ترویج فرهنگ قرآنی صرفاً با برگزاری مسابقات محقق نمی‌شود
کد خبر: 4137339
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
ایکنا گزارش می‌دهد

ترویج فرهنگ قرآنی صرفاً با برگزاری مسابقات محقق نمی‌شود

مرحله استانی سی‌اُمین دوره مسابقات قرآن ویژه کارکنان، همسران و فرزندان اداره‌ کل جهاد کشاورزی استان مرکزی برگزار شد. ایکنا از روند برگزاری این دوره از مسابقات گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

مسابقات قرآن

سی‌اُمین دوره مسابقات قرآن ویژه کارکنان، همسران و فرزندان اداره‌ کل جهاد کشاورزی استان مرکزی، با حضور 50 متسابق در 6 رشته قرائت تقلیدی، تحقیق، ترتیل، اذان، حفظ ۵ و ۱۰ جزء با داوری خانم‌ها اعظم تشیعی‌فرد و عائده محبی و آقایان مجید جیریایی و محمدکاظم ربیعی برگزار شد. ایکنای استان مرکزی از روند برگزاری این دوره از مسابقات گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

اعظم تشیعی‌فرد، داور مرحله استانی مسابقات قرآن جهاد کشاورزی، با اشاره به حضور گسترده جامعه هدف در این دوره از مسابقات در سال‌های گذشته، اظهار کرد: با توجه به اینکه فقط یک ساعت از زمان برگزاری مسابقات می‌گذشت، مسابقات بخش بانوان به اتمام رسید و در نهایت فقط 6 نفر شرکت کردند که دلایل آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

مسابقات قرآن فصلی برگزار شود

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت تعداد بیشتری از کارکنان، همسران کارکنان و فرزندان در این رویداد حضور داشته باشند، اما همین تعداد کمی هم که شرکت کرده بودند سطحشان قابل قبول است.

تشیعی‌فرد ایجاد انگیزه را راهی برای حضور گسترده در مسابقات قرآن دانست و اضافه کرد: در کنار مسابقات از آموزش نباید غفلت کرد. برگزاری دوره‌های آموزشی به ارتقای سطح و آمادگی بیشتر متسابقان منتج می‌شود. می‌توان برای آمادگی بیشتر مسابقاتی درون سازمانی به صورت فصلی و با گروه‌های سنی مختلف برگزار کرد. بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به مسابقات باعث دلسردی می‌شود.

وی ضرورت اهدای جوایز به موقع را از دیگر دلایل حضور متسابقان دانست و اضافه کرد: باید از ابزارهای مختلف برای جذب استفاده کرد. سال‌های گذشته تعداد افراد بیشتری در مسابقات حضور داشتند، اما امسال با وجود این آمار تعجب کردم.

اعظم تشیعی فرد، داور مسابقات قرآن

تشیعی‌فرد با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی می‌تواند مجازی و ویژه تمام مخاطبان شهرستانی باشد، افزود: اداره کل جهاد کشاورزی هرسال دو سری مسابقات ویژه همکاران و خانواده آنان و روستایی و عشایری برگزار می‌کند. در مسابقات عشایری که بهمن سال گذشته برگزار شد افراد مستعد از نداشتن مربی گلایه‌مند بودند. حتی اعلام کردند در صورت انتخاب شدن جایزه نمی‌خواهند و در عوض برایشان مربی بفرستند.

اکتفا به مسابقات رشد کمی و کیفی ندارد

محمدکاظم ربیعی، داور این دوره از مسابقات جهاد کشاورزی، نیز در حاشیه برگزاری این رویداد قرآنی با اشاره به اینکه آمادگی شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات در سطح مطلوبی قرار داشت، اضافه کرد: در رویدادهای قرآنی افراد با توانمندی مختلف شرکت دارند. تعدادی از نوجوانان در رشته حفظ، قرائت و اذان شرکت داشتند که نشان از استعدادشان داشت.

وی خواستار برگزاری دوره آموزشی تخصصی و حرفه‌ای ویژه راه‌یافتگان این مسابقات به مرحله منطقه‌ای و کشوری از سوی اداره‌ کل جهاد کشاورزی استان با استفاده از اساتید مجرب شد و افزود: شرکت‌کنندگان این دوره توانمند هستند و با شرکت در دوره آموزشی قادرند در سطح کشور حائز رتبه شوند.

ربیعی ادامه داد: اگر مبنای فعالیت‌های قرآنی در دستگاه‌های مختلف فقط برگزاری مسابقات باشد نباید انتظار رشد کمی و کیفی داشت، اما اگر برنامه و طرح ها در سازمان‌های مختلف به مسابقه محدود نشده و آموزش‌ مستمر صورت گیرد می‌توان انتظار رشد داشت. در برخی دستگاه‌ها که آموزش مبنای فعالیت‌هاست شاهد رشد کمی و افزایش تعداد شرکت‌کننده‌ها هستیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما به سازمان جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها این است که برای انجام امور قرآنی کارشناس قرآنی جذب کنند و اگر قادر به انجام این کار نیستند با مؤسسات ارتباط گرفته و آموزش نیروهای خود را به این مراکز بسپارند. اگر آموزش‌ها به صورت حرفه‌ای انجام شود، قطعاً با افزایش شرکت‌کنندگان برای مسابقات سال آینده رو به رو  خواهیم بود.

محمدکاظم ربیعی

ربیعی در ادامه گفت: بین شرکت‌کنندگان افرادی بودند که سطحشان بالاتر از سایر رقبا بود که این که نشان از تمرین مستمر و آموزش خارج از مجموعه دارد. بدون تردید اگر فضای آموزش تخصصی‌تر فراهم شود نتایج بهتری به دست می‌آید. کار باید زیربنایی باشد و احداث مهد قرآن ویژه کودکان پیش‌دبستانی و سن پایین‌تر به رونق مسابقات و ارتقای سطح شرکت‌کنندگان منتج می‌شود.

وی با تأکید براینکه برگزاری مسابقات بدون آموزش قطعاً تأثیرگذار نیست، اظهار کرد: طرح و برنامه‌های خوبی برای ارتقای سطح شرکت‌کنندگان در مسابقات مختلف وجود دارد. امروز نوجوانانی در این مسابقه حضور داشتند که در جام حافظان یا مسابقات دانش‌آموزی حضور داشته و صاحب رتبه می‌شوند. موفقیت آنان در رویدادهای مختلف نشان از استعداد و آموزش حرفه‌ای آنان دارد.

ربیعی مسابقات را ابزاری برای گرایش افراد به فعالیت‌های قرآنی دانست و اضافه کرد: اقداماتی همچون مسابقات خوب و لازم است، اما کافی نیست و برای داشتن مسابقاتی قوی با جامعه آماری گسترده باید به کارهای زیربنایی اهمیت داد. شرکت‌کنندگان شهرستانی از نبود امکانات گلایه دارند و با توجه به اینکه فضای مجازی حد و مرزها را برداشته است، این فضا بهترین ابزاری است که می‌توان به واسطه آن افراد مستعد شهرستانی را آموزش داد. برای ایجاد فرهنگ قرآنی از هیچ منطقه‌ای از جمله روستاها نباید غافل شد و این مهم صرفاً با برگزاری مسابقه محقق نمی‌شود.

فعالیت‌های مقطعی پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست

احمد صالحی‌مرزجرانی، شرکت‌کننده در رشته ترتیل از اراک، سطح برگزاری مسابقات را مطلوب توصیف کرد و افزود: سال‌هاست در رشته اذان شرکت کردم و امسال برای اولین بار در رشته ترتیل شرکت کردم. رقبا خوب هستند و نشان می‌دهد که تمرین دارند.

وی ادامه داد: پیشنهاد من به اداره‌ کل جهاد کشاورزی این است که دوره آموزشی مستمر با حضور اساتید استان برگزار کنند. برگزاری دوره آموزشی یکی از اولویت‌های این مرکز باشد؛ چراکه فعالیت‌های مقطعی همچون مسابقات پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست. وقتی آموزش کافی نباشد شرکت‌کنندگان آمادگی برای حضور ندارند و به پیشرفت نیز فکر نمی‌کنند.

رسیدگی به مطالبه متسابقان

حجت‌الاسلام جواد خلقت، سرپرست دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌ کل جهاد کشاورزی استان مرکزی، نیز در خصوص تعداد کم شرکت‌کنندگان در مسابقات گفت: اکثر شرکت‌کنندگان در رشته تفسیر شرکت کردند و به همین دلیل آمار متسابقان بخش آوایی کمترست. همچنین جامعه روستایی از نبود مربی گلایه دارند که این مطالبه کاملاً منطقی است و برای رسیدگی و رفع این مشکل باید تدابیری اخذ شود.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای ارتباط بیشتر با جامعه هدف در حال برنامه‌ریزی و اجراست، ادامه داد: فعالیت‌های خود را فقط به قرآن محدود نکرده‌ایم، بلکه با استفاده از ابزار اردو، مسابقات ورزشی و .. سعی داریم نوجوانان را جذب کرده و به سمت قرآن هدایت کنیم؛ چراکه دغدغه فعالیت قرآنی در این مجموعه وجود دارد و با انجام کارهای زیربنایی می‌توان اتفاقات خوبی رقم زد.   

مسابقات قرآن دستگاه‌ها یکی پس از دیگری به اتمام می‌رسد، اما باید دید طرح و برنامه ارتقا کجای این فعالیت‌ها قرار دارد. انتظار ایکنا و جامعه قرآنی این است که مسئولان از کنار رویدادهای قرآنی به راحتی عبور نکنند و مسابقات را پلی برای گره‌گشایی مطالبات، ارتقای سطح شرکت‌کنندگان و توسعه فرهنگ الهی در جامعه بدانند.  

انتهای پیام
captcha