بحران جمعیت نیازمند کارهای پژوهشی است
کد خبر: 4120171
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶

بحران جمعیت نیازمند کارهای پژوهشی است

مدیرکل ارشاد لرستان با اشاره به بحران جمعیت در کشور، گفت: با برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای و هر چیزی که در تبلیغ برای فرزندآوری کمک کند، می‌توانیم با همکاری جهاد دانشگاهی پژوهشی انجام دهیم که ببینیم چه راهکارهایی داریم تا آمار موالید را در سطح استان را ارتقا دهیم.

منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستانبه گزارش از لرستان، منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان امروز، 17 بهمن در بازدید از خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و مجموعه جهاد دانشگاهی لرستان، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی علم را با عمل منزوج کرده و خیلی خوب و کاربردی در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی هم جهاد علمی را خیلی خوب به سرانجام رسانده هم با زیربنای پژوهشی خوبی فعالیت می‌کند، اضافه کرد: جهاد مایه افتخار ماست و جهاد تبیین را در راستای اطلاع‌رسانی نیز در کنار خود دارد.

احمدی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یک مجموعه کاملاً فرهنگی، علمی و پژوهشی است که مایه افتخار لرستان است، افزود: مرکز جهاد دانشگاهی با دایره گسترده زیرمجموعه و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد در راستای خبرها تا راستای پژوهش‌های علمی و اقتصادی جای تقدیر دارد.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یک مرکز کاملاً تخصصی و پژوهشی است که ارتباطات خیلی خوبی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، همکاری صمیمانه‌ای با یکدیگر داشته و در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه و امور قرآنی فعالیت داریم که لازم بود حضوراً خدمت شما برسیم.

احمدی ادامه داد: مجموعه علمی، فرهنگی، پژوهشی و تخصصی شما یک مجموعه مفید، کاربردی و راهبردی است و در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی کامل داریم در هر جهتی که احساس می‌کنید توانمندی داریم در خدمت شما باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تقدیر از فعالیت خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی، افزود: خبر مجموعه ایسنا و ایکنا فقط برای خبر نیست بلکه برای تربیت است، خبری که این تیم تنظیم می‌کنند محتوایی است، جدای از اینکه اطلاعی را به گوش مردم می رسانند در کنار آن یک اقدام فرهنگی نیز انجام می‌دهند.

احمدی بیان کرد: اخباری که در ایسنا و ایکنا منتشر می‌شود یک اعلان فرهنگی است که هر کس آن‌را بخواند یک تأثیر فرهنگی و هنری روی او می‌گذارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ادامه داد: ما قبل از ایام دولت سیزدهم با دوران رکود کرونایی و کم‌رغبتی و رکود فعالیت‌های فرهنگی و هنری مواجه بودیم که خدا را شکر می‌کنیم که طلیعه این دولت و فعالیت‌ها با از بین رفتن نسبی کرونا همزمان شد و جاده برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری باز و میدان عمل مقداری بازتر شد و توانستیم با همکاری همه مجموعه‌های فرهنگی و هنری چند گام مهم برداریم.

احمدی با اشاره به اینکه اولین رسالت و هدف ما در عرصه فرهنگ تغییر محتوای فرهنگی برنامه‌ها بود، یعنی؛ پیوست محتوایی خاصی برای برنامه‌های روزانه خودمان داشته باشیم، افزود: ما برنامه‌های روزانه زیادی داریم که برای هر کدام برنامه داریم اما محتواسازی برای برنامه‌ها و تزریق محتوایی که براساس نظرات و منویات امامین انقلاب و جهاد تبیین و گام دوم انقلاب باشد، وظیفه و رسالت ما بود که هم برنامه را با کیفیت خوبی برگزار و هم یک محتوای انقلابی به آن تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه محتواسازی و تزریق محتوای انقلابی به کل برنامه‌ها سیاست اول و راهبردی ما بود، گفت: در قالب یک سند چشم‌انداز در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هدفگذاری کردیم که چند سنگر را فتح کنیم، یکی از این سنگرها که به کمک و حمایت شما نیاز دارد بحران جمعیت و کم شدن موالید است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ادامه داد: جهاد دانشگاهی زیربنای پژوهشی و مرکز درمان ناباروری دارد که می‌تواند یک پژوهش فرهنگی و علمی برای ما انجام دهید، می‌خواهیم مردم را به افزایش جمعیت ترغیب کنیم.

وی افزود: هر روز که می‌گذرد افزایش خطر کاهش موالید بیشتر و تابع خطر بحرانی آن در حال سعود است و اگر با همین روال پیش برویم تا 30 سال آینده با پیری شدید جمعیت روبرو می‌شویم.

احمدی با بیان اینکه اگر کم شدن جمعیت علت اقتصادی دارد اما درمان فرهنگی دارد، تصریح کرد: اگر از یک خانواده که میل به فرزندآوری ندارد سؤال کنیم چرا؟ می‌گوید که تأمین معاش یک فرزند سنگین است، اما درمان فرهنگی دارد اگر ما به زیربنای فرهنگیمان مراجعه کنیم می‌بینیم که خداوند متعال رزق فرزند را تضمین کرده است که باید اطلاع‌رسانی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بیان کرد: نسل گذشته ما بالای شش فرزند داشتند اما الان همه خانواده‌ها از این آمار عقب هستیم و در این بحران که به دهه 90 رسیده متوسط موالید ما 1.9 بوده که آمار بدی است.

وی تصریح کرد: در این راستا فعالیت‌هایی مانند تولید کتاب انجام دادیم، برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای و هر چیزی که در تبلیغ برای فرزندآوری کمک کند، می‌توانیم با همکاری جهاد دانشگاهی پژوهشی انجام دهیم که ببینیم چه راهکارهایی داریم که آمار موالید را در سطح استان حتی یک دهم درصد ارتقاء دهیم.

احمدی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف فرهنگی بیش‌از 10 چالش اساسی در استان داریم که نیاز به پژوهش و گفتمان‌سازی دارند که با همکاری جهاد دانشگاهی می‌توان این کارها را انجام داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: اولویت دوم ما زیست عفیفانه است که ما به‌عنوان یک استان تمام غیرتی، تمام متعصب، تمام اعتقادی و تمام شیعه و ولایی، نه گروهک‌های ضدانقلاب و نه طایفه‌های ضد دین داریم، که باید قدر آن را بدانیم و نگهداری کنیم.

احمدی تأکید کرد: باید این فرهنگ یکدست شیعه و ولایی بودن پاسداشته شود و نگذاریم به حاشیه مبتلا شود که این کار نیز به پژوهش نیاز دارد.

امین سلاحورزیان، رئیس جهاد دانشگاهی لرستان در این دیدار، گفت: جهاد دانشگاهی لرستان به عنوان نهادی انقلابی از بدو تأسیس تاکنون توانسته است گام‌های مؤثری در پیشرفت علمی، پژوهشی و فرهنگی استان بردارد و آثاری لازم را جهت تحقق گام دوم انقلاب اسلامی و عمل به منویات مقام معظم رهبری دارد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که موتور محرک این مولود انقلاب اسلامی نیروهای متعهد، انقلابی و فرهیخته‌ای است که با شعار خودباوری می‌توانند مسائل و مشکلات کشور را با اتکا به خداوند و پیروی از دستورات مقام معظم رهبری حل کنند.

سلاحورزیان اضافه کرد: در این خصوص جهاد دانشگاهی لرستان با راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری کمک شایانی به حل مشکلات زوجین نابارور هم استانی انجام داده است.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان افزود: از دیگر اقدامات مؤثر این نهاد می‌توان به فعالیت‌های متعدد پژوهشی، کاربردی، آموز‌ش‌های کوتاه‌مدت با هدف اشتغال‌زایی، مباحث گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و .... اشاره کرد.

یکی از نیازهای حوزه فرهنگ استارت‌آپ‌های فرهنگی است

همچنین اعظم روانشاد معاون فرهنگی، مطبوعات و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این دیدار، گفت: خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا ارتباط تنگاتنگی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و ظرفیت‌های خیلی خوبی دارند.

وی ادامه داد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان امسال به عنوان دبیر کمیته اطلاع‌رسانی دهه فجر وظیفه خود دانسته از زحمات همه همکاران در جهاد دانشگاهی تقدیر و تشکر داشته باشد.

روانشاد با بیان اینکه خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا فعالیت‌های خوب و قابل تقدیری دارند، به برگزار سوگواره عکس محرم و محرم با مشارکت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره و تصریح کرد: امید است در آینده برنامه‌های فرهنگی مشترکی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه استارت‌آپ‌های فرهنگی به ویژه در حوزه کسب و کار اعلام آمادگی می‌کنیم، گفت: با توجه به شعار سال یکی از نیازهای اصلی حوزه فرهنگ استارت‌آپ‌های فرهنگی است و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که واحد جهاد دانشگاهی دارد اعلام آمادگی می‌کنیم برنامه‌های مشترکی در این حوزه داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha