تغییرات مسابقات ملی قرآن باز هم نیازمند تدابیر بیشتری است
کد خبر: 3740008
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
لطفی‌نیا:

تغییرات مسابقات ملی قرآن باز هم نیازمند تدابیر بیشتری است

گروه مسابقات ــ داور بین‌المللی کشورمان از دغدغه‌هایش می‌گوید و اینکه در زمان اجرای تلاوت قرآن، مستمعین باید حضور داشته باشند و این صوت به گوش‌ها برسد و با تدابیری می‌توان در کنار ضبط تلویزیونی، مخاطبان را نیز از تلاوت‌ها بهره‌مند ساخت.

زنده بودن تلاوت‌ها، موضوعی که نادیده گرفته شده / دغدغه‌ای که اساتید در مورد مسابقات دارند

محمود لطفی‌نیا، داور بخش لحن مرحله مقدماتی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم(قم، مردادماه 97) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد این دوره از مسابقات و تغییرات صورت گرفته در آن گفت: مطمئناً به‌مرور زمان و طی فرآیند زمانی وقتی عملیاتی به همت یک عده انسان دلسوز اجرا می‌شود، باید رو به رشد و ترقی و پیشرفت بوده و نواقص آن کمتر شود.
وی با اشاره به اینکه هیچ کاری بدون نقص نیست، افزود: مسابقات سراسری قرآن ایران، چهل‌ سال است که در حال برگزاری است و کسی نمی‌تواند منکر پیشرفت مسابقات باشد. اما در عین حال برگزار‌کنندگان به تناسب زمان، امکاناتی که در اختیار داشته‌اند و نیز توقعاتی که نسل‌ها در هر دوره‌ای دارند، باز با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
لطفی‌نیا با بیان اینکه برگزاری مسابقات یک سری اهداف را دنبال می‌کند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف باید این باشد که در دل جامعه مسلمین مخاطب قرآنی را پیدا کند و شرایطی را برای او فراهم بیاورد تا با قرآن انس گرفته و فرزندان جامعه به سمت قرآن جذب شوند. بنابر این اهداف مسابقات باید این باشد که مخاطب خود را روز به روز افزایش دهد تا درصد آماری که جذب قرآن و فعالیت‌های قرآنی می‌شوند، روز به روز بیشتر شوند.
داور بخش لحن مرحله مقدماتی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن با تأکید بر اینکه، این موضوع دغدغه همه مسئولان و به ویژه مسئولان فعلی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه است، بیان کرد: همه تیم‌های کاری معمولاً از حیث پشتیبانی و ... با مشکلاتی مواجه هستند، برخی از این مشکلات با توجه به وضعیتی که جامعه و سازمان‌ها به لحاظ اقتصادی دارند، طبیعی است.
وی در ادامه به سختی کار در عرصه فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و با بیان اینکه کار در این عرصه معمولاً از حیث پشتیبانی مالی دچار مشکل می‌شود، اظهار کرد: هر چند این مشکلات وجود دارد، اما به اعتقاد من این نمی‌تواند بهانه خوبی باشد تا انسان، کارها را سبک‌تر انجام دهد. تدبیر در این جهت که هزینه‌ها کمتر شود و بُرد تبلیغاتی و فرهنگی مفید‌تری داشته باشد، موضوع پسندیده‌ای است. علاوه بر این، چنین طرح‌ها و تدابیری باید چندین مرتبه در بوته آزمایش قرار بگیرد تا نواقص آن مشخص شود و از بین برود.

توجه به زنده بودن تلاوت‌ها
لطفی‌نیا با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری مسابقات جذب مخاطب عام است، گفت: غیر از اینکه بتوانیم مخاطب عام را جذب کنیم، زنده بودن این هدف نیز مهم است. درست است که اگر این مسابقات ضبط و از رسانه پخش شود نیز می‌تواند بیشتر به سمع مخاطبان برسد، اما زنده بودن تلاوت‌ها برای مخاطب موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی عنوان کرد: زمانی که مسابقات در یک شهر برگزار می‌شود باید تدابیری اندیشیده شود تا اهالی آن شهر به صورت زنده متوجه برگزاری مسابقات شوند و از تلاوت زنده قاریان بهره‌مند شوند. باید این موضوع که تلاوت‌ها به صورت زنده به استماع مخاطب چه در سالن مسابقات و چه از طرق دیگر برسد باید مورد توجه قرار بگیرد.
این قاری بین‌المللی کشورمان در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه با همه توجیهاتی که وجود دارد باید مسابقات در بین مردم برگزار شود، گفت: این بزرگ‌ترین دغدغه‌ای هست که هم در ذهن اساتید و هم بسیاری از دوستان قرآنی وجود داشته و دارد که برطرف کردن آن نیاز به همت جمعی دارد. درست است که سازمان اوقاف مسابقات را برگزار می‌کند، اما این مسابقات جنبه ملی دارد و نمی‌شود، تمام بار و فشار مالی قضیه بر دوش یک سازمان خاص باشد.

همه نهادها در برپایی مسابقات ملی سهیم باشند
لطفی‌نیا همکاری نکردن دیگر سازمان‌ها در برگزاری مسابقات ملی را باعث خشنودی شیطان عنوان کرد و گفت: مؤمنین، انسان‌های دین‌مدار و دغدغه‌دار در هر کجایی هستند که در همه بخش‌ها باید کمک کنند تا ما در این جهت پیشرفت و رشد داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه نداشتن مخاطب زنده یکی از معایب سبک جدید برگزاری مسابقات است، افزود: اینکه صدای زنده قاری به گوش مخاطب حتی اگر مخاطب خاص باشد نرسد، چندان مطلوب نیست. در حالی که در روایات آمده است که صدای اذان باید زنده به گوش برسد. به اعتقاد من قرائت قرآن باید زنده پخش شود تا تأثیرگذاری خاص خود را داشته باشد، هرچند تأثیرگذاری معنوی دست ما نیست، بلکه دست صاحب قرآن است.
این قاری بین‌المللی کشورمان همچنین در مورد جدا شدن مرحله مقدماتی از نهایی و کاهش تعامل متسابقان با یکدیگر در این مرحله، بیان کرد: در سال‌های گذشته شرکت‌کنندگان در مرحله مقدماتی چند روزی با هم بودند و زندگی می‌کردند و از هم می‌آموختند. با این وجود باید شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و سازمان‌ها را مد نظر قرار داد. به نظر می‌رسد چنین وضعیتی باعث شده است تا مسابقات به این سبک برگزار شود.
داور مرحله مقدماتی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در مورد اعتراضاتی که در مورد امتیازدهی داوران به اجرای شرکت‌کنندگان صورت می‌گیرد، گفت: من برای بخشی از قاریان نسل حاضر تأسف می‌خورم. برخی از قاریان حاضر در مسابقات دنبال بهانه‌های واهی برای نشان دادن خودشان هستند. آنها تلاش می‌کنند تا با استفاده از این بهانه‌جویی‌ها خودشان را بالا بکشند، در صورتی که خود قرآن و صاحب آن است که انسان را بالا می‌کشد.

عده‌ای‌ باز هم بهانه برای ایراد گرفتن دارند
این قاری بین‌المللی کشورمان تصریح کرد: مسابقات به هر شکل و گونه‌ای برگزار شود، عده‌ای‌ باز هم بهانه برای ایراد گرفتن دارند. در هر زمان مسابقات برگزار شود شاهد حجمی از بهانه و انتقاد هستیم که به جرأت می‌گویم این موضوع خدایی نیست. من برای بخشی از نسل حاضر قرآنی و آنهایی که این نوع تفکر را دارند، متأسف هستم. آنها فکر نمی‌کنند با افکار شرورانه در مسابقاتی که برای خیر است، حضور داشته باشند.
لطفی‌نیا گفت: اگر یک داور در هر آیتم باشد، اعتراض می‌کنند که چرا یک داور است، اگر دو داور باشد باز هم اعتراض می‌کنند که چرا دو داور قرار داده شده است و اگر بیشتر باشد باز هم عده‌ای معترض هستند. امسال برای هر آیتم سه داور در نظر گرفته شده است که این بسیار خوب است و جای هر ایرادی را گرفته است، اما باز هم عده‌ای هستند که اعتراض کنند.
وی افزود: در مسابقات سراسری قرآن داورانی حضور دارند که هر کدام استوانه‌هایی برای جامعه قرآنی بوده و انسان‌های اخلاق‌مدار و دین‌مداری هستند که بارها آزموده شده‌اند. ما در بین داوران، انسان بی‌تقوا نداریم، بعد با این شرایط یک شرکت‌کننده به 50 سال فعالیت یک داور بی‌ادبی می‌کند و از نمره‌ای که در یک بخش گرفته است، انتقاد می‌کند، این سبک اعتراضات جز بی‌ادبی چیز دیگری نیست.
لطفی‌نیا در پایان اذعان کرد: توصیه من به قاریان این است که آگاه باشند که با چه کتابی سروکار دارند، آگاه باشند که در آخرت به این کتاب و صاحب آن باید پاسخگو باشند، بنابر این دین خود را به دنیا نفروشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha