لزوم ارتقای محتوا و کیفیت‌بخشی آموزش در دانشگاه‌ها
کد خبر: 3774582
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
مقدسی اظهار کرد؛

لزوم ارتقای محتوا و کیفیت‌بخشی آموزش در دانشگاه‌ها

گروه فرهنگی - نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: ارتقای محتوا و کیفیت‌بخشی آموزش دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است، باید قبول کرد علی‌‌رغم همه تلاش‌های انجام شده خروجی لازم را نمی‌بینیم و شاهدیم در این مراکز آموزشی در عرصه عمل کارایی و اثربخشی نیروی آموزش‌دیده و تربیت‌شده کم است.

لزوم ارتقای محتوا و کیفیت‌بخشی آموزش در دانشگاه‌ها

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید‌مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، امروز، اول دی در جلسه شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد گفت: جلسات برگزار شده در دانشگاه بسیار مفید بوده و مسائل روز دنیا در این دانشگاه‌ها در راستای رفع مشکلات و رسیدن به پویش‌های علمی بیشتر مطرح می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌سازی در مناظرات، اجرای طرح مناظرات دانشجویی توسط جهاد‌دانشگاهی را ارزشمند توصیف کرد و افزود: امید است این طرح با مشارکت همه دانشگاه‌ها به اجرا درآید، بهتر است همزمان با برگزاری مسابقات، فرهنگ انجام مناظره را ترویج و تبلیغ دهیم تا زمینه‌های گفت‌و‌گو و منظره را به شکل مطلوب در دانشگاه‌ها فراهم کنیم.
مقدسی بیان کرد: تنها نباید به تعداد گروه‌های شرکت‌کننده بسنده کرد هرچند حضور تیم‌های قوی خوب بوده و ایجاد رقابت می‌کند. محتوا‌محوری در مناظرات مورد توجه قرار گیرد، به طور مثال طرح تحول سلامت از مورد موارد مورد پرداخت است، در این مناظرات نقاط قوت و ضعف بررسی می‌شود که البته باید دارای خروجی باشد. بهتر است گروه‌ها پیشنهادات و مطالب ارزشمندی را برای اجرا و حتی اصلاح طرح ارائه دهند، این موارد تنها به برگزاری مناظره، مسابقه و جایزه ختم نشود و باید خروجی آن‌ها در جاهای دیگر به بحث گذاشته شود.
منتخب مردم اراک در مجلس بیان کرد: جهاد‌دانشگاهی حتما دقت لازم را دارد که مناظرات به فضای سیاسی وارد نشوند چراکه مناظرات سیاسی جایگاه خود را دارند، نباید اجازه داد مناظرات پشت فضای سیاسی قرار گیرند.
وی در بخش دیگر از سخنان خود در مورد احداث مرکز یا دفتر ارتباط مدارس با دانشگاه‌ها نیز گفت: اهمیت احداث این مرکز بر کسی پوشیده نیست، بدون تعارف باید بگوییم در حال حاضر در کشور هزینه هزینه نکردن‌ها پرداخت می‌شود. به طور مثال برای احداث خانه علم در راستای تقویت نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در آینده هزینه نمی‌شود بعد در دوران دانشگاه با مشکلاتی مواجه می‌شویم لذا بنده خواستار تغییر و تحول در نظام آموزش عالی هستم.
مقدسی اظهار کرد: محتوا‌بخشی و کیفیت‌بخشی دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است، باید قبول کرد علی‌‌رغم همه تلاش‌های انجام شده خروجی لازم را نمی‌بینیم. شاهدیم در این مراکز آموزشی در عرصه عمل کارایی و اثربخشی نیروی آموزش‌دیده و تربیت‌شده کم است، در مراکز فنی‌حرفه‌ای خیلی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی در مقطع کارشناسی ارشد در این مراکز مهارت‌آموزی می‌کنند.
وی ادامه داد: فارغ‌التحصیل دانشگاه احساس نیاز کرده است که در محیط واقعی کار با این مهارت نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. این طرح(ایجاد دفتر ارتباط بین مدارس و دانشگاه) در قالب امری ضروری دانش‌آموز را از فضای کلاس بیرون کشیده و در فضای دیگر قرار می‌دهد تا سؤالات و ابهامات را در محیطی مناسب پاسخ بگیرد و استعدادش شناخته و در زمینه خاص پرورش یابد.
مقدسی بیان کرد: در برخی کشورها در مقطع پیش دبستانی آموزش‌هایی به دانش‌آموزان می‌دهند که هم جاذب است و هم اثربخش. خروجی این مدارس را روی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و اثربخشی آنان در حوزه اقتصاد و .. مشاهده می‌شود لذا برای تربیت نسلی قوی و کارآمد باید از بنیه محتواسازی‌ها درست انجام شود.
وی اضافه کرد: ناپسند است موضوعات مهم تنها در جلسات مطرح و مورد تعریف قرار گیرد و به محض خارج شدن از جلسه موضوع فراموش شود، اگر تأسیس خانه علم یا دفتر ارتباط مدارس با دانشگاه‌ها را می‌پذیرید همه پابکار باشید. ارتباط بین دانشگاه‌ها با مدارس می‌تواند هزینه‌های ما را در سال‌های بعد کاهش دهد.
مقدسی گفت: جهت احداث خانه علم کمیته یا کارگروهی تشکیل شود و این طرح در قالب طرحی که نمونه موفق آن در تهران در حال انجام است به صورت پایلوت در استان مرکزی اجرا شده و با مشاهده اثرات مثبت در شهرستان‌ها می‌توان این خانه‌ها را ایجاد کرد. اگراثرات و برکات طرح در جامعه نمود عینی داشته باشد خیرین نیز ورود پیدا می‌کنند.
وی تصریح کرد: تأسیس خانه علم در استان اهمیت دارد و موضوع را نباید در حد تعریف و تمجید رها کرد لذا بهتر است بازدیدی از مرکز تهران داشته باشیم و بعد الگو را در استان اجرایی کنیم. ابعاد این موضوع بسیار گسترده است که باید به آن پرداخته شود، موضوع مدارس و ایجاد مرکز ارتباط با دانشگاه‌ها بی‌ربط با مناظرات نیست و می‌تواند زمینه مناظرات قوی از همین زمان کلید بخورد.
مقدسی بیان کرد: برای هر تغییر و تحولی در جامعه باید سه گام پی بردن به ضرورت تغییر در یک موضوع خاص، باور برای هر‌گونه تغییر و و خروجی محصول را در نظر گرفت. حلقه واسط بین مورد اول و سوم باور درونی است که اگر در وجود انسان جلوه‌گر شود می‌تواند خروجی مناسب را مشاهده کرد.
وی در پایان گفت: باید فعالیت‌ها ساماندهی شود و طرح خانه علم در استان ایجاد شده و انگیزه شود، ارتباط دانشگاه‌ها با مدارس مربوط و محدود به یک طرح نمی‌شود و باید سعی داشت در همه ابعاد ورود پیدا کرد.
انتهای پیام

captcha