شبکه ملی دانشگاهیان قرآنی راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4145591
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
رشید جعفرپور:

شبکه ملی دانشگاهیان قرآنی راه‌اندازی می‌شود

قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه راه‌اندازی شبکه قرآنی دانشگاهیان اثرگذارتر از تشکیل اتحادیه کانون‌های قرآن و عترت دانشگاهیان است، گفت: پس از برگزاری جشنواره قرآنی وزارت علوم به این نتیجه رسیدیم که موضوع تشکیل شبکه ملی دانشگاهیان قرآنی را در سطح ملی پیگیر باشیم.

پیگیر راه‌اندازی شبکه ملی دانشگاهیان قرآنی هستیم

نشست هم‌اندیشی دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هشتم خردادماه با حضور جمعی از مدیران بخش فرهنگی وزارت علوم و دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در تهران برگزار شد. 

در این جلسه برخی از دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها مسائل و مطالباتی را برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها مطرح کردند، هر چند مدیران فرهنگی وزارت علوم در همان جلسه به بسیاری از مباحث مطرح شده پاسخ دادند، اما برای اطلاع بیشتر از اهتمام وزارت علوم به تحقق این مطالبات، گفت‌وگویی با قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم که در آن جلسه نیز حضور داشت، صورت گرفته که مشروح آن در ادامه آمده است. 

رشید جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به جلسه هم‌اندیشی دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه، بحث روخوانی قرآن کریم بود. دبیران کانون‌ها اعتقاد داشتند که دانشجویان در حوزه روخوانی قرآن دارای مشکلاتی هستند، مهمان این جلسه، معاون آموزش سازمان دارالقرآن الکریم هم بر این موضوع تأکید داشت.

با توجه به حضور طولانی اساتید و کارکنان در دانشگاه که گاهی بیشتر از 30 سال است، می‌توان برای آنها نیز جشنواره‌هایی با فاصله زمانی بیشتر و نه سالانه برگزار کرد. برگزاری جشنواره در بین اساتید و کارکنان به فرهنگ‌سازی در حوزه قرآن بسیار کمک خواهد کرد

قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه باید یک ارزیابی جدی از این موضوع داشته باشیم تا درستی یا نادرستی این گزاره مشخص و درصد دقیق آن اعلام شود، افزود: دانشجو پیش از ورود به دانشگاه 12 سال در کلاس قرآن مدارس حضور یافته است، لذا اگر در موضوع روخوانی و مفاهیم اولیه قرآن بحثی وجود داشته باشد بخش زیادی از آن به آموزش و پرورش مربوط شده و آنها باید پاسخگو باشند که چرا مورد غفلت واقع شده است؟

جعفرپور با اشاره به اینکه سال‌ها در کسوت معلم قرآن فعالیت داشته است، تصریح کرد: اگر با دانش‌آموزان کار شود بیش از 80 درصد آنها بعد از طی سه‌ساله مقطع متوسطه اول باید حداقل بر روخوانی مسلط باشند. دوستان آموزش و پرورش نیز بر این موضوع تأکید دارند و لذا ابتدا باید آموزش و پرورش به این موضوع ورود کند.

قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه آنچه گفته شد به معنای آن نیست که ما از این آموزش‌ها در دانشگاه غافل شویم، گفت: می‌توانیم این کار را برای دانشجویان به صورت جدی انجام دهیم، با توجه به اینکه درس رسمی که در آن قرآن آموزش داده شود، نداریم، لذا باید این موضوع را در برنامه‌های فرهنگی تعریف کنیم. بر همین اساس کانون‌های قرآن و عترت و دارالقرآن‌های دانشگاه‌ها می‌توانند با همکاری هم دوره‌های جدی در حوزه آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن داشته باشند.

وی افزود: این کار باعث می‌شود تا دانشجو پس از چهار سال و در زمان فارغ التحصیلی بر روخوانی و روان‌خوانی مسلط شود. رسیدن به این موضوع نیاز به یک هماهنگی بین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و سایر دستگاه‌ها دارد. البته نهاد کارهای خوبی را شروع کرده است. از همین جا هم اعلام می‌کنیم هر دانشگاهی که بتواند در این زمینه فعالیت کند معاونت فرهنگی وزارت علوم همکاری لازم را خواهد داشت.

جعفرپور با اشاره به اینکه آموزش روخوانی و روان‌خوانی نیاز به بودجه چندانی ندارد، اظهار کرد: با فراهم کردن یک سری مقدمات جزئی می‌توان هر روز دوره آموزشی روخوانی را اجرا کرد. مهم‌ترین مسئله در این موضوع جذب دانشجویان به این جلسات آموزش است که بخشی از این جذب از طریق برگزاری دوره‌های ترتیل‌خوانی در خوابگاه‌ها و سایر موقعیت‌ها در دانشگاه می‌تواند صورت گیرد. 

قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پاسخ به سوالی در مورد دو موضوع نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه که برخی دبیران کانون‌ها خواستار جشنواره شدن این دو موضوع بودند، گفت: در حال حاضر در جشنواره قرآن و عترت و با همکاری و مساعدت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که متولی اصلی جشنواره است سطح این دو موضوع را ارتقا داده‌ایم. بر اساس مصوبه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها رشته‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به بخش ارتقا یافته است، یعنی هر دو موضوع از یک رشته زیرمجموعه بخش معارفی، به یک بخش مجزا با چندین رشته ارتقا یافته‌اند. 

وی افزود: برخی دانشگاه‌ها این دو بخش را در قالب یک جشنواره جداگانه برگزار کرده‌اند، اگر در آینده میزان استقبال و میزان توانایی سازمانی دستگاه‌ها برای برگزاری مجزای این دو بخش فراهم باشد، می‌تواند حتی از بخش به سمت یک جشنواره با محورهای متعدد حرکت کند. نهج‌البلاغه مملو از مباحث اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که پرداختن به آن در حکمرانی و اداره جامعه بسیار موثر است و اثرات زیادی بر حوزه اخلاق مردم و مسئولان نیز داشته باشد، صحیفه سجادیه نیز دارای چنین وضعیتی است.

جعفرپور در پاسخ به سوالی در مورد مطالبه تشکیل اتحادیه کانون‌های قرآن و عترت که در نشست هم اندیشی دبیران کانون‌ها مطرح شد گفت: اگر بخواهیم از بحث اتحادیه فراتر برویم موضوع شبکه فعالان قرآنی دانشگاه‌های کشور را خواهیم داشت. این شبکه می‌تواند در فضای مجازی و در بستر نرم‌افزاری تحقق یابد. کارگزاران قرآنی دانشگاهی از استاد تا کارکنان و دانشجویان می‌توانیم افرادی که فعالیت قرآنی داشته‌اند یا برگزیده جشنواره‌های متعدد قرآنی بوده‌اند یا به هر نوعی فعالیتی در حوزه قرآن در حوزه تبلیغ و ترویج داشته‌اند، شناسایی کرده و در یک شبکه گسترده داشته باشیم. 

وی افزود: در زمان برگزاری سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم در لرستان مسئولان دانشگاه لرستان اعلام کردند قصد دارند شبکه‌ای از فعالان قرآنی دانشگاهی استان را فراهم کنند و این حرکت بسیار ارزشمند است. این را می‌توانیم به سطح ملی تعمیم دهیم. با معاون وزیر که صحبت کردیم عنایت داشتند تا این موضوع را در بستر ملی پیش ببریم و فضای آن را در سامانه‌های وزارت علوم راه‌اندازی کنیم، یعنی هر فرد دانشگاهیِ قرآنی یک صفحه خاص خود را داشته باشد و از طریق آن با شبکه‌ای از دانشگاهیان فعال قرآنی ارتباط داشته باشد. این موضوع حتی موثرتر از اتحادیه مورد مطالبه دوستان خواهد بود ضمن اینکه اتحادیه نیز قابلیت پیگیری دارد. اگر این بستر مجازی فراهم شود می‌توانیم آن را در سطح دانشگاه‌های کشور پیش ببریم.

قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که بسیاری اعتقاد دارند فضای برنامه‌ریزی در حوزه قرآن در دانشگاه‌ها اغلب دانشجومحور است و کارکنان و اساتید نادیده گرفته شده‌اند، گفت: جشنواره‌های ما عمدتاً دانشجویی برگزار می‌شود به جز برخی دستگاه‌های دانشگاهی همچون وزارت بهداشت که در بخش اساتید و کارکنان جشنواره قرآنی دارند، سایر دانشگاه‌ها تقریباً دانشجویی است. این به دلیل ساختار متفاوت وزارت بهداشت است و با وزارت علوم قابل مقایسه نیست.

دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی اعتقاد داشتند که دانشجویان در حوزه روخوانی قرآن دارای مشکلاتی هستند، مهمان این جلسه، معاون آموزش سازمان دارالقرآن الکریم هم بر این موضوع تأکید داشت

وی افزود: دانشگاه‌های ما در سال‌های قبل به صورت خودجوش برای اساتید و کارکنان هم جشنواره برگزار کرده‌اند و خود وزارت علوم هم در برخی ادوار این کار را انجام داده است. اینجا یک نکته مطرح است، ما نمی‌گوئیم که حتماً باید برای اساتید و کارکنان هم برگزار شود، اما دانشجو زمان محدودی در اختیار ما هست، بنابراین دانشجو در دوران تحصیل خود بیشتر از چند دوره نمی‌تواند در جشنواره شرکت کند و لذا برنامه‌ها بیشتر با محوریت این قشر است.

جعفرپور در پایان تصریح کرد: با توجه به حضور طولانی اساتید و کارکنان در دانشگاه که گاهی بیشتر از 30 سال است، می‌توان برای آنها نیز جشنواره‌هایی با فاصله زمانی بیشتر و نه سالانه برگزار کرد. برگزاری جشنواره در بین اساتید و کارکنان به فرهنگ‌سازی در حوزه قرآن بسیار کمک خواهد کرد. اینکه در جشنواره وزارت علوم اساتید و کارکنان حضور ندارند به مفهوم بی‌توجهی ما به آنها نیست. برخی اوقات مسائل مالی یا مشکلاتی از این دست مانع اجرای مدام است. امیدوارم در بررسی‌های آتی به صورت جدی‌تر این موضوع را پیگیری کنیم تا در حوزه اساتید و کارکنان هم جشنواره قرآنی داشته باشیم.  

انتهای پیام
captcha