اعتبارات شرط کافی برای فعالیت‌های قرآنی نیست
کد خبر: 4136114
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
چرایی عدم برپایی نمایشگاه قرآن در استان مرکزی/ ۳

اعتبارات شرط کافی برای فعالیت‌های قرآنی نیست

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استاندار مرکزی با بیان اینکه برای رفع نیاز جامعه هدف با ذائقه‌های مختلف باید قالب و شیوه‌های متفاوتی را طراحی کرد، گفت: در فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی موضوع تخصیص اعتبار شرط لازم هست، اما کافی نیست.

محمدرضا جعفری

محمدرضا جعفری، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استاندار مرکزی، در رابطه با ضرورت برپایی نمایشگاه‌های قرآنی در گفت‌و‌گو با ایکنا، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه به ویژه نسل جوان به آشنایی با آموزه‌های قرآنی نیازمند است. انسان‌ها با توجه به ویژگی‌های فردی دارای ذائقه‌های متعدد بوده و از سلایق مختلف برخوردار هستند.

وی ضرورت شناخت نیازهای هر قشر و طیف از جامعه را مورد اهمیت قرار داد و با بیان اینکه برای رفع نیاز جامعه هدف با ذائقه‌های مختلف باید باید قالب و شیوه متفاوتی را طراحی کرد، افزود: اصل کار در حوزه قرآن آشنایی با کلام وحی و چگونگی مأنوس شدن با این مصحف شریف همچون روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، حفظ، صوت و لحن، تفسیر و در نهایت بهره‌گیری از مفاهیم در عرصه‌های مختلف است.


بیشتر بخوانید:


جعفری با بیان اینکه قرآن سرآغاز و اصل بسیاری از موضوعات است و جوانان نیاز دارند در همه حال به این کتاب الهی مراجعه کنند، اما این زمینه برای آنان کمتر فراهم شده و در سطح اجتماع نیز کمتر در معرض اهمیت قرار گرفته است، اظهار کرد: متأسفانه سهم فعالیت و برنامه‌های قرآنی در جامعه در سبد فعالیت فعالیت‌های فرهنگی سهم قابل توجهی نیست و افزایش این سهم که بتواند اصل قرآن را در جامعه در تسری دهد، ضروری است.

عدم سنخیت فعالیت‌های قرآنی با نیاز مردم

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استاندار با تأکید براینکه بهره‌گیری از قرآن در گام اول باید از روخوانی و روان‌خوانی، آشنایی با قرائت، مفاهیم، تاریخ قرآن، تفسیر و از همه مهم‌تر تربیت قرآنی در خانواده آغاز شود، از کافی نبودن انجام فعالیت‌های قرآنی از سوی مردم، مسئولان متولی امر قرآن انتقاد کرد و افزود: نسبت کارهای انجام شده با نیاز مردم تناسبی ندارد و برای گسترش این امر باید برنامه‌ریزی کرد و بدون تردید برپایی نمایشگاه‌های قرآن در آشنایی مردم با قرآن و رفع نیاز و توجه به ذائقه مردم سهم قابل توجهی دارد.

جعفری با بیان اینکه برپایی نمایشگاه قرآن ظرفیت معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های قرآنی به نوجوانان و جوانان متناسب با ذائقه آنان را دارد، اظهار کرد: نمایشگاه یکی از رویدادهایی است در زمان‌های مختلف نیاز آن احساس می‌شود و برپایی آن باید در دستور کار مسئولان و خیرین قرار گیرد.

وی با اشاره به آخرین نمایشگاه باشکوه قرآنی استان مرکزی در سال 88 در مصلای بیت‌المقدس اراک، اضافه کرد: این نمایشگاه در قالب هنر عرضه شده بود و جمیع فعالان قرآنی براین باورند که آخرین نمایشگاه فاخر در همین سال برگزار شد و از این پس نمایشگاهی از لحاظ کمی و کیفی بدین شکل در استان برگزار نشده و لازم است که متولیان هرچه زودتر در راستای رفع این نقیصه برآیند و بتوانند با برپایی نمایشگاهی باشکوه شایسته مردم و نسل جوان این استان به رفع نیاز روحیه حقیقت‌جوی نسل فعلی کمک کنند. در همین سال نمایشگاه اراک توانست اقشار مختلف را به فعالیت در این حوزه جذب و برای هدایت آنان در این مسیر طرح و برنامه ارائه دهد که این نشان از قابلیت بالای نمایشگاه دارد.

رابطه نمایشگاه قرآن با گفتمان‌سازی

جعفری با تأکید براینکه نمایشگاه‌های قرآنی از ظرفیت‌های متعدد و متنوعی برخوردارند و در ایجاد گفتمان‌سازی و ارتباط‌گیری با نسل جوان و نوجوان بسیار مؤثرند، ادامه داد: رویدادهای قرآنی دارای مؤلفه‌های متعددی هستند که تمام مخاطبان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؛ از این رو نباید نسبت به نیاز و ذائقه جامعه هدف بی‌تفاوت بود.

وی با بیان این مطلب که نمایشگاه‌های قرآنی به زیبایی‌های قرآن عینیت می‌بخشند، گفت: عینیت‌بخشی زیبایی و مهارت‌های قرآن برای مصونیت دادن به نسل جوان بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه امروز سلامت روحی و روانی جوان و نوجوان ما با ایجاد فضای مسموم از سوی دشمن در معرض خطر قرار دارد و نسخه شفابخش کلام وحی باید جذاب و به روز در اختیار نسل امروز قرار گیرد.

جعفری در پاسخ به پرسش اعتبارات لازم برای برپایی نمایشگاه‌های قرآنی و استفاده از ظرفیت خیرین و صنایع استان، نیز اظهار کرد: در برنامه‌های فرهنگی و قرآنی موضوع تخصیص اعتبار شرط لازم هست، اما شرط کافی نیست. اولین شرط برای ارائه و اجرایی کردن طرح‌ها در سطح اجتماع اعتبارات نیست. تعدادی از مدیران چون به جمیع جهات مدیریت آشنا نیستند و نتوانستد به اهمیت جایگاه واقعی خود دقیق‌تر پی بوده و ارزش جایگاه را بدانند؛ از این رو در اجرای طرح و ایده‌های فرهنگی و قرآنی به دنبال راه‌حلی به نام اعتبار هستند.

حامیان فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی

وی گفت: مدیران برای حصارکشی اطراف خود از مفهوم اعتبارات برای انجام فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند با این تفکر دست از انجام امور نیز برمی‌دارند و عملاً کاری انجام نمی‌دهند. تجربه اجتماعی ثابت می‌کند اگر ایده و طرح مناسب و دقیق براساس نیازهای جامعه و نیازسنجی باشد مردم اولین عناصری هستند که به کمک آمده و یاری‌رساندن آنان بسیار کارگشاست. در این خصوص از عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان فرهنگی نیز نباید غافل شد.

جعفری ادامه داد: از سوی دیگر ورود صنایع و کارخانه‌ها به حوزه فرهنگ و قرآن به مسئولیت اجتماعی آنان باز می‌گردد و متأسفانه بخش عمده‌ای از صنایع استان در حال حاضر نقشی در تحقق این مسئولیت اجتماعی ایفا نکرده و باور به پرداخت و جبران بخشی از هزینه‌هایی که به جامعه تحمیل می‌کند، ندارند. به طور مثال چه میزان از آلودگی زیست‌محیطی ما به صنایع بازمی‌گردد و آیا صنایع به دنبال جبران این مهم به عنوان مسئولیت اجتماعی هستند؟

وی ضرورت مطالبه‌گری صحیح مردم نسبت به جبران هزینه‌های تحمیل شده از سوی صنایع را متذکر شد و بیان کرد: برخی از مدیران صنایع باید نسبت به تمامی ابعاد وظایف خود به ویژه در تحقق مسئولیت اجتماعی خود را بیش از پیش اثبات کنند که در این امر اقدامی برای اثبات از سوی مدیران صورت نمی‌گیرد.

جعفری با یادآور شدن اینکه مطالبه‌گری صحیح اجتماعی از سوی مردم می‌تواند به ورود صنایع و کارخانه‌ها به عرصه فرهنگ و قرآن منتج شود، اضافه کرد: مطالبه‌گری صحیح اجتماعی باید ساماندهی شود و براساس الگوهای موجود دقیق مورد بررسی قرار گیرد. به طور مثال اصحاب رسانه باید میزان پرداخت اعتبارات صنایع و کارخانجات در حوزه مسئولیت اجتماعی در 2 دهه اخیر را احصا کند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استاندار مرکزی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان امیدوار بود تا پایان امسال نمایشگاه قرآنی در استان برگزار می‌شود یا خیر، گفت: بدون شک اگر مسئولان، خیران و مدیران صنایع و البته رسانه وارد این حوزه شود تا پایان سال می‌توان شاهد برپایی نمایشگاه باشکوه قرآنی بود. اگر ایکنا در این حوزه وارد شود، ما نیز با تمام قوا طبق سیاست‌های موجود از آنان حمایت خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha