«آفتابی در سایه»، کاوشگر میراث فلسفی اسلام
کد خبر: 3711362
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
در صربستان منتشر شد؛

«آفتابی در سایه»، کاوشگر میراث فلسفی اسلام

گروه بین‌الملل - کتاب «آفتابی در سایه» به قلم «معمر خلیلویچ» از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، پایتخت صربستان منتشر شد.

انتشار کتاب ناظر بر میراث فلسفی عرفانی اسلام در صربستان

به گزارش ایکنا از صربستان؛ این کتاب در حقیقت داستانی تمثیلی است که سعی دارد حقیقت انسان را در اندیشه‎ فلسفی و عرفانی اسلام جست‏ وجو کند و در آن تقابل غرب و شرق و رودررویی اندیشه‌های سکولار و دینی به صورت نمادین مطرح شده و برخی نمودهای آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان مورد تحلیل قرار می‎گیرد.

آفتابی در سایه ما را با بنیادهای فلسفی دنیایی آشنا می‎کند که در آن نفس حقیقی خود را به صورتی متعالی مشاهده خواهیم کرد.

عنوان کتاب برگرفته از بیت زیبایی از آغازین صفحات مثنوی مولوی است:

« دید شخصی فاضلی پرمایه‏‌ای    آفتابی در میان سایه‌ای»

مولانا در این بیت به حکیمی اشاره می‎کند که آفتاب وجودی او، در سایه‎ نگاه ظلمانی ما پنهان مانده است. کتاب «آفتابی در سایه» نیز، در حقیقت، در صدد است تا به شیوه‎‌ای تمثیلی این حجب ظلمانی مادی را برطرف و خواننده را به آفتاب و نور وجودی درون هدایت کند.

پروفسور ولادیمیر کولاریچ، نقاد ادبی و استاد بنام دانشگاه بلگراد، در تقریظ این کتاب می‎نویسد: «نگرشی که در این کتاب عرضه می‎شود نگاهی کلیشه‎ای نیست، بلکه برگرفته از اندیشه‎های متعالی حکمت اسلامی و دینی است. این صرفاً دنیای مادی نیست که ما را از رؤیت آفتاب درونمان عاجز نموده است، بلکه فراتر از آن، این خود ما هستیم که جلو تعالی خود ایستاده و مانع وصول نور به قلب‎هایمان گشته‌ایم. و ما هم‎چنان در سایه خواهیم ماند اگر این حجب را برطرف نکرده و اجازه ندهیم تا نور الهی بر ما بتابد.»

انتشار کتاب میراث فلسفی عرفانی اسلام در صربستانوی در ادامه، کتاب «آفتابی در سایه» را حرکتی نو و بازگشتی مجدد به ادبیاتی می‎داند که در دنیای غرب رو به فراموشی سپرده شده است؛ ادبیاتی که در آن نگارنده در تک ‎تک کلمات خود سعی دارد انسان را به خاستگاه‎های اصلی اخلاقی‎اش رهنمون سازد.«کولاریچ» هم‎چنین معتقد است که کتاب «آفتابی در سایه» می‎تواند طلیعه‎ای نوین در مسیر پیوند میان فرهنگ و تمدن غرب و شرق و اعتلای زندگی دینی انسان معاصر باشد.

لازم به ذکر است که معمر خلیلویچ، نویسنده کتاب مذکور، یکی از اعضای هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد و مدیرمسئول مجله‏ علمی-پژوهشی علوم دینی «قم» است.

مجله اسلام‌‏شناختی یاد شده، از سال 2014 حائز رتبه‏ علمی-پژوهشی «ام-53» در وزارت علوم جمهوری صربستان شد. سابقاً کتاب تألیفی «معمر خلیلویچ» با عنوان «اقتدار جامعه؛ اسلام، فلسفه، تمدن» در بلگراد منتشر و همچنین، کتاب «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران»، اثر علی‌‏اکبر ولایتی با ترجمه‏ وی از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به زیور طبع آراسته شده بود.

خلیلویچ یکی از سه نویسنده‏ کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» بوده که نخستین اثر تألیفی به زبان‏‌های بومی منطقه‏ بالکان در حوزه‏ تاریخ میراث فلسفی اسلام است.

انتهای پیام 

captcha