از آمار شهدا و اسرای فلسطینی تا اذعان صهیونیست‌ها به شکست در تجاوز به غزه
کد خبر: 4141018
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
با تحولات فلسطین

از آمار شهدا و اسرای فلسطینی تا اذعان صهیونیست‌ها به شکست در تجاوز به غزه

فلسطین به مناسبت سالروز نکبت آماری از شهدا و اسرای فلسطینی از سال 1948 تاکنون را منتشر کرده است. شهادت یک فلسطینی در کرانه باختری، اذعان صهیونیست‎ها به شکست در برابر مقاومت در غزه و تأکید دیپلمات‌های آلمانی بر اشغالگری اسرائیل در قدس از تازه‌ترین تحولات این سرزمین است.

  به گزارش ایکنا به نقل از فلسطین الیوم، چهاردهم ماه مه مصادف با هفتاد و پنجمین سالروز نکبت فلسطین است در این روز، رژیم غاصب صهیونیستی تأسیس شد و  بیش از یک میلیون فلسطینی آواره یا کشته شدند.

هزاران فلسطینی طی دیروز و امروز در سراسر جهان به مناسبت بزرگداشت این روز و تأکید بر حق بازگشت به سرزمینشان فلسطین راهپیمایی کردند.

به همین مناسبت سازمان آمار فلسطین گزارشی را درباره آوارگان فلسطینی منتشر کرد و نوشت: 28.4 درصد از آوارگانی که اسامی آنها نزد آنروا ثبت شده در 58 اردوگاه رسمی وابسته به این نهاد به سر می‌برند که شامل 10 اردوگاه در اردن، 9 اردوگاه در سوریه، 12 اردوگاه در لبنان، 19 اردوگاه در کرانه باختری و 8 اردوگاه در نوار غزه است.

این آمار شامل هزاران فلسطینی که پس از سال 1949 تا ژوئن 1967 آواره شدند و فلسطینیانی که سال 1967 پس از جنگ آواره شدند، شامل نمی‌شود.

قریب به یک میلیون فلسطینی در سال 1948 و بیش از 200 هزار فلسطینی پس از جنگ ژوئن 1967 آواره شدند و تا پایان سال 2022 تعداد فلسطینیان در دنیا به 14.3 میلیون نفر رسید که نشانه افزایش 10 برابری فلسطینیان از زمان وقوع نکبت در سال 1948 تاکنون است و از این تعداد 7.1 میلیون نفر در فلسطین تاریخی ( 1.7 آنها در مناطق اشغالی 1948 ) ساکن هستند.

بر اساس سرشماری‌ها جمعیت کرانه باختری تا پایان 2022 با جمعیت قدس به 3.2 میلیون نفر رسیده است و 2.2 میلیون نفر هم در نوار غزه زندگی می‌کنند.

از سال 1948 بیش از یک میلیون مورد بازداشت فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی رخ داده است و در حال حاضر چهار هزار و 900 اسیر در زندان‌های رژیم اشغالگر به سر می‌برند که 160 نفر آنها کودک و 31 نفر زن هستند. در سال 2022 رژیم اشغالگر هفت هزار فلسطینی از جمله 882 کودک و 172 زن را دست‌کم یک بار بازداشت کرده است. 554 اسیر هم به حبس ابد محکوم و یک هزار نفر هم در بازداشت اداری به سر می‌برند.

از آمار شهدا و اسرای فلسطینی تا اذعان صهیونیست‌ها به شکست در تجاوز به غزه

تعداد شهدای فلسطینی و عرب از زمان یوم النکبه در سال 1948 تا به امروز در داخل و خارج فلسطین به یکصد هزار نفر می‌رسد و تعداد شهدا از از زمان آغاز انتفاضه الاقصی تا پایان 2022 به یازده هزار و 540 نفر رسیده است.

سال 2014 خونبارترین سال برای فلسطینیان بوده که در آن 2 هزار و 240 نفر شهید شدند که 2 هزار و 181 نفر آنها در نوار غزه و در نتیجه تجاوز رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

در 2022 هم تعداد شهدای فلسطینی به 231 نفر رسید که 56 نفر آنها کودک و 17 نفر زن بودند و قریب به 10 هزار نفر هم مجروح شدند.

شهادت جوان فلسطینی

یورش نظامیان رژیم اشغالگر به شهر نابلس در شمال کرانه باختری به شهادت یک جوان 22 ساله فلسطینی به نام صالح صبره منجر شد.

از آمار شهدا و اسرای فلسطینی تا اذعان صهیونیست‌ها به شکست در تجاوز به غزه

نظامیان اشغالگر با حمله به اطراف فرودگاه عسکر در شرق نابلس دست‌کم دو جوان فلسطینی را زخمی کرده بودند که شهید صالح بر اثر شدت جراحات به شهادت رسید.

مخالفت دیپلمات‌های آلمانی با گرفتن عکس یادگاری پشت دیوار قدس

در شرایطی که رژیم اشغالگر در روابط خارجی خود به ویژه با قاره اروپا با تنش مواجه است، آلمان نیز مخالفت خود با برخی سیاست‌های اسرائیل در رابطه با اراضی اشغالی فلسطین به ویژه در مورد بیت‌المقدس نشان داده است.

 به گزارش روزنامه اسرائیل هیوم دیپلمات‌های آلمانی از گرفتن عکس‌های یادگاری در حالی که دیوارهای بخش قدیمی قدس در پشت سرشان بود خودداری کردند و آنجا را سرزمین اشغالی فلسطین خواندند که این اتفاق خشم وزارت خارجه  رژیم اشغالگر را برانگیخت.

از آمار شهدا و اسرای فلسطینی تا اذعان صهیونیست‌ها به شکست در تجاوز به غزه

خبرنگار سیاسی اسرائیل الیوم نوشت که تکرار این رفتار از سوی دیپلمات‌های آلمانی احتمالاً نشانه این است که دولت آنها چنین درخواست رسمی برای عکس نگرفتن در مناطق پشت خط سبز را از آنها داشته است، زیرا این بخش‌ها بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی نیز اراضی اشغالی است.

دیپلمات‌های آلمانی گفته بودند که آلمان تنها مرزهایی که با جنگ 1948 تعیین شد به رسمیت می‌شناسند، در حالی که مناطقی که اسرائیل در جنگ 1967 اشغال کرده است سرزمین‌های اشغالی فلسطین محسوب می‌شود که دیوار البراق، شرق بیت‌المقدس، کرانه باختری، بلندی‌های جولان همگی مناطق تحت اشغال اسرائیل محسوب می‌شود.

اسرائیل هیوم نوشت که کابینه نتانیاهو از این دست اقدامات کشورهای اروپایی نگران است و مانع به رسمیت شناخته شده قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارتخانه‌های خارجی از تل‌آویو به قدس می‌شود.

هاآرتص: اسرائیل در اعمال شروط خود بر غزه ناکام ماند

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص نیز در گزارشی تأکید کرد که اسرائیل با وجود برخورداری از برتری قدرت نظامی اما نتوانست برای توقف جنگ، شروط خود را بر غزه تحمیل کند.

این روزنامه به بیانیه‌های جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس اشاره کرد که تاکید کردند که نبرد با هشدار به اسرائیل درباره بازگشت به سیاست ترورهای هدفمند به پایان رسید اما نتانیاهو در بیانیه خود تنها پایان درگیری را تأیید کرد.

هاآرتص با بیان اینکه اسرائیل روزهای جمعه و شنبه گذشته منتظر کمک سرویس اطلاعات مصر به امید ایجاد آتش‌بس با غزه بود، گفت: اما جهاد اسلامی عجله‌ای برای پایان دادن به درگیری‌ها نداشت و به دنبال این بود که به دستاوردهایی در این جنگ برسد.

این روزنامه تأکید کرد که اسرائیل با وجود برخورداری از برتری نظامی آشکار و خسارات محدودی که به جهاد اسلامی وارد کرد، اما نتوانست راهبردی برای خروج از این درگیری را دیکته کند، نه در خصوص زمان توقف درگیری و نه در شروطی که درصدد تحمیل آن بر جهاد اسلامی بود.

برآشفتگی اسرائیل از نشست یوم النکبه در سازمان ملل

دستگاه دیپلماسی رژیم صهیونیستی تلاش‌ها و فشارهای سیاسی خود را برای ممانعت از برگزاری نشست بزرگداشت روز نکبت فلسطین در سازمان ملل را شدت بخشیدند.

گلعاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در کنار دیگر نیروهای وزارت خارجه این رژیم تلاش می‌کنند مانع رسیدن سفرای کشورها در سازمان ملل و دیگر دیپلمات‌ها برای حضور در این رویداد شوند. آنها مدعی هستند که هر کشوری که در این نشست حاضر شود، مسئول نابودی فرصت‌ها برای صلح است.

امروز دوشنبه قرار است برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل مراسمی به مناسبت بزرگداشت روز نکبت در این مکان برگزار شود و ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان هم درباره این رویداد تاریخی در آن سخنرانی کند، در حالی که سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل این مراسم را برای نفرت‌پراکنی و تحریک‌آمیز خوانده است.

از آمار شهدا و اسرای فلسطینی تا اذعان صهیونیست‌ها به شکست در تجاوز به غزه

اسرای در بند رژیم صهیونیستی نیز قرار است امروز به عنوان نخست گام در مبارزات خود برای درخواست آزادی فوری ولید دقه و آزادی شماری از اسرا از سلول‌های انفرادی دست به اعتصاب غذا بزنند.

باشگاه اسیران فلسطینی اعلام کرده است که وضعیت سلامتی ولید دقه، اسیر ۶۰ ساله فلسطینی مبتلا به سرطان در زندان رژیم صهیونیسی خطرناک است. دقه  در سال ۱۹۸۴ محکوم به حبس ابد شده است.

انتهای پیام
captcha