تمامی استان‌ها از امتیاز نمایشگاه قرآن برخوردار شوند
کد خبر: 4133157
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
چرایی عدم برپایی نمایشگاه قرآن در استان مرکزی/۱

تمامی استان‌ها از امتیاز نمایشگاه قرآن برخوردار شوند

منتخب مردم اراک در خانه ملت با بیان اینکه اختصاص نمایشگاه قرآن در تهران منتج به تضییع حقوق هم‌وطنان در سایر استان‌ها می‌شود، گفت: مسئولان امر نسبت به برپایی نمایشگاه‌های قرآن اقدام کنند تا تمامی استان‌ها از این امتیاز برخوردار شوند.

علی اکبر کریمی

اقدامات تبلیغی و ترویجی در حوزه فرهنگ و قرآن یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در این میان می‌توان به برپایی نمایشگاه قرآن و کتاب اشاره کرد. امسال نیز همچون سال‌های گذشته نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران برپا شد و مورد استقبال هموطنان و حتی اقشار مختلف از کشورهای جهان اسلام قرار گرفت.

هرساله مبالغ بسیار کلان برای برپایی این نمایشگاه در تهران هزینه می‌شود، اما استان‌ها از این بودجه یا بخشی از آن محرو‌م‌اند و بدین واسطه قادر به برپایی نمایشگاه قرآن فاخر در استان خود نیستند، هرچند امسال برپایی نمایشگاه قرآن در برخی استان‌ها بهتر از سال‌های گذشته برگزار شد و عکس‌های ارسالی استان‌ها گواه براین ادعاست.

استان مرکزی ازجمله استان‌هایی است که از برپایی نمایشگاه قرآن محروم است. در ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ گفت‌وگویی با علیرضا حاج‌علی بیگی، رئیس کارگروه قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با تیتر «مجلس برای برپایی نمایشگاه‌های قرآنی استان‌ها ردیف بودجه تعیین کند» انجام شد. حاج‌علی بیگی در این زمینه گفت: متأسفانه از آخرین نمایشگاه قرآن در استان چند سالی می‌گذرد. نمایشگاه بزرگی در سال ۸۸ در استان برپا شد و از آن سال تاکنون نمایشگاهی به این شکل برگزار نشد و مهم‌ترین دلیل آن نیز نبود اعتبار است.

ایکنای استان مرکزی، به منظور اطلاع از چرایی عدم برپایی نمایشگاه قرآن در استان که مطالبه حداقل جامعه قرآنی است با مسئولان و فعالان قرآن سلسله مصاحبه‌هایی انجام داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

پیگیری منتخب مردم اراک در خانه ملت برای برپایی نمایشگاه قرآن

علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت، گفت: برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان که بهار قرآن است مهم‌ترین رویداد قرآنی کشور محسوب شده و زمینه‌ای برای معرفی و تلاش‌های ارزشمندی است که در طول یک‌سال در این بخش انجام شده است.

وی ضرورت نشر فرهنگ قرآنی در جامعه را از سوی تمام مسئولان و فعالان حوزه قرآن خواستار شد و افزود: نمایشگاه قرآن فرصتی است که علاوه بر تلاش‌های داخلی برای نشر قرآن به تلاش‌های انجام شده در حوزه بین‌المللی نیز می‌پردازد. این نمایشگاه می‌تواند زمینه آشنایی عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان را با قرآن‌پژوهی فراهم و تازه‌ترین انتشارات و فعالیت‌ها را در معرض دید قرار دهد.

کریمی به استقبال چشمگیر مردم سراسر کشور از نمایشگاه بین‌المللی قرآن اشاره و تصریح کرد: این نمایشگاه پس از چند سال وقفه به دلیل بروز کرونا و حفظ سلامتی، امسال با قوت بیشتر و افزایش بخش‌های متنوع‌تر و جذاب‌تر برگزار شد.

وی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن اختصاصی در تهران برگزار شده و حق عموم هم‌وطنان در استان‌ها تضییع می‌شود. درصورتی‌که نیاز است این برنامه مفید و ارزشمند فرهنگی در قالب‌های محدودتر به نوعی در سایر استان‌ها بازتاب و بازخورد داشته باشد. حال مسئولان استان‌ها می‌توانند برپایی نمایشگاه را طی سال برنامه‌ریزی کرده یا اینکه همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن تهران نسبت به برپایی نمایشگاه قرآن در استان خود اقدام کنند.

منتخب مردم اراک افزود: برای بازخورد بهتر و بیشتر برپایی نمایشگاه‌های قرآن در استان‌ها در ماه مبارک رمضان باید از سوی مسئولان مربوطه هدف‌گذاری شده و هرسال تعدادی از استان‌ها پیرو نمایشگاه بزرگ تهران نمایشگاهی داشته باشند تا تمامی استان‌ها از این امتیاز برخوردار شوند.

وی در پایان گفت: پیشنهاد نمایندگان استان به مسئولان این است که با همت و تلاش بیشتر نمایشگاه قرآن در سطح خوب در استان هدف‌گذاری کرده و برپا کنند. حتماً تذکر و تأکیدهای لازم به متولیان و مسئولان را خواهم داشت و پیگیری لازم برای برپایی نمایشگاه قرآن صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha