وقتی لباس خدمت بر قامت عشق به میهن می‌نشیند
کد خبر: 4134945
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
به مناسبت روز ارتش

وقتی لباس خدمت بر قامت عشق به میهن می‌نشیند

حافظ 29 جزء قرآن و قاری پدافند هوایی اراک معتقد است که پوشیدن لباس خدمت و دفاع از میهن توفیقی است که برکت قرآن حاصل شد، چراکه هنگام ورود به نیروی ارتش آموزش نظامی با آموزش کلام وحی پیوند خورد و این حسن تصادف باعث رقم خوردن اتفاقات بسیار مبارک شد.

داوود دهقانی

همان روزهایی که برخی از منفعت‌طلبان بر فروپاشی ارتش اصرار داشته و از امام راحل تقاضای انحلال این یگان را داشتند، ایشان سال 58 در اقدامی بسیار هوشمندانه روز 29 فروردین را به نام روز ارتش نامگذاری کردند و مقام معظم رهبری نیز در خصوص این روز فرمودند: «بدون شک یکی از برجسته‌ترین و مفیدترین اقدامات و ابتکارات امام بزرگوار نامگذاری روز ارتش بوده است».

مردم ایران روزهای سخت جنگ و حملات سنگین رژیم بعث عراق را از یاد نخواهند برد، همان روزهایی که تمام ملل شرق و غرب متحد شدند و کمر به تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران بستند. روزهایی که ارتشی‌های غیور پیش‌قراول ملت ایران وارد صحنه نبرد شده و با قرار گرفتن در کنار ملت فعل نابودی دشمن را صرف کرده و آرزوهای خود را در عمل به منصه ظهور رساندند. اما حال و هوای ارتش امروز با روزهای قبل از انقلاب متفاوت است؛ چراکه بسیاری از جوانان ارتشی علاوه بر خدمتی صادقانه قدم در مسیر قرآن گذاشته و مسیر حرکتی خود را تکامل بخشیدند.

ایکنای استان مرکزی، به‌ مناسبت روز ارتش با سروان داود دهقانی، حافظ 29 جزء قرآن و قاری پدافند هوایی اراک گفت‌و‌گویی داشته است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا ـ خودتان را معرفی کرده و بفرمایید چگونه وارد فعالیت‌های قرآنی به ویژه حفظ شدید؟

داوود دهقانی، متولد سال 67 ساکن شهرستان خمین هستم. از 10 سالگی تلاوت قرآن را نزد پدرم آموختم  و پس از آن دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی را به صورت تخصصی‌تر در مساجد پشت سرگذاشتم. برگزاری مسابقات قرآن در مدارس و کسب رتبه‌های متعدد زمینه علاقه‌ام را به آموختن بیشتر کرد. در همان سال‌ها مسابقات حفظ سور منتخب در مدرسه برگزار شد و من نیز مانند سایر دانش‌آموزان در مسابقات شرکت کرده و صاحب رتبه شدم. تشویق حاضران، مسئولان مدرسه و خانواده جرقه امید برای حافظ شدن را در قلبم روشن کرد و موفق به حفظ جزء سی قرآن شدم.

فعالیت‌ها در حوزه قرآن در سن نوجوانی ادامه داشت، اما حفظ را به صورت حرفه‌ای و تخصصی دنبال نکردم و وقفه‌ای در حفظ ایجاد شد تا سال 88 که در دانشگاه افسری پذیرفته شدم. در این سال سرهنگ هاشمی، مسئول دارالقرآن یگان برنامه‌ای با حضور حافظان برگزار کرد و از علاقه‌مندان به رشته حفظ دعوت به آموزش کرد. از این طریق به دارالقرآن دانشگاه راه پیدا کرده و کار حفظ را از جزء یک آغاز کرده و در مسابقات دانشگاه‌ها در رشته حفظ یک جزء شرکت کردم. این علاقه رفته رفته بیشتر شد تا اینکه در سال بعد از آن در رشته حفظ سه جزء شرکت کرده و صاحب رتبه اول شدم و این فعالیت تا امروز که حافظ 29 جزء هستم ادامه دارد.

ایکنا ـ آیا در کنار حفظ در رشته‌های تربیت مربی نیز شرکت کرده‌اید؟

بله. پس از ورود تخصصی در رشته حفظ، فعالیت خود را در رشته‌های تربیت مربی ادامه دادم؛ چراکه براین باورم باید علم و دانش خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم؛ از این رو در این دوره تربیت مربی شرکت کرده و با شیوه‌های آموزش تخصصی آشنا شدم. امروز به همراه یکی دیگر از فعالان ارتش کلاس‌های آموزش قرآن را در پدافند هوایی برگزار کرده و به علاقه‌مندان آموزش می‌دهیم. با توجه به اینکه مرکز آموزش حضرت علی‌اکبر(ع) هرسال تعدادی را برای آموزش می‌پذیرد افراد بااستعداد را جذب کرده و آموزش می‌دهد. افراد خوش استعداد شناسایی و در 2 کلاس آموزش می‌بینند و پس از اتمام دوره به مسابقات و یگانی که تقسیم می‌شوند معرفی خواهند شد.

فعالیت‌های آموزشی به تربیت نیروهای پذیرفته شده در پدافند هوایی اراک محدود نشده و علاقه بسیار به آموزش و تربیت آموزش کودکان و نوجوانان دارم. با توجه به اینکه بنده ساکن خمین هستم با مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «والفجر» این شهرستان همکاری داشته و آموزش روخوانی و روان‌خوانی و حفظ را برعهده دارم.

ایکنا ـ خانواده چه نقشی در تربیت نسلی قرآنی دارد؟

محیط خانواده تأثیر بسیاری در تربیت نسلی قرآنی دارد. اکثر حافظان تربیت شده خانواده‌های قرآنی هستند یا ترغیب برای ورود به حفظ از سوی خانواده انجام شده است. اگر والدین در این عرصه گرایش بیشتر داشته باشند قطعاً تعداد کودکان و نوجوانانی که بدین سمت و سو حرکت می‌کنند بیشتر شده و از سوی دیگر مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن محقق خواهد شد.

برخی خانواده‌ها برای ورود فرزندان خود به عرصه قرآن احساس نیاز کرده و تشویق‌های لازم در این امر از سوی آنان صورت می‌گیرد، اما امروز سبک زندگی به سمتی حرکت کرده که اغلب خانواده‌ها بیشتر تمایل به آموزش زبان‌های خارجه، موسیقی و ... دارند و به آموزش کلام وحی اهمیت نمی‌دهند. برای هدایت و گرایش فرزندان این خانواده‌ها بخشی از کار برعهده ما جامعه قرآنی است؛ چراکه آموزش قرآن را برای کودکان و نوجوانان سخت و دشوار ترسیم کردیم و شیوه آموزش‌ها هنوز به شیوه سنتی انجام شده و به سمت شیوه‌های نوین حرکت نکرده یا کمتر در این عرصه وارد شدیم؛ چراکه جوانان امروز با دوران ما بسیار تفاوت دارد و باید به ذائقه مخاطب احترام گذاشت. اگر خانواده مشوق فرزندان خود برای حرکت در مسیر قرآن باشند وظیفه ما این است که متناسب با ذائقه او ایجاد جاذبه کرده و مسیر را برای قرآن‌آموز هموار کنیم.

ایکنا ـ چگونه وارد ارتش شدید؟

پس از اتمام تحصیل در دبیرستان وارد دانشگاه شده و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل می‌کردم. آگهی جذب نیروی ارتش را از طریق یکی از دوستان دریافت کردم. آن زمان با این یگان آشنایی کافی نداشتم؛ چراکه هیچ‌یک از اطرافیان ما نظامی نبودند و اولین نظامی محسوب می‌شوم. برای ورود تحقیق کردم و نظم این یگان علاقه مرا برای شرکت در آزمون ارتش بیشتر کرد. یکی از توفیقاتم این بود که آموزش نظامی با آموزش کلام وحی پیوند خورد و این حسن تصادف باعث رقم خوردن اتفاقات بسیار مبارک در زندگی‌ام شد. آموزش قرآن باعث شد تا در حوزه علمی نیز جزو دانشجویان برتر باشم. با فعالیت گسترده در حوزه قرآن، آرام آرام جذب فعالیت‌های عقیدتی و وارد شعبه قرآن و نماز شدم و آرزوی تربیت حافظ که آرزوی قلبی من بود محقق شد. پوشیدن لباس خدمت و دفاع از میهن توفیقی است که برکت قرآن حاصل شد.

ایکنا ـ مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود کودکان و نوجوانان کمتر به سمت آموزش قرآن حرکت کنند چیست؟

جدای از حوزه خانواده و تشویق والدین، آموزش و پرورش نیز باید در این عرصه ورود جدی‌تری داشته باشد. افراد پذیرفته شده در پدافند هوایی بالای 18 سال هستند و اکثر آنان در روخوانی و روان‌خوانی اشکال دارند. اغلب این افراد اعتراف می‌کنند که معلمان در مدارس به درس قرآن اهمیت لازم را نمی‌دهند و آموزش‌ها به صورت تخصصی در طول 12 سال انجام نمی‌شود و این امر گواه براین است که از معلمان دلسوز قرآن در مدارس به کار گرفته نشده است. استفاده از مربیان حاذق و باتجربه قرآنی در مدارس به روند قرآنی شدن دانش‌آموزان بسیار کمک می‌کند.

متأسفانه پیچیدگی‌هایی برای قرآن ایجاد شده است که کودکان و نوجوانان کمتر بدین سمت حرکت می‌کنند و از طرفی نیز فضای مجازی بیکار و آرام ننشسته و با شبه‌افکنی‌های مختلف ایجاد جذابیت کرده و آنان را به سمت خود می‌کشاند، اما متأسفانه خانواده‌ها، جامعه قرآنی و محیط این جذابیت را برای نسل نوجوان و جوان ایجاد نکرده‌ است. از طرف دیگر بودجه‌های قرآنی برای تشویق نوجوانان قاری و حافظ با سایر رشته‌ها و بخش‌ها قابل مقایسه نیست و افراد جایگاه لازم را ندارند.

ایکنا ـ از قرائت کدام اساتید بیشتر بهره‌مند شدید و مهم‌ترین رتبه‌ای که کسب کرده‌اید چه بود؟

تلاوت تمام اساتید را دوست دارم، اما بیشتر از تلاوت‌های استاد منشاوی و پرهیزگار استفاده کردم. همچنین در مسابقات متعدد شرکت کرده و صاحب رتبه شدم، اما مهم‌ترین آن کسب رتبه دوم کشوری حفظ 25 جزء قرآن در سطح پدافند هوایی بوده است.

ایکنا ـ در طول این سال‌ها که قرآن را حفظ می‌کردید کدام آیه نظر شما را بیشتر جلب کرد؟

تمام قرآن نکته و پر از نکات ناب است. در هر مرور با نکات بیشتر و جالب‌تر برخورد می‌کنیم. جالب‌ترین آیه‌ای که حتی حافظ هم نبودم و برایم بسیار جالب بود آیه 53 سوره مبارکه «زمر»: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده‏ روى روا داشته‏ ايد از رحمت‏ خدا نوميد مشويد در حقيقت ‏خدا همه گناهان را مى ‏آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است» است. به نظرم امیدبخش‌تر از این آیه نداشته باشیم.

ایکنا ـ انتظار شما از مسئولان برای گسترش فرهنگ قرآنی چیست؟

مسئولان و متولیان دغدغه فعالیت در حوزه قرآن را داشته باشند. دست‌اندرکاران بودجه‌های قرآنی را برای انجام کارهای بهتر با خروجی بهتر افزایش دهند. همچنین روش‌های نوین حفظ قرآن در مدارس اجرا شود؛ چراکه مدرسه بهترین دوران برای حفظ است از این دوران نباید غافل شد. برای ایجاد انگیزه باید میزان جوایز را افزایش داد.

ایکنا ـ آرزوی قرآنی شما چیست؟

آرزوی من این است که حفظ کلام وحی را به اتمام رسانده و انس با این مصحف شریف همیشگی باشد و بتوانم افراد بیشتری را جذب قرآن کرده و آموزش دهم. تمام تلاش خود را برای رسیدن به رتبه ممتاز در این رشته خواهم کرد؛ چراکه دوست دارم از این طریق بتوانم جاذبه بیشتری برای قرآن‌آموزان ایجاد کنم.

ایکنا ـ در پایان ما را مهمان یک خاطره قرآنی کنید.

برای اولین بار در مسابقات رسمی ارتش و در رشته حفظ 3 جزء شرکت و برای کسب رتبه بسیار تمرین کردم و چون در فصل زمستان بود سرماخوردگی شدید گرفتم و می‌دانستم که امتیاز صوت و لحن را دریافت نخواهم کرد. هرچه تا روز مسابقات دارو و گیاهان دارویی استفاده کردم بی‌فایده بود و با همان وضعیت در مسابقات شرکت کردم و با توجه به اینکه حسن حفظم عالی بود صاحب رتبه اول شدم. شاید این رتبه انگیزه مرا برای آموزش چندین برابر کرد.

انتهای پیام
captcha