داروهای قرآنی را سر سفره رزق معنوی مردم بیاوریم
کد خبر: 4207267
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۱
حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی بیان کرد:

داروهای قرآنی را سر سفره رزق معنوی مردم بیاوریم

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن اشاره به اینکه ما نیاز داریم دوای دردهایمان را از قرآن بگیریم تصریح کرد: این پژوهشکده در جهت آوردن داروهای قرآنی سر سفره رزق معنوی مردم توفیق داشته و امیدواریم این تولیدات به دست مخاطبان برسد.

یوسفی مقدمبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امشب 7 فروردین با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین نجف لک‌زایی؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدصادق یوسفی مقدم؛ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای نشست یوسفی مقدم سخنرانی کرد و گفت: قرآن کریم می‌فرماید؛ «ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتی هی احسن». این آیه، آیه دعوت است. منطق دعوت در این آیه بیان می‌شود و خداوند می‌فرماید دعوت باید سه گونه باشد؛ یک، روش حکمت است یعنی کار استدلالی و برهانی برای ارتقای علمی بشر صورت بگیرد. روش دیگر موعظه حسنه است یعنی وقتی افراد دارای عواطف الهی هستند از مجرای موعظه حسنه آنها را به خدا دعوت کنیم. اگر عواطف الهی فرد ضعیف باشد بحث جدال احسن مطرح است. آنچه به پژوهشکده مربوط می‌شود حکمت است یعنی باید تولیداتی داشته باشیم که بر اساس حکمت و برهان باشد.

 

نمایشگاه محل عرضه آثار جدید است

وی افزود: پژوهشکده در این سی سال عمر خودش توانسته این را به جامعه علمی کشور ثابت کند که پژوهش‌های این مرکز سودمند است و در مرز دانش در حال انجام است. لذا امروز شاهد رونمایی ۲۴ جلد اثر هستیم. به اعتقاد من نمایشگاه محل عرضه آثار جدید است و پژوهشکده باید نشان دهد از سال گذشته تا امروز چه قدم‌های جدیدی برداشته است.
برخی از این آثار که امروز رونمایی می‌شود مربوط به پروژه مرجعیت علمی قرآن کریم است. این پروژه کلان مرجعیت علمی خروجی‌های زیادی دارد که برخی آثار آن از سال گذشته منتشر شده است. اولین اثر آن مرجعیت علمی قرآن بر پایه سخنان مقام معظم رهبری است که چراغ راه پژوهشکده در موضوع مرجعیت علمی قرآن کریم است. امیدوارم خداوند ما را از محبت خودش در جهت خدمت به قرآن کریم محروم نکند تا هر سال بهتر از گذشته خدماتی عرضه کنیم.

باید دوای دردهایمان را از قرآن بگیریم

در ادامه نشست لک‌زایی سخنرانی کرد و گفت: در خطبه متقین حضرت علی(ع) نکته‌ای راجع به قرآن کریم دارند و آن اینکه متقین کسانی هستند قرآن را جزء به جزء می‌خوانند و با قرآن به خودشان حال حزن‌انگیزی می‌بخشند و از قرآن دوای دردشان را دریافت می‌کنند: «تالِينَ لِأَجْزَاءِ الْقُرْآنِ يُرَتِّلُونَهَا تَرْتِيلًا، يُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ يَسْتَثِيرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ». این مساله‌ای است که امروز به آن محتاجیم تا از قرآن دوای دردهایمان را بگیریم.

داروهای قرآنی را سر سفره رزق معنوی مردم بیاوریم

وی افزود: پژوهشکده این توفیق را داشته که متناسب با اقشار مختلف تولید قرآنی داشته باشد. از جمله برای عموم نخبگان دایره المعارف قرآن را دستور کار دارد که بزرگترین دایره المعارف قرآن کریم در جهان است که ۱۸ جلد آن منتشر شده است. ما زحمات دوستان را ارج می‌نهیم. همه این آثار در فضای مجازی به صورت رایگان در دسترس است. من گمان می‌کنم این پژوهشکده در جهت آوردن داروهای قرآنی سر سفره رزق معنوی مردم توفیق داشته و امیدواریم این تولیدات به دست مخاطبان برسد.

انتهای پیام
captcha