفر عتبات چقدر در تقاضای دانشجویان برای انجام این سفر تأثیر داشته است؟ گفت: شرایط اقتصادی کشور، محدودیت‌های مالی که وجود دارد، تغییرات و عدم ثبات نرخ ارز باعث می‌شود هزینه‌ها تغییراتی داشته باشند که مسئله ملی است و در دست ما نیست اما تمام مسئولان در تلاش برای مدیریت این مسئله هستند.

هزینه سفر چه قدر است؟ 

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان تصریح کرد: تلاش ما هم این بوده که هزینه‌هایمان را مدیریت کنیم تا در عین حال که ارائه خدمات به نحو مطلوب انجام می‌شود، هزینه‌ها کم شود و پرداختی زائر نیز با تخفیفات ویژه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: هزینه کاروان‌های دانشجویی از هزینه کاروان‌های مشابهی که به صورت رسمی از طریق سازمان حج و زیارت مشرف می‌شوند، کمتر است. مساعدت‌های خوبی هم از سوی سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و شرکت مجری برای کاهش هزینه‌ها صورت گرفته اما بخشی از هزینه‌ها ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد و ما به نوبه خودمان از زائرانی که به این دلیل نتوانستند به عتیات مشرف شوند عذرخواهی می‌کنیم.

مطهری‌پور در خصوص میزان پرداختی دانشجویان، گفت: هزینه سفر براساس روزی که پول را پرداخت می‌کنند و فاصله شهر محل اعزام دانشجو با عتبات متفاوت است و نرخ ثابتی برای کل دوره و کل استان‌ها نداریم.

وی ادامه داد: در این دوره بیشترین متقاضیان دانشجویان متأهل، بعد دانشجویان دختر، بعد دانشجویان پسر و بعد کارمندان و اساتید بودند که برای کمک به دانشجویان هم صندوق رفاه دانشگاه‌ها وام سفر به عتبات عالیات می‌دهد و هم یکی از بانک‌ها قرار شده برای سفر هوایی تا 10 میلیون تومان و سفر زمینی چهار میلیون تومان وام بدهد.

مطهری‌پور از همه مسئولان مرتبط با این حوزه درخواست کرد مساعدت بیشتری با این حرکت عظیم فرهنگی در حوزه دانشگاه داشته باشند و گفت: در شرایطی که تبلیغات دشمن بسیار وسیع است و اعتقادات فکری و باوری نسل جوان ما را هدف قرار داده، انتظار می‌رود که متولیان فرهنگی و سیاسی اجتماعی جامعه اهتمام ویژه‌ای به این سفر داشته باشند و برای مشتاقان زیارت اهل بیت تسهیلاتی فراهم کنند تا بتوانیم زمینه تشرف تعداد بیشتری از نسل جوان مشتاق زیارت را فراهم کنیم.

انتخاب روحانیون کاروان‌های عتبات

وی در پاسخ به این سؤال که روحانیون کاروان‌های دانشجویی با توجه به اینکه سؤال‌ها و دغدغه‌های دانشجویان در این سفر متفاوت است چگونه انتخاب شده‌اند؟ گفت: ما برنامه‌های متنوع فرهنگی در اعتبات مقدسه در نظر گرفته‌ و تلاش داریم فضاهایی را ایجاد کنیم که باورهای دینی دانشجویان عمق پیدا کند و جهت دهی به کسب معنویت بیشتر باشد. برای این کار کتاب‌ها و نرم افزارهایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهیم و از طریق آموزش مجازی فرصت اندیشیدن بیشتری برای آنها فراهم می‌کنیم.

حجت‌الاسلام مطهری‌پور افزود: هم در انتخاب مدیران و هم در انتخاب روحانیان دقت نظر بیشتری داریم و اولویت با روحانیانی است که استاد دانشگاه، عضو هیئت علمی دانشگاه و یا از مسئولان فرهنگی و اجرایی دانشگاه‌ها هستند.

وی ادامه داد: همچنین با توافق بعثه مقام معظم رهبری که متولی اصلی اعزام روحانی کاروان‌ها هست، بهترین‌ روحانیان کاروان‌ها را انتخاب می‌کنیم تا بتوانند هم پاسخگوی نیازهای فکری و معرفتی دانشجویان باشند و هم با رفتار و سلوک معنوی خود الگوی خوبی برای نسل جوان باشند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در پایان گفت: این اعزام‌ها تا 27 اسفند ادامه دارد و آخرین گروه نیز چهارم فروردین همزمان با آغاز ماه رمضان بر می‌گردند.  

انتهای پیام
captcha