پایین بودن نرخ موالید در استان مرکزی ناشی از پایین بودن نرخ ازدواج است
کد خبر: 3759511
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
فرجی:

پایین بودن نرخ موالید در استان مرکزی ناشی از پایین بودن نرخ ازدواج است

گروه اجتماعی - میزان باروری کل در کشور ۱.۹۸ و در استان ۱.۷۸ درصد است که این امر ناشی از پایین بودن نرخ ازدواج در سنین ازدواج بهنگام است.

پایین بودن نرخ مواليد در استان مرکزی، ناشي از پايين بودن نرخ ازدواج است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، زهرا فرجی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی، امروز، ششم آبان در ششمین جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده، مشترک با شورای مشورتی بانوان استان با حضور نظری مشاور وزیر کشور در امور بانوان وخانواده که در استانداری مرکزی برگزار شد گفت: براساس آخرین وضعیت سرشماری استان مرکزی ۴۹.۹ درصد از جمعیت استان را زنان تشکیل می‌دهند.
وی از سیر نزولی زنان تا ۱۴ سال و سیر صعودی بین زنان ۱۵ سال به بالا خبرداد و گفت: تعداد ۵۶ هزار خانوار در استان تحت پوشش خانوار زن هستند که ۱۲.۵ درصد خانوارهای استان را تشکیل می‌دهند که این رقم در سطح کشور ۱۲.۷ درصد است. بیشترین درصد خانوارهای استان دارای سرپرست زن در گروه سنی ۷۵ سال به بالا قرار دارند.
فرجی در خصوص نرخ مشارکت اقتصادی اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی استان ۳۸ درصد بوده است. نرخ اشتغال استان ۹۰ درصد که سهم زنان ۸۰ درصد و سهم مردان ۹۱ درصد است. نرخ مشارکت جوانان در استان ۱۱.۳درصد است. همچنین نرخ اشتغال دختران جوان استان ۶۰ درصد و نرخ بیکاری آنان 40 درصد است.
وی ادامه داد: مجموع نرخ بيكاری زنان استان ١٩.٢ درصد است و 40 درصد زنان دارای تحصيلات عاليه استان بیکار هستند و سهم بالايي در نرخ بيكاری این قشر دارند.
فرجی اضافه کرد: نرخ باسوادی استان ۸۷ است که در این نرخ باسوادی سهم مردان ۹۱ درصد و سهم زنان ۸۲ درصد است. بیشترین مقطع تحصیلی زنان به ترتیب کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای است. میزان مرگ و میر زنان بر اثر بارداری و زایمان در کشور ۱۸ درصد و در استان ۱۱ درصد است. میزان باروری کل در کشور 1.98 و در استان 1.78 درصد است که این امر ناشی از پایین بودن نرخ ازدواج در سنین ازدواج بهنگام است.
مديركل امور زنان و خانواده استان مركزي در ادامه ارائه وضعيت زنان استان در بخش مرگ و مير ناشی از بارداری و زايمان را در استان ١١.٧ درصد و نرخ باروری را ١.٧٨ دانست و پایین بودن نرخ مواليد را ناشي از پايين بودن نرخ ازدواج در استان بويژه ازدواج در سن بهنگام برشمرد.
این مقام مسئول بیان کرد: سهم بیمه شدگان مردان در استان ۸۳ درصد و سهم زنان ۱۷ درصد است که استان در این بخش رتبه ۲۲ کشوری را داراست. نسبت طلاق به ازدواج ۲۹ درصد است این آمار در سطح شهر ۳۰ درصد و در روستاها ۱۷ درصد است. تا پايان سال ٩٥ ميزان طلاق در استان مركزی بيشتر از نرخ طلاق در سطح كشور بود، اما بواسطه اجرای سند آسيب‌های اجتماعی در سال ٩٦ كاهش نرخ طلاق را در استان شاهد هستیم. ۱۲ درصد معتادین استان زنان هستند که نسبت به سال‌های اخیر با رشد مواجه بودیم.
وی از رشد داوطلبان زن در حوزه مشارکت های سیاسی خبرداد و افزود: رشد داوطلبان زن شوراها در مشارکت های سیاسی ۳۳درصدست. درصد مشارکت کنندگان زن در انتخابات دوره ۱۲ ریاست جمهوری ۴۸ درصد است. ترکیب جنسی در شورای اسلامی روستایی بانوان ۳ درصد و در نقاط شهری ۸ درصد است.
فرجی در حوزه وضعیت سمن‌های فعال بانوان نیز گفت: ۱۵۲ سمن فعال در حوزه زنان وجود دارد. از مجموع ۴۰۰ سمن فعال استان بیش از ۵۰ درصد اعضا و تشکل‌های غیردولتی بانوان هستند.
وی در ارتباط با عملکرد حوزه بانوان و خانواده استانداری مرکزی اظهار کرد: عملكرد دفتر امور بانوان و خانواده استان مركزی به تاسی از محورهای مرتبط با برنامه ششم توسعه و سياست‌های ابلاغی از دفتر امور بانوان رياست جمهوری انجام گرفته است، پییگری تصدی ٣٠ درصد پست‌های مديريتی استان توسط بانوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های علملیاتی است. بر این اساس همین دستورالعمل ١١٠ مدير زن در استان مركزی تا پايان سال جاری انتخاب می‌شوند، تاكنون ٥٨ مدير انتخاب شدند.
به گفته فرجی اجرای طرح تاب‌آوری زنان و سند ارتقای وضعيت زنان از جمله طرح‌های اجرايي در استان است، طرح تاب‌آوری در ٢٠ نقطه اجرايی شده و سند ارتقای وضعيت زنان نيز تا پايان آبان‌ماه تدوين می‌شود. در بحث نظارت بر مراكز فعاليتی زنان با محوريت سمن‌های استان بر نحوه عملکرد آرايشگاه‌ها، مهدهای كودك و سالن‌های ورزشی ويژه بانوان نظارت لازم صورت گرفته است.
این مقام مسئول در پایان، طرح توانمندسازی زنان روستایی را از دیگر طرح‌های موفق برشمرد واضافه کرد: این طرح با موفقيت در ٢٤ روستای استان اجرایی شد و در سال ٩٨ نيز ادامه دارد. اجرای طرح افزايش نشاط اجتماعی و پيگيری نيم صدم درصد اعتبارات حوزه زنان و خانواده در استان مركزی، تدوین سند ارتقای وضعيت زنان و ارزيابی وضعيت پايداری اجتماعی زنان روستایی به عنوان طرح‌های پروهشی در حال پيگيری است.
انتهای پیام

captcha