۹۴درصد ثبات و پایداری ازدواج‌های دانشجویی در پنج سال نخست ازدواج
کد خبر: 4119946
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶

۹۴درصد ثبات و پایداری ازدواج‌های دانشجویی در پنج سال نخست ازدواج

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موفقیت ازدواج‌های دانشجویی در کشور بر حسب آماری که ثبت احوال ارائه داده ۹۴درصد ثبات و پایداری این ازدواج‌ها در 5 سال نخست ازدواج است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود طباطبایی، مسئول دفتر نهاد رهبریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود طباطبایی، مسئول دفتر نهاد رهبری، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز ۱۶ بهمن‌ماه در آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی، بهداشتی و خدماتی که در تالار قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: آنچه در دهه اخیر به عنوان یک آرمان در فضای دانشگاهی مطرح شد، حرکت به سمت دانشگاه اسلامی بود. در سال ۱۳۹۲ بعد از ۲۰ سال از فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه دانشگاه اسلامی، سند دانشگاه اسلامی در قالب چهار نظام آموزشی پژوهشی، فرهنگی، تربیتی و اجرایی به دانشگاه ابلاغ شد که متاسفانه در دهه گذشته شکل اجرایی پیدا نکرد.

وی ادامه داد: اجرای این سند در دولت انقلابی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دستور کار قرار گرفت و در قالب ۵۳ راهبرد و ۳۵۰ اقدام در چهار نظام، نکاتی را توصیه کرده است. اگر ابعاد مختلف این سند اجرایی شود آن جنبه تمدنی که از دانشگاه‌ها سراغ داریم تحقق پیدا خواهد کرد و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها رسالت مطالبه‌گری این سند را از بخش های مختلف دانشگاه دارد.

طباطبایی افزود: در حیطه دانشجویی دفتر نهاد رهبری اقداماتی را در راستای نیازهای اصیل دانشجویی پیگیری کرده است که در رأس آنها مسئله ازدواج دانشجویی است. موفقیت ازدواج‌های دانشجویی در کشور بر حسب آماری که ثبت احوال ارائه داده ۹۴درصد ثبات و پایداری ازدواج‌های دانشجویی در پنج سال اول ازدواج است.

وی مطرح کرد: همچنین برحسب تاکید فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به توجه نخبگانی، دوسال است که طرح تشویق دانشجویان رتبه زیر ۱۰۰۰ کنکور در دستور کار قرار گرفته و این دانشجویان برای سفر زیارتی مشهد و شرکت در دوره‌های آموزشی و معرفتی دعوت می‌شوند.

توسعه دولت الکترونیک یکی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی است

در ادامه این نشست ابوالفضل خواجوی‌راد، معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: توسعه بنیادی و آموزشی دانشگاه همراه با اخلاق‌محوری و تاکید بر اخلاق حرفه‌ای بوده است. توسعه دولت الکترونیک یکی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی است که در قالب یک سامانه متمرکز تمام فعالیت‌ها انجام می‌شود و قابل پایش است.

وی ابراز کرد: در بحث توسعه بین‌الملل‌سازی، برنامه جامع عدالت تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی در قالب 10 کارگروه وجود دارد. یکی از کارگروه‌های بین‌الملل این بود که بعد از سال‌ها انتظار توانستیم در بحث بین‌الملل‌سازی درآمد و ورودی گروه‌های آموزشی را به خودشان بدهیم.

محمدرضا صابری، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در نشست خبری امروز اعلام کرد: بیش از 9000 دانشجو در مقاطع مختلف و رشته‌های مختلف در مجموعه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحصیل می‌کنند. از این تعداد ۲۵۰۰ نفر ساکن خوابگاه هستند که تقریباً دو هزار تخت استاندارد خوابگاهی در این مجموعه وجود دارد. با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی امسال ناچار شده‌ایم یک واحد خوابگاه اجاره کنیم و ظرفیت اتاق‌های حاضر را افزایش دهیم و سرویس خوابگاهی ارائه ‌کنیم.

وی افزود: در حوزه تغذیه روزانه 6000 پرس غذا داده می‌شود که هزینه سالانه آن بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان می‌شود و در حوزه ورزشی هم حضور در المپیادهای دانشجویان پسر و دختر را داشتیم که موفق به کسب عناوین برتر شده‌ایم.

صابری  مطرح کرد: همچنین با توجه به اینکه بخش زیادی از دانشجویان طرح بالینی را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌گذرانند باید سرویس‌دهی انجام شود که هزینه زیادی را متحمل دانشگاه کرده است.

کمبود مقطعی دارو به طور عمده رفع شده است 

ناصر وحدتی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: طرح دارویار در حوزه دارو و غذا یک طرح بزرگ با بار مالی فراوان برای بیمارانی که با نسخه به داروخانه ها مراجعه می‌کنند اجرا شده و در این طرح مبنای پرداخت برای دارو، شهریور 1400 است که به کاهش هزینه‌های دارویی کمک می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه 6 میلیون نفر به بیمه شدگان اضافه شده قاعدتاً توضیح و نیز با شیوع  آنفولانزا گاهی هم مشکلات کمبودهای مقطعی در برخی داروها ایجاد شد که به طور عمده بر طرف شده است و امیدوارم به طور کامل کاهش پیدا کند. در همین راستا از ابتدای امسال تاکنون 2500 مورد بازرسی از داروخانه‌ها انجام شده و در سامانه تلفنی 190 حدود 26 هزار مورد راهنمایی دارویی ثبت شده است.

وحدتی بیان کرد: از حدود ۱۲۰۰ کارخانه مواد غذایی و بهداشتی در سال گذشته ۳۶۰۰ مورد بازرسی انجام شده و ۲۷۰۰ پروانه ساخت بهداشتی صادر شده و در حوزه داروهای مکمل که قبلا عطاری‌ها فقط صنف بودند و تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی نبودند اما همکاران ما در این حوزه پیگیری‌هایی انجام دادند ودر حال حاضر این واحدهای صنفی تحت نظارت قرار گرفته‌اند و ۸۰۰ مورد بازرسی از این واحدها انجام شده است.

در ادامه این نشست مجید غیورمبرهن، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: پژوهشگاه ۱۲ هزار متری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال ساخت است که فاز نخست آن با ۸۵۰۰ مترمربع در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و در نظر داریم که متراژ این فضا را به ۱۷ هزار مترمربع افزایش دهیم و امیدواریم مورد موافقت شورای گسترش واقع شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی مرکز یونسکو اقدام شاخص دیگر حوزه پژوهش و فناوری بوده است، تصریح کرد: ما معتقدیم که باید از ظرفیت هرکسی که هرنوع توانمندی پژوهشی دارد استفاده شود و در کنارآن، بر توسعه زیرساخت‌های پژوهشی، افزایش فضای مفید پارک علم و فناوری سلامت مشهد و راه‌اندازی مرکز سلول ‌درمانی و اتاق تمیز آن تاکید داریم.

غیورمبرهن با تاکید بر اینکه ما در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، رجیستری، بین‌المللی سازی، رتبه‌های برتر شانگهای ، لایدن، اسکوپوس، ISC و QS و همچنین کسب رتبه‌های برتر حوزه‌های کتابخانه، مجلات و اطلاع‌رسانی پزشکی و منابع علمی و نیز داشتن ۲۱ دانشمند یک درصد پر استناد جهان جزو برترین دانشگاه‌ها هستیم، گفت: همچنین باید به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با کشورهای عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، لبنان، ایتالیا، آلمان، غنا، نیجریه و دیگر کشورها پس از برگزاری نشست سفرا هم اشاره کنیم.

شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: ر‌اه‌ندازی مرکز ناباروری نوید کاشمر، توسعه مرکز ناباروری میلاد مشهد، تکمیل بخش‌های دیالیز در تمامی بیمارستان‌ها، راه‌اندازی بخش نورولوژی (داخلی اعصاب) بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد، راه‌اندازی فاز اول مگا آی سی یو بیمارستان قائم(عج)، توسعه اورژانس بیمارستان ولایت، فعال شدن بخش آنژیوگرافی بیماران مغزی در بیمارستان قائم(عج)، سیتوتراپی بیماران سرطانی در بیمارستان امید، آموزشی شدن و پژوهشی بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد به عنوان سومین مرکز و تحویل ۶۰ دستگاه آمبولانس از جمله اقدامات شاخصی است که امسال در این معاونت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کاشت حلزون شنوایی اقدام شاخص دیگر حوزه درمان بود، ما تاکنون بیش از ۷۵ درصد اعمال موارد شناسایی شده را انجام دادیم که با موفقیت بیش از ۹۰ درصدی همراه بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: ما در جذب متخصص در شهرستان‌ها به رشد ۲۸ درصدی به جایگاه نخست کشور رسیدیم و در حوزه گردشگری سلامت هم بیش از ۴۰ هزار بیمار غیرایرانی از خدمات به روز درمانی در تخصص‌های مختلف بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های ویژه درمان تومورهای مغزی را در حال خریداری از ترکیه هستیم تا این دستگاه به‌زودی راه‌اندازی شود و در کنار آن باید به راه‌اندازی دستگاه ترموتراپی اشاره نماییم.

بدیعی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد بیمارستان‌ها از شرایط لازم در حوزه ایمنی برخوردار بوده و اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی مورد تائید نیست، تصریح کرد: ما همچنین در جهت افزایش کمی و کیفی، برنامه‌های ویژه‌ای با همکاری معاونت‌های آموزشی و فرهنگی و دانشجویی داریم تا نیاز تمامی بیماران اعم از زائر و مجاور برطرف شود.

بدیعی اعلام کرد: بیش از ۳۰ درصد خدمات درمانی به غیربومی‌های ایرانی و غیرایرانی ارائه می‌شود و در بیمارستان‌های مشهد سالانه جمع زیادی از بیماران ایرانی و غیرایرانی از نقاط مختلف کشور و خارج از کشور پذیرش و درمان می‌کنیم.

علی رحیمی، مدیر منابع فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست، گفت: با توجه به مشکلات مشهد به‌خصوص در موضوعات حاشیه شهر و زائران با کمبود بیش از ۲۸۰۰ تخت بستری مواجه بودیم که بخشی از آن با افتتاح بیمارستان ولایت جبران شد و بخشی دیگر با اتمام پروژه‌های در حال اجرا جبران خواهد شد.

وی افزود: اقدام شاخص دیگر این دانشگاه ساخت پروژه‌های بزرگ آموزشی و پژوهشی در مشهد، ساخت پروژه‌های بیمارستانی مشهد و گلبهار و توسعه خدمات بیمارستانی مشهد، قوچان، کاشمر و خواف بود.

انتهای پیام
captcha