برنامه‌ریزی کارگاه‌های آموزش قرآن براساس نیاز مؤسسات باشد
کد خبر: 4145940
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۵
انتظار مدیران قرآنی از جلسات قرآنی/ ۲

برنامه‌ریزی کارگاه‌های آموزش قرآن براساس نیاز مؤسسات باشد

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «اصحاب الثقلین» دلیجان با بیان اینکه برنامه‌های قرآنی باید از جذابیت لازم برخوردار باشد، گفت: برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی فرم‌هایی تهیه و در اختیار مؤسسات قرار داده شود تا نقاط ضعف و قوت این مراکز احصا و بر اساس ظرفیت و نیاز برنامه‌ریزی شود.

حمید صادقی

حمید صادقی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «اصحاب الثقلین» دلیجان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه برگزاری جلسات مستمر قرآنی در راستای ارائه مشکلات تأثیرگذار است، گفت: جلسات باید مداوم و با پیگیری همراه باشد، چراکه بیان مشکلات بدون پیگیری نمی‌تواند اثرگذاری مطلوب به همراه داشت باشد.

صادقی با بیان اینکه برای اجرا و رونق فعالیت‌های قرآنی راهکار وجود دارد، اما موانعی سر راه اجرا قرار می‌گیرد، ادامه داد: متأسفانه اغلب مؤسسات قرآنی شهرستان‌ها در تأمین مکان با مشکلات عدیده مواجه‌اند و حضور نیروهای انسانی متخصص در تربیت قرآن‌آموزان نیز در حال کمرنگ شدن است. متأسفانه جوانان قرآنی کمتر به سمت آموزش سوق پیدا کرده و انگیزه‌ای برای این کار ندارند.


بیشتر بخوانید: 


وی اعتبارات و تأمین بودجه را یکی از مشکلات همیشگی مؤسسات قرآنی برشمرد و اضافه کرد: نهادها و متولیان امر قرآن نیز متأسفانه با یکدیگر تعامل نداشته و فضای قرآنی با سردی دنبال می‌شود. برنامه‌های ماه مبارک رمضان شهرستان‌ها از جمله برپایی محافل امسال نسبت به سال‌های قبل کمرنگ‌تر بود. برنامه‌هایی هم که برگزار شد حضور نسل نوجوان و جوان همچون سال‌های گذشته پررنگ نبود.

صادقی در ادامه گفت: برنامه‌هایی نیز در این مدت از سوی آموزش و پرورش در تعداد محدودی از مدارس شهرستان برگزار شد که با وجود اقدامی مطلوب، بیشتر جنبه نمادین داشت و از جذابیت لازم برخوردار نبود. ادارات متولی همچون اوقاف ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی در اجرای برنامه‌های قرآنی با یکدیگر هماهنگ نیستند، در صورتیکه اجرای برنامه‌های قوی نیاز به اتحاد و انسجام دارد.

وی تصریح کرد: مؤسسات در اجرای برنامه‌های قرآنی دست تنها هستند و نمی‌توانند به تنهایی و دست خالی کار فاخر، قوی و تأثیرگذار در این حوزه در سطح شهرستان انجام دهند. برنامه‌هایی که در مراکز قرآنی انجام می‌شود داخلی است و مخاطب خاص خود و جامعه هدف مشخصی دارند؛ از این رو نمی‌توانند برنامه‌های قوی در سطح شهرستان برگزار کنند. به طور مثال برای شهری با 50 هزار جمعیت باید برنامه‌ای قوی تدارک دیده شود، در حالیکه مؤسسات فقط بین 50 تا 200 مخاطب دارند و قشر کثیری از مردم را در بر نمی‌گیرند.

صادقی با بیان اینکه در برگزاری جلسات و نشست‌های قرآنی با مدیران مؤسسات باید از دانش روز استفاده شود، ادامه داد: قبل از سال جدید دوره‌ای در قم برگزار شد که تاحدی انتظارات را برآورده کرد و استفاده از اساتید به روز با بیان موضوعات جدید به تقویت مؤسسات کمک کرد. در این جلسات مؤسسات با ظرفیت یکدیگر بیشتر آشنا شده و در تبادل تجربیات می‌توانند کارهای بهتری در آینده انجام دهند.

مدیر مؤسسه قرآنی اصحاب الثقلین دلیجان برگزاری نشست‌های متعدد در طول سال را مؤثر در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت دانست و ادامه داد: مؤسسات قرآنی با خلق ایده‌های جدید می‌توانند در ایجاد و اجرای طرح‌های قرآنی در سطح استان به یکدیگر کمک کنند. در این دوره موضوعات مورد نیاز مؤسسات مطرح شد، در حالیکه سال‌های قبل اگر گردهمایی یا نشستی نیز برگزار می‌شد بیشتر به سخنرانی‌های غیرمرتبط با مؤسسات سپری می‌شد.

صادقی در پایان ضرورت تداوم برگزاری این جلسات را خواستار شد و پیشنهاد داد: برای برگزاری این کارگاه‌ها و دوره‌ها از 2 ماه قبل از برگزاری فرم‌هایی تهیه و در اختیار مؤسسات قرار داده شود تا نیازها، نقاط ضعف و قوت این مراکز احصا و براساس ظرفیت و نیاز کارگاه برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام
captcha