اکبری صحت: مسئولان باید تماشاگران سینما را دریابند + صوت
کد خبر: 4128286
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶

اکبری صحت: مسئولان باید تماشاگران سینما را دریابند + صوت

یک فیلمساز و نویسنده سینما گفت: جوانان بنا به سلیقه خودشان فیلم‌های گیشه را انتخاب می‌کنند برای همین نهادهای دولتی باید سیاستی برگزینند که جوانان نسبت به سینما علاقه گذشته را بازیابند.

جلیل اکبری صحت؛ فیلمساز و کارشناس سینما در قبال این پرسش که سال آینده سینما را چگونه ارزیابی می‌کند گفت: سینما در ارتباط با کنش‌های اجتماعی، تأثیرگذاری مستقیم دارد. وقتی از تحولات اجتماعی - فرهنگی کشوری حرف می‌زنیم منظورمان پدیده‌های مؤثر در تحولات حوزه انسانی است. در حقیقت باید گفت پدیده‌هایی‌ که در حوزه‌های انسانی تأثیرگذاری دارد لزوماً روی رفتارها انسان‌ها هم تأثیر می‌گذارد. با این توضیح در شرایط معمول، سینما در بحث فروش از شرایط مطلوب سود می‌برد ولی وقتی تحولات اجتماعی جامعه سمت و سویی دیگر باشد سینما نیز از آن تأثیر می‌گیرد، حال می‌خواهد این پدیده‌ها مثبت یا منفی باشد.

وی با اشاره به نقش نخست تأثیرگذاری در جذب مخاطب سینما گفت: مسائلی که در حوزه اجتماعی در سال 1401 اتفاق افتاد روی سینما تأثیرگذار مستقیم داشت برای همین فروش سینما تا حدی زیادی از آنچه که رخ داده تأثیر گرفته است. برای سال بعد هم پیش‌بینی من این است سینما به حالت عادی خود باز‌خواهد گشت ولی گیشه تا مقطعی خوب نخواهد بود زیرا برای اینکه برخی زخم‌های اجتماعی التیام پیدا کند زمان متوسطی باید طی شود.

وی درباره نقش مراکز دولتی مرتبط با سینما در این زمینه گفت: مراکز و نهادها دولتی دو رسالت دارند. ابتدا اینکه شرایطی را فراهم آورند تا سینما به حالت عادی خود بازگردد. درضمن شرایط تولیدی را بهبود بخشند تا بازگشت مخاطب تضمین شود. با این توضیح در تکمیل بخشی از سخنانم که گفتم برای رسیدن سینما به شرایط عادی باید زمانی طی شود باید این نکته را اضافه کنم دو حالت می‌تواند برای گیشه رخ دهد. اول اینکه افت شدید تماشاگر را شاهد باشیم یا اینکه انفجاری از تماشاگر شکل گیرد.

کد

اکبری‌صحت افزود: سینما مخاطبش را از سبد تحولات اجتماعی برمی‌گزیند اما این نکته را هم باید مدنظر داشت عمده تماشاگران سینما، جوانان هستند. این قشر نیز بنا به خواست و سلیقه خودشان آثارشان را در سینما انتخاب می‌کنند برای همین نهادهای دولتی باید سیاستی برگزینند که جوانان نسبت به سینما علاقه گذشته را بازیابند. درباره کمک‌های دولتی که از آن به عنوان سوبسید هم نام می‌برند؛ دادن یارانه به سینما اتفاق خوبی است به شرطی که به دور از رانت این امر رقم خورد وگرنه با رانت‌خواری نه تنها هیچ کمکی به سینما نخواهد شد بلکه به آن ضربه نیز خواهد زد. همچنین سوبسید نه تنها نباید شکل مادی داشته باشد بلکه برخی مواقع سینما می‌تواند شکل معنوی هم داشته باشد.

این نویسنده در پایان گفت: نکته بعدی به قیمت بلیت‌ها مربوط می‌شود. افزایش قیمت بلیت بدون توجه به نیازهای اجتماعی عاملی است که روند گرایش مردم به سینما را شکل خواهد داد. برای همین اگر خواهان سینمایی پررونق هستیم چاره‌ای جز متناسب‌سازی قیمت بلیت نخواهیم داشت. افزایش قیمت بلیت در سینما وقتی منجر به تزریق سرمایه می‌شود که با تولید ارتباط متوازن داشته باشد؛ اتفاقی که در کشور ما رخ نمی‌دهد.

محمد حاتمی

انتهای پیام
captcha