مباحث اقتصادی؛ مهم‌ترین چالش پیش‌روی بانوان سرپرست خانواده
کد خبر: 3726134
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
فرجی تشریح کرد:

مباحث اقتصادی؛ مهم‌ترین چالش پیش‌روی بانوان سرپرست خانواده

گروه اجتماعی - مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: مهمترین چالش‌های پیش‌روی بانوان سرپرست خانوار مباحث اقتصادی، عدم آمادگی برای امور اقتصادی، نگرش‌های منفی نسبت به زنان سرپرست خانوار، ضعف اعتماد به نفس و نگرانی نسبت به آینده فرزندان است.

مباحث اقتصادی؛ مهم‌ترین چالش پیش‌روی بانوان سرپرست خانواده

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، زهرا فرجی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی، امروز ۷ تیر در دومین جلسه کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در سال جاری گفت: تعیین شاخص‌های تطبیقی جمعیتی زنان سرپرست خانوار استان و تشریح عملکرد دستگاه‌های حمایتی از زنان سرپرست خانواده دستور جلسه امروز کارگروه است.
وی تصریح کرد: تهیه بانک اطلاعاتی از شاخص حوزه بانوان، ارائه برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در حوزه نشاط اجتماعی خانواده، توانمندسازی طرح‌های مشترک، اخذ گزارش از بانک‌های عامل در حوزه خوداشتغالی بانوان و پست‌های مدیریتی بانوان از جمله مصوبات جلسه اول است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۵۰ درصد دستگاه اجرایی استان از بانوان کارشناس استفاده می‌کنند، اظهار کرد: زنان سرپرست خانواده جزو زنان آسیب‌پذیر اجتماعی هستند که نیازمند حمایت‌اند تا مشکلات ناشی از سرپرست بودن‌ را بکاهد.
وی بیان کرد: ۷۱ درصد زنان سرپرست خانوار همسرانشان فوت کرده‌اند. ۱۴ درصد بانوان همسران از کار‌افتاده دارند و ۱۰ درصد به بانوان مطلقه و ۵ درصد نیز به بانوانی تعلق دارد که هرگز ازدواج نکرده‌اند. شرایط استان مشابه شاکله ملی است.
وی ادامه ‌داد: نسبت زنان سرپرست خانوار در سطح کشور ۱۲/۷ درصد است که این آمار در استان مرکزی ۱۲/۵ درصد بانوان را تشکیل می‌دهد. ۷۵ درصد بانوان سرپرست خانواده‌ها شهری و ۲۵ درصد روستایی هستند که این آمار در استان ۷۰ درصد شهر‌نشین و ۳۰ درصد روستا‌نشین هستند.
فرجی ادامه داد: آمار زنان خود‌سرپرست در کشور ۷۳ درصد است که از این آمار ۷۷ درصد در شهرها و ۲۳ درصد روستا‌نشین هستند، که این آمار در استان ۶۴ درصد شهری و ۲۶ درصد روستایی است. نرخ مشارکت اقتصادی زنان سرپرست خانوار در کشور ۱۵/۹ درصد و استان ۱۲/۵ درصد است. چون نرخ مشارکت پایین است نرخ بیکاری هم پایین است اما این امر دلیل نمی‌شود که وضعیت اشتغال آنان خوب است.
وی افزود: نرخ بیکاری بانوان سرپرست خانوار در کشور ۷/۹ درصد و در استان ۵/۸ درصد است. نسبت زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در سطح کشور ۳۶ درصد و در استان ۴۵ درصد است که از این پوشش در سطح کشور ۵۸ درصد تحت پوشش بهزیستی و ۳۰/۸ درصد تحت پوشش کمیته امداد هستند. این آمار در استان در حوزه بهزیستی مانند نرخ آماری کشور است و در حوزه کمیته امداد ۴۰ درصد بانوان تحت حمایت کمیته امدادند.
فرجی مهمترین چالش‌های پیش‌روی بانوان سرپرست خانوار را مباحث اقتصادی، عدم آمادگی برای امور اقتصادی، نگرش‌های منفی نسبت به زنان سرپرست خانوار، ضعف اعتماد به نفس و باور به توانمندی، نداشتن مهارت لازم برای خودکفایی، اولویت ندادن مباحث بهداشتی، روانی، نگرانی نسبت به آینده فرزندان عنوان کرد.
وی در ادامه به تشریح راهکارها و راهبردهای عملیاتی پرداخت و افزود: برای رسیدن به اهداف باید با رویکرد پیشگیرانه از مرگ‌و‌میر مادران سرپرست خانوار و افزایش امید به زندگی، تلاش برای اعاده حقوق مالی زوجه در زمان طلاق یا فوت، کاهش جرائم بین مردان، پوشش بیمه روستایی و عشایری، رویکرد دوم حمایتی است که در سه بخش قانونی، اقتصادی و معنوی تعریف می‌شود. بانک اطلاعاتی جامع استان را نیاز داریم تا آمار زنان سرپرست خانوار را به‌روز کنیم. تغییر نگرش توانمند‌سازی جامعه به این افراد از مهمترین اقدامات فرهنگی است. رویکرد سوم نیز توانمند‌سازی است که با آموزش مهارتی اجرایی می‌شود.
انتهای پیام

captcha