ترویج فرهنگ نماز نیازمند اصول تشویقی به‌روز است
کد خبر: 4142385
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
حجت‌الاسلام قرائتی:

ترویج فرهنگ نماز نیازمند اصول تشویقی به‌روز است

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه برای توسعه امر نماز باید به اصول به‌روز توجه کرد، تبلیغ چهره به چهره را یکی از ابزارهای مهم ترویج فرهنگ نماز در جامعه دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتیبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز  کشور، امروز، 31 اردیبهشت در ارتباط ویدئوکنفرانسی با ششمین اجلاس نماز استان که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد، بر ضرورت تعلیم مبانی دینی به ویژه نماز تأکید کرد و افزود: دختران زودتر از پسران مکلف به انجام امور دینی می‌شود و این امر بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه تعلیم نماز در اجتماع از اهمیت بسیار برخوردار است، اضافه کرد: برای رونق فعالیت در این حوزه از تشویق و ایجاد انگیزه نباید غافل شد. قرار گیرند تا بتوانند بهتر از قبل در این عرصه ورود پیدا کنند.

قرائتی با اشاره به این حدیث که قبول نماز باعث قبولی سایر عبادات می‌شود، ادامه داد: برای توسعه امر نماز باید به اصول روز توجه کرد. تبلیغ چهره به چهره یکی از ابزاری است که می‌تواند در تبلیغ و ترویج فرهنگ نماز در جامعه مؤثر باشد. مدیران دستگاه‌ها دقت کنند که تشویق‌ها و توبیخ‌ها بر اساس نماز باشد.

وی با بیان اینکه نمازخانه دستگاه‌های اداری باید تمیز و دارای فضاسازی مناسب باشد، اظهار کرد: همه باید در راستای ترویج فرهنگ نماز و گسترش این فریضه بین نوجوانان و جوانان همت کرده و از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.

قرائتی ادامه داد: استان مرکزی می‌تواند یکی از قطب‌های مهم نماز و زکات باشد. این استان با توجه به شرایط موجود باید بالاتر از سایر استان‌ها قرار گیرد. با توجه به فاصله کم این استان با قم و تهران می‌توان از اساتید حاذق این شهرها در آموزش و تبلیغ نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و بیان تفسیر قرآن بهره برد.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه جای کار برای فعالیت در حوزه فرهنگی و دینی بسیار است، تصریح کرد: اقامه نماز و قرآن هر دو در کنار یکدیگر قرار دارند و باید به ابعاد و زوایای این مهم با دقت پرداخته شود. از سوی دیگر اداره تبلیغات اسلامی با برگزاری دوره‌های توجیهی و آموزشی ویژه طلاب می‌تواند در رونق فعالیت نمازی مدارس و مساجد موفق عمل کند.

وی ضرورت برگزاری جلسات تفسیر قرآن در مساجد را متذکر شد و افزود: برای حضور نوجوانان و جوانان در مساجد باید از ابزار مختلف استفاده کرد. مسئولان به دانشگاه فرهنگیان بیش از پیش توجه کنند. قریب به 100 هزار دانشجو در این مراکز تحصیل می‌کنند که تربیت 30 سال آینده کشور و نسل آینده را در اختیار دارند؛ از این رو هرچه هنر داریم باید در آموزش دانشجویان فرهنگیان به خرج داد.

قرائتی در پایان گفت: مسئولان بیندیشند برای اقامه نماز چه کرده و از چه ابزاری استفاده کنند. کمیته‌ای تشکیل شود تا هر وزارتخانه بداند در راستای ترویج و تبلیغ نماز چه تکالیفی برعهده دارد و برنامه‌های خود را منطبق با همین اصل پیش برد. همچنین ضرورت توجه به مساجد بدون امام جماعت و ارزیابی ائمه جماعت بدون بازدهی الزامی است.

انتهای پیام
captcha