ارتباط روزه‌داری با مهار شهوات + فیلم
کد خبر: 4128376
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۸
فرصت بندگی / 2

ارتباط روزه‌داری با مهار شهوات + فیلم

انسان روزه‌دار می‌تواند بر نفس خود مسلط شود و از طریق چیرگی بر نفس خود افسار شهوات کشیده می‌شود و وقتی هوی و هوس که مایه ضعف نفس هستند، مهار شود؛ انسان بیشتر با عقل و حکمت خود رشد می‌کند.

یازدهم فروردین / ارتباط روزه‌داری با مهار شهوات + فیلم

به گزارش ایکنا؛ شهید آیت‌الله نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی در یکی از خطابه‌های دینی خود به مناسبت ماه مبارک رمضان به مهم‌ترین فضائل این ماه اشاره می‌کند و از نتایج روزه‌داری برای مؤمن می‌گوید. مشروح این سخنرانی در ادامه می‌آید:

«خداوند متعال در آیه 183 سوره بقره در قرآن کریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند، مقرر شده بود. باشد كه پرهيزگارى كنيد».

تقوا اساس شریعت است و اهدافی به منظور آن وجود دارد. تقوا حلقه رابط بین اهداف و چگونگی دستیابی به آن است. تقوا حلقه رابط بین دین و خط مشی مؤمن است. تقوا قدرتی است که از طریق آن انسان می‌تواند به اهداف خود و هر آنچه می‌خواهد، دست یابد.

شهید آیت الله نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی

خداوند متعال می‌فرماید که از صبر و نماز یاری جویید. منظور از صبر، روزه است. از طریق روزه، انسان خصلت صبر را که ام الفضائل است، در خود رشد می‌دهد و صبر جز در نتیجه تقوا حاصل نمی‌شود؛ یعنی صبر انسان با تقوا زیاد می‌شود و با تقوا عظمت انسان بیشتر می‌شود. با تقوا قدرت انسان بیش‌تر می‌شود.

از همین رو وقتی انسان به ادای فریضه روزه می‌پردازد، می‌تواند بر نفس خود مسلط شود  و از طریق چیرگی بر نفس خود افسار شهوات کشیده می‌شود و وقتی هوی و هوس که این دو اساس ضعف انسان هستند، مهار شود؛ انسان قدرت خود را حفظ و بیشتر با عقل و حکمت خود رشد می‌کند.

انتهای پیام
captcha