کم‌توجهی به محلات هویت شهری را دگرگون می‌کند
کد خبر: 4128970
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵

کم‌توجهی به محلات هویت شهری را دگرگون می‌کند

رئیس شورای شهر اراک ضرورت توجه به محلات را مورد تأکید قرار داد و گفت: مدیریت شهری باید محله‌محور دنبال شود، چراکه کم‌توجهی به محلات هویت شهری را دچار دگرگونی جدی خواهد کرد.

پیمان عین القضاتی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، پیمان عین‌القضاتی، رئیس شورای شهر اراک، عصر روز گذشته، ۲۷ اسفند در نشست خبری که در سالن جلسات شورای شهر برگزار شد، با بیان اینکه توجه به حوزه فرهنگ و اجتماع شعار شورا پس از روی کار آمدن است، گفت: شورای ششم پس از استقرار، مدل جدید در عرصه حکمرانی شهری را با هدف خروج شهر از نگاه تک‌بعدی دنبال کرد.

وی ضرورت توجه مدیریتی به ساکنان شهری و نیازمندی مردم را متذکر شد و افزود: شهر دارای دو بعد مادی و معنوی است و باید در این راستا به بعد روحی شهر توجه کرد. اهمیت به ابعاد فرهنگی، اجتماعی و معنوی ضروری است و اگر به این مقوله نگاه تک بعدی داشته باشیم متضر خواهیم شد.

عین‌القضاتی بیان کرد: شورای ششم همواره به دنبال تعادل و ایجاد توازن در جامعه است. شورای شهر هیچ‌گاه شورای شهرداری نبوده است و نیازمندی‌های مردم در بخش‌های مختلف را پیگیری می‌کند. سال‌های گذشته به دلیل نبود عدالت شهری به مقوله‌های تعادل و توازن توجه لازم نشده است. اراک در روایتی با ۵ و در روایتی با ۱۱ منطقه کم‌برخوردار روبرو است که درگیر فقر سرانه‌ها هستند که در این راستا در پی تحقق عدالت شهری هستیم.

وی با بیان اینکه توجه به مباحث فرهنگ، اجتماع و گردشگری و تفریحی از دیگر رویکردهای شورای ششم است که در طول 30 سال گذشته مغفول مانده است، ضروت توجه به محلات را مورد تأکید قرار داد و افزود: مدیریت شهری باید محله‌محور دنبال شود و کم‌توجهی به محلات هویت شهری را دچار دگرگونی جدی خواهد کرد.

رئیس شورای شهر در ادامه گفت: نگاه تمرکزگرایانه مانع انجام اقدامات محله‌محور می‌شود. متأسفانه هویت شهری در اراک در حال اضمحلال است که از آن جمله می‌توان به فرسایش بازار تاریخی اراک و تقلیل خانه‌های تتریخی اراک از 140 به 40 خانه اشاره کرد. نمادهای توسعه و پیشرفت شهری ما در حال از بین رفتن هستند. شهرها باید گذشته و هویت خود را مدنظر قرار دهند؛ چراکه بی‌توجهی به این مهم منتج به بی‌هویتی در آینده می‌شود.

ضرورت توجه به جذب نخبگان

عین‌القضاتی توجه به مبانی فرهنگی و اجتماعی را از ضروریات و اولویت‌های شورای ششم دانست و با اشاره به اینکه در کنار پرداختن به مباحث فرهنگی از حوزه عمرانی و کالبدی نیز غافل نیستیم، ادامه داد: اراک باید به جمعیت یک میلیون نفری دست پیدا کند. متأسفانه رشد موالید در اراک پایین است. اگر از رشد جمعیت متناسب با شاخص‌ها برخوردار نباشیم از شاخص‌ها و امتیازات ویژه که به مقوله جمعیت مرتبط است جا خواهیم ماند. برای جبران این امر نیازمند تشویق زوجین به فرزندآوری و مهاجرات و جذب نخبگان به اراک هستیم، اما انجام این امر مستلزم اجرای پروژه‌های محرک شهری است.

به گفته وی ریه‌های تنفسی شهر اراک در حال از بین رفتن است و این امر حاصل نبود یک طرح نجات‌بخش است. اراک در گذشته باغ‌شهر بود و باغ‌شهر نگه داشتن اراک نیازمند حفظ باغات سنجان، کرهرود و قنوات است، اما به دلیل نداشتن برنامه با خسران روبرو شده‌ایم و شورا در پی نجات این شاخصه‌هاست.

رئیس شورای شهر اراک به پروه 8112 واحدی اراک و نقدهای وارده به این طرح اشاره و ادامه داد: با وجود نقدهایی که به این طرح واردست، اما در حال حاضر این پروژه به عنوان طرح توسعه محرک شهری به شمار می‌آید و جمعیت ۳۴ هزار نفری را در خود جای خواهد داد. همچنین شهرداری با توجه به ساختار و زیرساخت‌های موجود می‌تواند در حوزه مسکن وارد شود که شهرداری اراک با پروژه ۹۰ واحدی در این بخش ورود داشته است.

عین‌القضاتی اجرای طرح 24 متری را از دیگر محرک‌های توسعه شهری دانست و اضافه کرد: پروژه ۵۸ متری با وجود نقش مؤثری که در روان‌سازی ترافیک، رونق اقتصادی و کمک به کاهش آلودگی هوا داشت لغو و به پروژه ۲۴ متری تقلیل یافت. با وجود همه فراز و فرودها طرح باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه در مناطق کم‌برخوردار و بافت فرسوده به دلیل مشخص نشدن سیاست‌های دولت عقب‌ماندگی‌هایی را احساس می‌کنیم، گفت: سال آینده به جای تأسیس شهرک‌های جدید و ایجاد پروژه‌های مسکونی باید به سمت احیا و بخشیدن هویت قانونی به بافت‌های فرسوده و کم‌برخوردار حرکت خواهیم کرد.

بودجه 3200 میلیارد تومانی شهرداری اراک

وی به بودجه 3200 میلیارد تومانی شهرداری برای سال آینده و پیش‌بینی هزار میلیارد تومان متمم اشاره و در تشریح تک‌هسته‌ای بودن اراک اظهار کرد: برای خروج از تک هسته‌ای بودن در طرح جامع شهری کمکی به این مسئله نشده است. برای خروج شهر از تک هسته‌ای باید مراکز خرید و تأسیسات چند منظوره ایجاد کرد، اما زمینی برای توسعه این تأسیسات در اختیار شهرداری قرار ندارد. اگر قرار بر توسعه شهری است باید موضوع زمین برطرف شود.

عین‌القضات در تکمیل توضیحات خود گفت: در رابطه با طرح جامع میدان شهدا تملکاتی صورت گرفته است در این راستا با دو موقوفه در طرفین میدان روبرو هستیم که یکی از آنها موقوفه‌ای به نام عباس قلی خان بیات است که کار ساخت و ساز آغاز شده است. همچنین . بازگشایی معبر غدیر با تملک ۴۰ ملک در دستور کارست که ۱۲ ملک تملک شده است و برای انتقال فاضلاب این مناطق با تملک سه ملک و تامین اعتبار، کار در جریان است.

وی ادامه داد: در حوزه ساماندهی آرامستان سنجان و محله آهنگران نیز اقدامات خوبی انجام شده است. پارک کلاله نیز از غربت خارج شد و پس از پیگیری‌های بسیار جلسه‌ای برگزار و توافق‌نامه‌ای با هدف ایجاد پارک به مساحت ۵ هزار مترمربع به منظور ایجاد منطقه تفریحی و گردشگری امضا شده است.

عین‌القضاتی به خرید دو خانه تاریخی اراک در دو خیابان محسنی و حاجباشی اشاره و تصریح کرد: در دره گردو سه جبهه کاری موازی و متنوع در کف دره، ایجاد فضای سبز و ایجاد باغات و جذب سرمایه‌گذار در حال انجام است. در کنار آن ایجاد فضای ورزش‌های هیجانی در منطقه نیز مدنظر است که مطالعات آن آغاز شده است. در بخش مدیریت آب‌های سطحی و روان آب‌ها ضرورت برنامه‌ریزی به شهرداری اعلام و در این راستا بودجه ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
captcha