طرح توانمندسازی زنان روستایی؛ یکی از طرح‌های موفق استان مرکزی
کد خبر: 3738505
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
فرجی خبر داد:

طرح توانمندسازی زنان روستایی؛ یکی از طرح‌های موفق استان مرکزی

گروه اجتماعی - مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت:طرح توانمندسازی زنان روستایی استان یکی از طرح‌های موفق استان بوده است و اهداف خوبی از قبیل افزایش مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در سطح روستا را به دنبال داشته است.

طرح توانمندسازی زنان روستایی؛ یکی از طرح‌های موفق استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، زهرا فرجی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی صبح امروز 23 مرداد‌ماه با حضور در کارگروه تخصصی زنان و خانواده استانداری با محوریت تبیین و تشریح وضعیت زنان روستایی که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته طرحی هماهنگ در کمیته تخصصی زنان روستایی ذیل کارگروه بانوان استانداری تحت عنوان توانمندسازی زنان روستایی قرار بود به صورت پایلوت در 24 روستای استان اجرا شود.
وی ادامه داد: طرح توانمندسازی زنان روستایی با مشارکت 8 دستگاه اجرایی از قبیل سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی، اداره ورزش و جوانان و ... در قالب 7 خوشه تخصصی از قبیل اشتغال و کارآفرینی، مشاوره، آموزشی و مهارتی و... در قالب یک بسته خدماتی تجمیع شد و در اختیار زنان روستایی هر شهرستان قرار گرفت. این طرح بعنوان یکی از طرح‌های موفق استان بوده است و اهداف خوبی از قبیل افزایش مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در سطح روستا را به دنبال داشته است.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی افزود: گروه هدف طرح توانمندسازی زنان روستایی استان دختران 50-15 سال روستایی، زنان سرپرست خانواده، زنان روستایی تولید‌کننده بودند.
فرجی بیان کرد:مدیریت طرح توانمندسازی زنان روستایی با سازمان جهاد کشاورزی استان با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی اراک و مدیریت اجرایی در سطح روستاها به دهیاران و بخشداری ها و نظارت آن در فرمانداری ها محول شد. خروجی این طرح در سطح هر روستا صدها نفر از زنان روستاها توانستند در طول یکسال گذشته از خدمات جامع بسته خدماتی استفاده کنند.
وی افزود: در شهریور ماه سال جاری این طرح توسط تیمی از دستگاه‌های اجرایی در سطح 24 روستا حضور پیدا خواهند کرد و در اواخر آبان‌ماه نیز جشنواره‌ای از دستاوردهای طرح توانمند‌سازی زنان روستایی استان، مشاغل ایجاد شده، صندوق‌های کارآفرینی زنان روستا و... در سطح استان برگزار می‌شود.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بیان کرد: سه مشکل اساسی زنان روستایی سلامت روحی و روانی و اشتغال و کارآفرینی است و عرضه محصولات خانگی که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایکنا؛ زهرا امینی، مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز با حضور دراین کارگروه گفت: پیش از اینکه به ارائه برنامه پرداخته شود باید آسیب‌شناسی لازم در حوزه زنان روستایی صورت پذیرد.
وی ادامه داد: بحث عدم امنیت درآمد فروش محصولات برای بانوان روستایی وجود دارد و تنها در قالب بازارچه‌های کوچک مانند سه‌شنبه بازار و... عرضه می‌شود و واقعیت این است که محصولات آن‌ها قابل رقابت با تولیدات زنان شهری نیست.
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: در ارتباط با آموزش دختران روستایی، در این زمینه در روستاها از کلاس پنجم به بالا امکان ادامه تحصیل وجود ندارد و خانواده‌های روستایی نیز از ادامه تحصیل دختران به شهر ممانعت می‌کنند.
امینی گفت: یکی از معضلات زنان روستایی بحث سلامت و بهداشت است. خانه‌های بهداشت در بخش سلامت فعالیت می‌کنند اما واقعیت این است که در موضوع مراکزدرمانی روستاها با مشکل مواجه هستیم.
وی افزود: عدم دسترسی زنان روستایی به عدالت از جمله بحث‌هایی است که مورد توجه است زیرا زنان شهری به نسبت برای احقاق حقوق خود گام‌هایی را بردارند اما زنان روستا از حقوق خود اطلاع کافی ندارند.
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: زنان روستایی مهاجرت‌کننده درصد بالایی از آسیب‌های اجتماعی زنان را تشکیل می‌دهند. لازم است پس از آسیب‌شناسی در این زمینه با ارائه راهکار‌های مناسب و با مشارکت، هماهنگی و هم‌افزایی هر یک از دستگاه‌های اجرایی بتوان در راستای برطرف ساختن مشکلات زنان روستایی اقدامات لازم را انجام داد.
انتهای پیام

captcha